Gradonačelnik Beograda prof. dr Zoran Radojičić otvorio je izložbu posvećenu urbanoj mobilnosti u Beogradu, čime je počelo obeležavanje Evropske nedelje mobilnosti u Beogradu, koja traje od 16. do 22. septembra.
On je ovom prilikom istakao da se od 2002. godine u Evropi obeležava nedelja mobilnosti, a u Beogradu već dvanaesti put.
„Suština nedelje mobilnosti je da se popularizuje saobraćajna hijerarhija prema kojoj je na prvom mestu pešačenje i vožnja bicikla, a zatim slede prevozna sredstva koja koriste obnovljive izvore energije i najmanje zagađuju životnu sredinu. Za razvoj grada u tom pravcu važno je da imamo razvijenu infrastrukturu, ali i da podižemo svest ljudi kako bi se polako menjale naše navike. Grad Beograd je u prethodnih osam godina mnogo uradio u tom pravcu i izložba koju danas otvaramo prikazuje infrastrukturne projekte koji su urađeni u prethodnom periodu, a doprinose uspostavljanju ove „zelene” hijerarhije“, rekao je Radojičić.
Pročitajte još:
On je istakao da je deo izložbe posvećen silasku Beograda na reke, kao važnom strateškom pravcu razvoja prestonice.
„Prikazuje se Savski park, Savski kej i povezanost tog dela grada sa centralnim delom preko pasarele na Kalemegdanu. Važan deo izložbe su i pešačke zone u užem gradskom jezgru, kao što su one na Topličinom vencu, Obilićevom vencu i Trgu republike i njihova uvezanost. Imamo odlične predispozicije za unapređenje mobilnosti u našem gradu i nadam se da ćemo sa građanima i stručnjacima dalje razvijati Beograd u tom pravcu“, rekao je gradonačelnik.
On je naglasio da je među značajnim projektima, koji će se ubrzo realizovati, i pešačko-biciklistički most koji će povezivati Adu sa Novim Beogradom.
„Na izložbi je prikazan segment grada u kojem ćemo razvijati linijski park. Na ovom planu imamo mnogo zadataka koje je potrebno rešiti da bi se taj deo grada razvijao i izgradilo 4,8 kilometara pešačke i biciklističke staze„, kazao je Radojičić i pozvao sve Beograđane da iskoriste priliku i pogledaju izložbu.
Glavni urbanista Marko Stojčić istakao je da izložba prikazuje samo deo onog što je Grad do sada uradio.
„Linijski park daje pešacima i biciklistima prostor koji do sada nisu imali. Realizacija tog projekta započeće od druge polovine sledeće godine i u naredne tri i po godine će biti završen. Beograd će time dobiti oko 16 kilometara pešačko-biciklističke zone, koja će, umesto ranije odsečenosti reke od urbanog izgrađenog tkiva, imati prostor koji nije značajan samo u ekološkom smislu već i Beograđanima omogućava zdraviji život. U planu je nekoliko projekata, a jedan od njih je proširenje pešačke zone Knez Mihailove ulice. To su projekti koji su krenuli od rekonstrukcije Obilićevog venca, Topličinog venca i svih onih ulica sa savske strane uz Knez Mihailovu ulicu. Takođe je uređen Kosančićev venac i izgrađena pasarela, čime je ostvarena fizička veza između Knez Mihailove ulice i reke Save, a što je više od 150 godina bila glavna tema za one koji su se bavili izgradnjom Beograda“, kazao je Stojčić.
On je istakao da u Gradu Beogradu ima oko 650 hiljada automobila.
„Svake godine povećava se broj automobila za 11 hiljada. Na osnovu tuđih iskustava, znamo da će nam najveći problem biti zagušenost gradskih ulica automobilima“, kazao je Stojčić.
On je naglasio da je pokrenuta i rekonstrukcija Ulice Strahinjića bana i Palmotićeve.
„Rekonstrukcija ovih ulica je pokrenuta u cilju smanjivanja kolovoza, koji će biti tri i po metra, te drastičnog proširenja trotoara kako bi pešaci, majke sa kolicima i osobe sa posebnim potrebama bez problema mogli da prošetaju. Aktuelno je mnogo projekata, a svakako najvažniji i najskuplji je izgradnja metro sistema u skladu sa kojim i radimo sve gradske projekte. Onog dana kada bude profunkcionisao metro, sve će se preokrenuti. Na svima nama je da se prilagodimo vremenu koje je ispred nas, a to je vreme sa znatno manje automobila na ulicama našeg grada“, rekao je Stojčić.
Sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović je istakao da ovogodišnja poruka poslata iz Beograda, ali i cele Evrope jeste „mobilnost bez zagađenja”.
„Naš saobraćajni sistem se upostavlja u pravcu koji podrazumeva da prethodno pomenuta hijararhija treba da bude naša vodilja. Na ovaj način će se smanjiti količina izduvnih gasova na ulicama i omogućiti Beograđanima kvalitetniji i zdraviji život. Prošle godine izradili smo dokument „Plan održive urbane mobilnosti Grada Beograda do 2030. godine”, koji Skupština grada treba da usvoji i koji će uspostaviti pravac za dalje aktivnosti“, rekao je Rafailović.
Izvor: Grad Beograd