Elektromobilnost predstavlja jedno od ključnih pitanja dekarbonizacije i ostvarivanja klimatskih ciljeva, a njen značaj prepoznat je i na konferenciji OIE SRBIJA 2025 u Vrdniku, gde je o ovoj temi govorila i Aleksandra Đurđević, generalna direktorka Delta Auto Group.
Električna vozila jesu centralna tema u autoindustriji, ali, prema rečima Đurđević, fokus se sve više pomera sa same proizvodnje na razvoj infrastrukture. – Proizvodnja ovakvih vozila više ne predstavlja problem za proizvođače, jer su oni uveliko morali da pređu na nove tehnologije. Pitanje koje sada ostaje jeste kako će ta vozila moći da se koriste – istakla je ona.
Kako je navela, ista situacija je i u Srbiji – kod nas su stigli novi modeli i proizvođači, ali infrastruktura ostaje najveći izazov.
Govoreći o tržištu električnih vozila u Evropi i Srbiji, Đurđević je istakla da EV tržište u Evropi iznosi gotovo 16 odsto, što pokazuje brz rast, dok je udeo električnih vozila u Srbiji i dalje veoma mali.
Kao jedan od najvećih izazova u Srbiji, istakla je neregulisan uvoz polovnih vozila. Prema njenim rečima, kod nas može da se uveze gotovo svako vozilo, uključujući i ona koja su zabranjena u drugim evropskim zemljama. Od svih registrovanih vozila, preko 80 odsto su polovna, a najveći deo njih su veliki zagađivači. Subvencije koje treba da podrže prelazak na električna vozila gube smisao ako na našim ulicama imamo toliko zagađivača i nebezbednih vozila.
Pročitajte još:
- Evropska nedelja mobilnosti 2025 – Mobilnost za sve
- Čak 60 odsto punjača u tri države: Sledi strateški dijalog o auto-industriji u Briselu
- Svetski dan električnih vozila – regionu potrebna šira mreža punjača
Podsticaji za elektromobilnost
Kada je reč o podsticajima, Đurđević je navela da oni postoje već nekoliko godina i da su u korektnim okvirima – oko 5.000 evra po električnom vozilu. Ipak, osvrnula se i na odluku Vlade Srbije da od 2025. godine iz subvencija budu isključeni plug-in hibridi. Kako je objasnila, ta vozila imaju određenu autonomiju da voze samo na struju i trenutno za nas imaju najviše smisla, jer infrastruktura još nije dovoljno razvijena.
Đurđević je istakla da su ova vozila preuranjeno isključena, dodajući da oni, ispred Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, apeluju i razgovaraju da se plug-in hibridi ponovo uključe u subvencije, jer predstavljaju logičan prelaz prema električnim vozilima i ekološki su mnogo povoljniji u odnosu na vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Među izazovima koje je izdvojila, nalazi se i diskontinuitet subvencija: kasno se saznaje kada su sredstva potrošena, što može dovesti do zastoja – vozila stoje na lageru, a kupci čekaju. Potrebno je povećati budžet kako bi se obezbedio kontinuitet.
Pored finansijskih, važne su i nefinansijske subvencije, koje mogu dodatno podstaći kupce. Na primer, besplatno parkiranje u centralnim gradskim zonama ili smanjenje i ukidanje putarina za električna vozila značajno bi olakšalo svakodnevnu upotrebu i povećalo atraktivnost elektromobilnosti.
Energetski portal





