Iz godine u godinu raste prodaja električnih automobila, mnoge države subvencijama i raznim pogodnostima podstiču kupovinu ovih vozila. Tome doprinosi i to što sve više proizvođača automobila najavljuje da će u budućnosti proizvoditi isključivo vozila na električni i hibridni pogon. Čini se da ćemo uskoro svi voziti električne automobile, što znači da ćemo zajedničkim snagama uticati na smanjenja emisija štetnih gasova koje dolaze iz saobraćaja.
I u Srbiji vlada sve veće interesovanje za električna vozila, to je pokazalo da nam je neophodno urduženje koje će pomoći, kako budućim vlasnicima, tako i onima koji već poseduje automobile na ovaj pogon. Tako je i nastalo udruženje E-Mobilnost koje je osnovano sa ciljem da pomogne i “osvesti” vozača automobila i da pokaže da su električna vozila uveliko deo sadašnjosti.
Kako za Energetski portal objašnjava Nebojša Margetić, predsednik ovog udruženja, prilikom kupovine električnog automobila značajnu pomoć je dobio od Udruženja vozača električnih vozila „Strujni krug“ iz Hrvatske i tada se rodila ideja za E-Mobilnost.
“Duže vreme pratim novosti u elektrifikaciji auto industrije i pre godinu dana rešio sam da se lično uverim u sve što to donosi. Kod nas se tada pojavilo nekoliko testnih vozila na struju i mogu reći da sam se na prvu vožnju “zaljubio” u koncept električnog automobila. Čvrsto sam rešio da nađem vozilo koje će najbolje odgovarati mojim potrebama i mogućnostima. Sticajem okolnosti u Zagrebu sam posetio salon Hjundai i dobio na probu „Konu electric“, koja kao da je napravljena za mene. Prodavac me uputio u cenu, uslove kupovine i odmah mi rekao da članovi Udruženja vozača električnih vozila „Strujni krug“ imaju značajan popust prilikom kupovine”, u jednom dahu kaže Margetić.
Oduševljen svime što je čuo o “Strujnom krugu”, naš sagovornik upoznaje i Hrvoja Prpića, osnivača ovog udruženja koji je nesebično preneo bogato iskustvo i podržao ideju o osnivanju E-Mobilnosti.
“Koncept našeg udruženja E-Mobilnost je vrlo sličan Hrvatskom, osim što mi krećemo u mnogo težim uslovima, bez podrške Evropske unije, sa mnogo manje vozila, punjača i subvencija. Što je izazov veći – to je uspeh draži”, ističe Margetić.
Jedan od glavnih ciljeva i moto udruženja je „Naša je misija – nulta emisija“, to se, naravno, odnosi na emisiju CO2 i drugih štetnih gasova, dok je u fosuku povećanje električnih vozila u saobraćaju.
Pročitajte još:
“Pošto su vozila sa SUS motorima zvanično treći najveći zagađivač vazduha naš cilj je i smanjenje broja dizel i benzinskih automobila u Srbiji. Razvoj tehnologije hibridnih i „plug-in“ hibridnih pogona znatno je doprineo smanjenju emisije CO2 i uvođenju danas već EURO 6 norme, mi podržavamo i zamenu zastarelih motora novijom generacijom, ali smatramo to samo prelaznim rešenjem u potpunoj tranziciji ka elektromobilnosti”, ističe naš sagovornik.
Elektromobilnost u Srbiji
Prema njegovim rečima elektromobilnost u Srbiji je u povoju, prema procenama trenutno ima nešto više od 200 registrovanih vozila, te ni broj članova nije brojniji. Ipak, vlada veliko interesovanje, ali najveći problem predstavlja neinformisanost.
“Ljude prvo treba edukovati, nakon toga im treba dati motivaciju, ekonomske benefite i tek onda dolaze rezultati. Sama ekološka svest nije dovoljna za brzo povećanje broja EV. Zato i delujemo u četiti osnovna smera. Informisanje i edukacija, konsultativno, regulatorno i lobističko delovanje prema državnim organima i institucijama. Treći je smer delovanje prema auto industriji i uvoznicima da nas prepoznaju kao partnera koji obezbeđuje benefite za svoje članstvo, a kroz to radi i na razvoju novog segmenta tržišta EV koji će u skoroj budućnosti postati dominantan. Dok se četvrti segment odnosi na industriju prateće opreme i usluga. Sve ove delatnosti treba da prepoznaju svoj interes da kroz aktivnost udruženja E-Mobilnost ponude određene pogodnosti članovima u vidu popusta, dodatnih usluga ili drugih pogodnosti”, objašnjava Margetić.
Najčešći benefiti za članove Udruženja E-Mobilnost su popusti prilikom kupovine proizvoda ili usluga koji se kreću od pet odsto pa neretko i do 20 odsto. Spisak korporativnih članova i partnera se uvećava svakog dana, a samim time i spisak pogodnosti.
“Danas većina evropskih zemalja daje određene subvencije prilikom nabavke novih električnih vozila. Negde je to 5.000 evra, u Nemačkoj 8.000 evra, u Hrvatskoj 10.000 evra i tako dalje. U Srbiji je ove godine po prvi put uvedeno subvencioniranje za EV u iznosu 5.000 evra, a za hibridna 2.500 evra”, objašnjava naš sagovornik.
Kako dalje navodi postoje različite mere za stimulisanje nabavke ekološki prihvatljivih automobila i to nisu samo bespovratna podsticajna sredstva. Negde su to ukidanje raznih taksi, oslobađanje od poreza, snižena cena putarine za EV, besplatno parkiranje u gradovima, dozvola vožnje žutom trakom, niži troškovi registracije vozila.
“Mi treba da nađemo sebe u toj paleti mera i da uskladimo nespornu potrebu sa realnim mogućnostima. Ono što je sigurno moguće i neophodno je da maksimalno pojednostavimo usvojene procedure, izbegnemo nepotrebno birokratiziranje i efikasno sprečimo zloupotrebe prilikom dodele sredstava. Izuzetno je bitno da se skrate rokovi od odobravanja subvencije kupcu vozila do isplate istog. Potrebno je da država već ove godine opredeli sredstva koja će iz budžeta izdvojiti za subvencioniranje nabavke EV dogodine, a ne da se to opredeljuje tek u drugom kvartalu”, ističe naš sagovornik i poručuje „postanite član i učestvujte u kreiranju zelenije budućnosti!“
Milica Radičević