Počela kampanja “Okreni na zeleno-EU za energetsko označavanje i eko-dizajn proizvoda”

Foto: Ministarstvo rudarstva i energetike

EU i Ministarstvo rudarstva i energetike zajedno sprovode kampanju “Okreni na zeleno-EU za energetsko označavanje i eko-dizajn proizvoda” koja za cilj ima da pokaže značaj energetskog označavanja i eko-dizajna.

Zorana Mihajlović, ministarka rudarstva i energetike, kaže da je energetska efikasnost jedan od prioriteta energetske politike, kao i da je izmenom zakonodavnog okvira Srbija napravila osnovu za sprovođenje energetske tranzicije.

„Energetska efikasnost jedan je od prioriteta naše politike. To znači da moramo da krenemo put smanjenja potrošnje toplotne i električne energije. Mi smo još uvek zemlja koja troši tri ili četiri puta više energije nego što je prosek u EU i praktično godišnje bacimo kroz prozor proizvodnju jedne termoelektrane. Smanjenjem potrošnje, odnosno povećanjem energetske efikasnosti, unapredićemo i energetski i finansijski sektor“, rekla je ona, navodi se u saopštenju.

Mihajlovićeva je istakla da sve što Ministarstvo radi na povećanju energetske efikasnosti, jeste sa ciljem da se u naredne dve, tri godine smanji potrošnja na nacionalnom nivou.

„Kada govorimo o energetskom označavanju i eko-dizajnu, time ćemo stimulisati potrošače da se okrenu energetski efikasnijim proizvodima, a ujedno ćemo stimulisati i proizvođače da na tržište plasiraju efikasnije proizvode. Država je obezbedila novac, samo u ovoj godini 230 miliona evra za podizanje energetske efikasnosti i za javne objekte i domaćinstva. Pokrenuli smo i projekat subvencija za solarne panele, ali je bitno i da imamo jasno označene uređaje i da znamo koliko koji uređaj troši energije i da menjamo proizvodnju“, objašnjava ministarka.

Kako je naglasila usklađivanje propisa sa EU standardima obaveza Srbije, ali je to i direktna korist za građane.

„Otvaranje klastera 4 je podrška, ali i obaveza, jer nas i dalje čeka rad. Otvaranje tog klastera je priznanje za sve rezultate koje smo postigli u transportu, energetici, životnoj sredini. Zajedno sa EU radimo i na usklađivanju svih standarda, a suština je da sve građanke i građani imaju korist od toga. Kampanja „Okreni na zeleno“, koju smo pokrenuli, značajna je za sve, to je pitanje ekonomske i energetske racionalizacije, jer nema razloga da kao država i kao pojedinci budemo rasipnici. Suština je da budemo energetski bezbedni, da trošimo manje energije, čuvamo životnu sredinu, a to će značiti i niže račune za građane“, rekla je Mihajlović.

Bernard Gindro, vođa projekta EU4ELED, rekao je da je cilj podizanje svih kapaciteta za unapređenje energetske efikasnosti.

„Smanjenje potrošnje i obezbeđivanje visokokvalitetne energije, kao i podizanje efikasnosti, jedno je od dugoročnih opredeljenja. U okviru potrošnje, sektor domaćinstva predstavlja najvećeg potrošača. Podržavanje unapređenja u ovom sektoru posebno je važno. Pored unapređenja energetske efikasnosti, zabrana plasiranja na tržište manje efikasnih uređaja je takođe prioritet, kao i podizanje svesti o značaju energetskog označavanja i eko-dizajnu i na tome radimo zajedno sa Ministarstvom“, objašnjava Gindro.  

Nikola Bertolini, šef odseka za saradnju iz delegacije EU u Srbiji, rekao je da je povećanje energetske efikasnosti deo borbe sa klimatskim promenama i da otvaranje klastera 4 znači unapređenje energetike i pokazuje rezultate koje je Srbija ostvarila u ovoj oblasti.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti