Neprofitna lobistička organizacija za zaštitu životne sredine DUH iz Nemačke upozorila je da devetnaest nemačkih gradova, uključujući Berlin, Štutgart i Minhen, mogu da budu suočeni sa kaznama zato što su nivoi azot-dioksida (NO2) iznad dozvoljenih ograničenja, uvedenih u Evropsku uniju 2010. godine zarad čistijeg vazduha. Iako je zagađenje u Nemačkoj smanjeno za gotovo 60 odsto u odnosu na 1990. godinu, ono i dalje nije u okvirima standarda na nivou Unije.
Tim povodom, predstavnici nemačkih opština i država sastali su se u utorak, 28. novembra, sa kancelarkom Angelom Merkel i ministrima vlade na drugom „dizelskom samitu“ u poslednja tri meseca.
Pred septembarske izbore, vlada Merkelove izjavila je da će da udvostruči sredstva namenjena za smanjenje azot-dioksida u vazduhu, nastojeći da na taj način pomiri interese moćne auto-industrije svoje države kao jednog od najvećih zagađivača vazduha, s jedne strane, i Evropske unije i ekoloških organizacija, s druge. Uplašeni mogućnosti da automobili budu potpuno zabranjeni u gradskim centrima od strane nemačkih sudova, Folksvagen, Mercedes i BMW obećali su da će, modifikacijama svojih proizvoda, da smanje emisiju štetnih gasova svojih automobila i da će sa 250 miliona evra da učestvuju u jednoj milijardi pomoći „ozelenjavanju“ vazduha nemačkih gradova.
Međutim, skoro tri meseca kasnije, obećana novčana pomoć i dalje nije bila isporučena na adrese lokalnih samouprava. Gerd Landsberg, šef Udruženja nemačkih opština, ipak je bio optimističan povodom sastanka i nadao se usaglašenju oko programa hitne akcije. Dogovor kojem se nadao bio je i postignut. Kancelarka je najavila da će novac biti dostupan u toku sutrašnjeg dana i izrazila želju da pristup fondovima bude jednostavan i lišen nepotrebnih administracijskih poslova. Od opština se očekuje da novac usmere na nabavku digitalnih aparata za poboljšanje upravljanja saobraćajem i električnih autobusa i postavku punjača za električna vozila u cilju smanjenja nivoa azot-dioksida.
– Jedna milijarda obećane pomoći neće da bude dovoljna za finansiranje dugoročnih koraka… Potrebne su korenite promene u saobraćaju koje je nemoguće sprovesti u delo sa tom sumom na raspolaganju. Ipak, ona bi bila signal, i za sudove, da se preduzimaju koraci za smanjenje azot-dioksida – zaključio je Landsberg.