U DRUŠTVU JE SVE LEPŠE A peške ili biciklom je najzdravije

Iako se ovo izdanje našeg biltena mahom bavi vozilima na električni pogon, istinski borci za zeleni saobraćaj i ekološku mobilnost zapravo su biciklisti i pešaci. „Debeli biciklisti”, „Samo ne autom”, „Ulice za bicikliste” i „Kritična masa” – ovo su samo neke od mnoštva akcija građana iz urbanih sredina, koji se preko društvenih mreža spontano okupljaju i šire ideju o zaštiti životne sredine, zdravom životu i potrebi za čistijim vazduhom u gradovima. I, naravno, uživaju u vožnji bicikla i pešačenju. Koristimo priliku da vam ih predstavimo.

DEBELI BICIKLISTI

Foto: Debeli biciklisti

Činjenica je da nije svako rođen da čitavog života bude atletski građen i da se uklapa u standarde klasičnog sportiste koji se razmeće svojim vitkim telom u uskim lateks biciklističkim bermudama i još užem topu. Ipak, to što se često prepuštamo lenčarenju i dobrom zalogaju ne bi trebalo da nas spreči da, iz čistog hedonizma, uživamo u laganoj vožnji bicikla.

Primer za ovakav način života je neformalna grupa koja sebe predstavlja imenom Debeli biciklisti. Ona okuplja zaljubljenike u kulturu, umetnost, iće i piće, koji se brojnim akcijama svim srcem bore za „zelene” ulice i čist vazduh.

Ivan Tobić, jedan od osnivača Debelih biciklista, popularni smederevski i beogradski muzičar, otkrio nam je zašto su njihove vožnje i akcije prave poslastice za sve ljubitelje biciklizma, ekološkog aktivizma i umetnosti, ali i dobrog zalogaja.

– Prelazili smo i više od hiljadu kilometara kako bismo odsvirali koncerte na biciklima, ispekli smo i sa prijateljima podelili ciklobasicu-kobasicu u obliku bicikla, dostojnu Ginisovog rekorda, izgradili reciklirani parking za debele bicikliste, vozili u Šimanovce na poklonjenje deda Šimanu – imaginarnom pronalazaču „šimano” menjača, skidali prokletstvo sa biciklista na vrhu Prokletija, vodili akciju zabrane korišćenja automobila na Zemunskom keju, a svakog Uskrsa tradicionalno organizujemo viteški turnir u tucanju jajima na biciklima.

– Put u Firencu, u okviru projekta Ciklomotiva, koji motiviše reciklažu limenki i ostalih materijala, bio je jedan od najinspirativnijih poduhvata članova ove male renesansne klape. Svi koji prate naše putopise, svojevrsne pikarske romane, uživaju i sami u našim avanturama. One su inspirisali mnoge da koriste bicikl kao najekološkiji i najzdraviji vid kretanja – objašnjava Ivan.

SAMO NE AUTOM

Foto: Samo ne autom

Kampanja „Samo ne autom” sprovodi se u Beogradu kao jednodnevni izazov namenjen kompanijama, javnim ustanovama i institucijama. Na dan takmičenja učesnici prijavljuju svoje timove koji će tog dana doći na posao peške ili biciklom (samo ne autom).

U prvoj godini, učešće u takmičenju uzelo je 425 pojedinaca iz 36 kompanija, javnih ustanova i institucija. „Samone autom” pređeno je nešto više od 4.000 km. U drugoj godini takmičenja, na dan izazova, 18. maja 2017. godine učešće je uzelo 611 takmičara iz preko 60 kompanija, a ukupno je pređeno vise od 9.000 kilometara.

– Cilj kampanje je da se kompanije, javne ustanove i insititucije podstaknu na razmišljanje o urbanoj mobilnosti i da motivišu svoje zaposlene da koriste alternativne načine prevoza. Istovremeno, kampanja utiče na veću vidljivost biciklista i biciklistkinja u Beogradu i pokazuje nam kako bi mogao da izgleda Beograd ukoliko bi svi dolazili na posao samo ne autom – rekao je Danilo Ćurčić, jedan od organizatora ove akcije.

Naredna akcija u okviru kampanje „Samo ne autom” planirana je za Evropsku nedelju mobilnosti, u septembru 2017. godine.

ULICE ZA BICIKLISTE I NJIHOVA „KRITIČNA MASA”

Foto: Debeli biciklisti

 

 

Udruženje građana „Ulice za bicikliste” bavi se promocijom i javnim zagovaranjem bicikla kao svakodnevnog sredstva transporta u Beogradu.

– Mi se zalažemo za zeleniji saobraćaj, jer je to zdravije za sve nas. Ideja našeg udruženja je da s jedne strane apelujemo na vozače motornih vozila da na ulicama paze na bicikliste, a s druge da podstaknemo izgradnju što većeg broja biciklističkih staza, kako bismo mogli bezbedno da pedaliramo svuda – rekao nam je Zoran Bukvić iz udruženja „Ulice za bicikliste”.

„Kritična masa” je događaj koji se organizuje širom sve- ta, a ideja je skretanje pažnje na probleme biciklista i promocija bicikla kao vida prevoza. Nedavno je u Beogradu održana 75. akcija „Kritična masa”, a kraj vožnje obeležen je tradicionalnim piknikom, koji je ovog puta održan na Kalemegdanu, ispod Nebojšine kule.

– Skupljamo se svake poslednje subote u mesecu, po kiši, suncu ili snegu. Dođite! Pored toga što je zabavno voziti bicikl u društvu, „Kritična masa” je uvek akcija za sebe, jer svaka nosi jedinstvenu poruku i ima cilj da skrene pažnju na neki konkretan, aktuelan problem sa kojim se biciklisti, ali i ostali građani suočavaju u datom trenutku – kazao je Zoran.

Priredila: Vera Rakić

Ovaj sadržaj je prvobitno objavljen u biltenu Energetskog portala pod nazivom EKO-MOBILNOST, jula 2017. godine.

 

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti