Home Blog Page 79

Kuda odlazi naš otpad i šta nam dolazi

Foto: Pixabay/Bakhrom Tursunov

P rekogranično kretanje otpada jedan je od indikatora koji prati napredak u ostvarivanju cilja održivog upravljanja otpadom. Najnoviji Izveštaj o stanju životne sredine u Republici Srbiji, koji je objavila Agencija za zaštitu životne sredine (SEPA), prikazuje podatke za 2023. godinu pružajući detaljan pregled količina otpada koji je izvezen i uvezen, kao i njihovih vrsta i zemalja u koje je transportovan.

U toku 2023. godine, iz Republike Srbije izvezene su ukupno 300.003 tone otpada, od čega 15.704 tone čine opasan otpad, dok je 284.299 tona neopasan otpad. Najveći deo ovog otpada čine metali, prvenstveno otpadno gvožđe i čelik. Pored toga, značajne količine izvezenog otpada uključuju papirnu i kartonsku ambalažu, otpadni papir i karton, otpadno staklo i staklenu ambalažu, otpadna jestiva ulja i masti, kao i šljaku iz termičke metalurgije aluminijuma.

Najviše otpada je izvezeno u Bugarsku i Hrvatsku, u koje su transportovane i opasne i neopasne vrste otpada. Po količini otpada koji je napustio našu zemlju slede Mađarska, Slovenija i Italija, ali je u ove zemlje izvožen isključivo neopasan otpad. Kada je reč o izvozu opasnog otpada, on je najviše transportovan u Bugarsku, Saudijsku Arabiju i Nemačku.

Među izvezenim vrstama opasnog otpada prednjače otpad nastao u procesu tretmana gasa iz industrije gvožđa i čelika, mineralna nehlorovana motorna ulja, olovne baterije i opasne komponente uklonjene iz odbačene električne i elektronske opreme. Međutim, i dalje se izvoze velike količine otpada za koje postoje prerađivački kapaciteti u Srbiji, što ukazuje na potencijal za unapređenje domaćih sistema reciklaže i prerade otpada.

U FOKUSU:

Uvoz otpada u Srbiju

U toku 2023. godine, u Republiku Srbiju uvezeno je 320.419 tona otpada, od čega 6.734 tone imaju karakter opasnog, dok je 313.685 tona neopasan otpad. Najveći deo uvezenog otpada čine papirna i kartonska ambalaža, otpadni papir i karton, koji zajedno čine 55 odsto ukupne količine uvezenog otpada. Pored toga, značajno su zastupljeni otpadni metali, plastika i guma, kao i sagorljivi otpad iz postrojenja za obradu otpada.

Najviše je uvezeno iz Hrvatske, Mađarske, Rumunije i Bosne i Hercegovine. Kada je reč o uvozu opasnog otpada, on je najvećim delom pristigao iz Bosne i Hercegovine, a uvezen je i iz Crne Gore i Severne Makedonije. Najzastupljenija vrsta uvezenog opasnog otpada su olovne baterije.

Trendovi u prekograničnom kretanju otpada pokazuju da Srbija nastavlja da izvozi i uvozi iste vrste otpada, poput otpadnog papira i metala. Iako izvoz otpada može biti način rešavanja problema viškova otpada u zemlji, istovremeni uvoz sličnih vrsta otpada ukazuje na potrebu za optimizacijom upravljanja otpadom unutar države.

Prema podacima Agencije za zaštitu životne sredine, uprkos povećanju prenosa otpada preko granica, u Srbiji se i dalje skladište značajne količine otpada, uključujući i opasni otpad, što ukazuje na potrebu za daljim razvojem infrastrukture za njegovo adekvatno zbrinjavanje i reciklažu. Strateški cilj ostaje izbegavanje i smanjenje nastajanja otpada, uz unapređenje domaće prerade otpada kako bi se smanjila potreba za izvozom i uvozom ovih materijala.

Regulativa i izazovi

Upravljanje prekograničnim transportom otpada u velikoj meri zavisi od usklađenosti sa međunarodnim propisima, pre svega Bazelskom konvencijom, kojom se regulišu izvoz, uvoz i tranzit opasnog otpada. Pored toga, Srbija kao zemlja kandidat za članstvo u Evropskoj uniji postepeno usklađuje svoje zakonodavstvo sa regulativama EU, što uključuje i strože standarde za transport i preradu otpada.

Jedan od ključnih izazova ostaje nelegalni promet otpada, koji može dovesti do ekoloških problema i ugrožavanja zdravlja stanovništva. Pojedini slučajevi iz prethodnih godina pokazali su da se otpad iz pojedinih zemalja EU nezakonito odlaže u Srbiji, što ukazuje na potrebu za jačanjem inspekcijskog nadzora i kontrolnih mehanizama.

Mogućnosti za unapređenje sistema upravljanja otpadom

Srbija ima značajan potencijal za razvoj industrije reciklaže, što bi moglo doprineti smanjenju izvoza sirovina koje se mogu obraditi unutar zemlje. Investicije u moderne tehnologije reciklaže, kao i podsticaji za privredu da koristi reciklirane materijale mogli bi doprineti ekonomskoj održivosti sistema upravljanja otpadom.

Takođe, edukacija stanovništva i privrednih subjekata o važnosti pravilnog odvajanja otpada i njegovog tretmana može imati dugoročan pozitivan uticaj. Primena cirkularne ekonomije i smanjenje upotrebe primarnih sirovina kroz ponovnu upotrebu i reciklažu otpada predstavljaju ključne korake ka održivijem upravljanju otpadom u Srbiji.

Priredila: Milena Maglovski

Tekst je objavljen u Magazinu Energetskog portala CIRKULARNA EKONOMIJA

Neto-obračun u Hrvatskoj: Pravedniji sistem za domaćinstva i firme koje proizvode struju

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Vlada Republike Hrvatske usvojila je predlog zakona koji donosi određene izmene kada su u pitanju obnovljivi izvori energije. Novi zakon usklađuje domaći okvir sa evropskim propisima, a istovremeno uvodi niz konkretnih novina koje će direktno uticati na građane, preduzeća i investitore.

Jedna od ključnih promena odnosi se na prelazak sa dosadašnjeg modela neto-merenja na neto-obračun. Reč je o promeni koja omogućava pravednije vrednovanje viškova proizvedene električne energije koju korisnici šalju u mrežu, ali ih i obavezuje da snose deo mrežnih troškova prema stvarnoj potrošnji, tačnije preuzimanju iz mreže. Za sve koji već koriste stari sistem, predviđen je desetogodišnji prelazni period, kako se navodi na sajtu Ministarstva privrede Hrvatske.

Pročitajte još:

Zakon podstiče i decentralizaciju time što omogućava proizvodnju električne energije za sopstvene potrebe čak i na fizički udaljenim lokacijama, pod uslovom da su sva brojila registrovana na isto ime. Time se otvaraju mogućnosti za veće investicije i veću fleksibilnost u upravljanju energijom.

Novim zakonskim rešenjem pojednostavljuje se i osnivanje energetskih zajednica građana, što bi trebalo da dodatno uključi građane u energetsku tranziciju. Istovremeno, uvode se stroži kriterijumi za održivost biogoriva, a finansijska podrška za spaljivanje otpada biće dozvoljena isključivo ako je prethodno sprovedeno njegovo odvojeno prikupljanje.

Energetski portal

Uskoro jubilarno 40. međunarodno savetovanje ENERGETIKA 2025

Foto-ilustracija: Pixabay (Thomas)

Zlatibor će od 14. do 17. aprila 2025. godine biti domaćin stručnog okupljanja – Jubilarnog 40. Međunarodnog savetovanja ENERGETIKA 2025. Događaj organizuje Savez energetičara, udruženje sa 106 godina duge tradicije u oblasti energetike.

Jubilej će biti prilika za analizu dosadašnjih postignuća, osvetljavanje savremenih izazova u sektoru, kao i razmatranje pravaca budućeg razvoja energetske politike, tehnologija i tržišta u Srbiji, regionu i šire.

Očekuje se učešće brojnih domaćih i međunarodnih stručnjaka, koji će kroz stručne radove i panel diskusije razmatrati ključna pitanja energetske tranzicije, uključujući uticaj klimatskih promena, korišćenje obnovljivih izvora, dostupnost resursa i potrebe za dekarbonizacijom.

Savetovanje ostaje centralno mesto okupljanja energetskog sektora, namenjeno razmeni znanja i uspostavljanju zajedničkih smernica za održivi energetski razvoj.

Energetski portal

Eco Forum 2025: Ključni izazovi i rešenja za održivi transport

Foto: Vozim na struju

U sklopu poslednjeg dana Eco Foruma, koji se održava od 9. do 11. aprila u Herceg Novom, realizovan je i panel pod nazivom „Elektromobilnost 360° – Edukacija, infrastruktura i održavanje za održivi transport”. Ovaj događaj okupio je stručnjake i entuzijaste, pružajući panelistima priliku da kroz zanimljiva izlaganja osvetle ključne mere za brže usvajanje e-mobilnosti u regionu.

Direktor kompanije MT-KOMEX, Miloš Kostić, istakao je da su za efikasnu elektrifikaciju saobraćaja ključni ultra-brzi punjači, a da punjenje baterije uz solarne panele može biti maltene besplatno.

Prema njegovim rečima, u Srbiji postoji oko 4.000 solarnih elektrana koje funkcionišu po modelu kupac-proizvođač, ali im se ne isplati da višak električne energije predaju u mrežu, jer se ona obračunava po izrazito niskim cenama. Stoga se otvara nova mogućnost: umesto da dopunjuju svoj solarni sistem baterijom, mogu da iskoriste bateriju električnog vozila. Na ovaj način, vlasnici solarnih elektrana mogu znatno efikasnije izbalansirati potrošnju i ostvariti značajne uštede – budući da ih samo punjenje automobila praktično ne košta.

Kostić je dodao da je firma MT-KOMEX na putu ka potpunoj elektrifikaciji – već su naručena nova električna vozila za terenske obilaske, a cilj im je da kroz nekoliko godina potpuno izbace benzince i dizelaše iz svog voznog parka.

Pročitajte još:

Bezbednost električnih vozila i edukacija korisnika

Korisnici i njihova bezbednost uvek moraju biti prioritet kada je reč o usvajanju novih tehnologija, a jedan od ključnik koraka ka većoj bezbednosti jeste edukacija. Danijel Hristov iz Agencije za bezbednost saobraćaja Republike Srbije ukazao je na to da novi koncepti često nailaze na otpor u našem regionu, što je donekle prirodno, ali uz adekvatno rukovanje novim tehnologijama, nema razloga za strah. Zbog toga je Agencija sprovela projekat edukacije svih subjekata koji dolaze u kontakt sa električnim vozilima – od kontrolora tehničkih pregleda, servisera i vulkanizera, preko samih vlasnika, do hitnih službi.

Ipak, pored edukacije korisnika, važna je i edukacija donosioca odluka koji usvajanjem regulativa i zakona utiču na to koliko brzo će region doživeti ekspanziju električnih vozila.

Prof. dr Branislav B. Aleksandrović iz Green Drive Akademije naglasio je da, prilikom donošenja novih zakona i pravilnika, treba krenuti od osnova – korisnika. Na taj način se gradi zdrav sistem, počevši od sistema subvencija, preko tehničkih pregleda, pa sve do podrške servisima.

Na ovom panelu bilo je reči i o drugim faktorima koji koče tranziciju ka e-mobilnosti, poput brojnih zabluda i strahova kod potencijalnih korisnika.

Foto: Vozim na struju

Draško Ćirović iz kompanije Škoda rekao je da su najčešća pitanja kupaca vezana za domet električnog vozila i dostupnost punjača u određenim područjima, dok su strahovi od paljenja baterija često rezultat nedostatka pravilnih informacija.

Prema njegovim rečima, problemi sa baterijama uglavnom nastaju usled ljudskog faktora, a ne zbog tehničkih nedostataka. Oni koji kupuju električno vozilo moraju biti upoznati sa uputstvom za upotrebu i adekvatno rukovati svojim vozilom jer će samo tako rizike od paljenja baterije svesti na minimum.

Ovaj panel je ponudio sveobuhvatan uvid u izazove i rešenja koja oblikuju budućnost e-mobilnosti. Kroz primere iz prakse, inovativne pristupe i snažan fokus na edukaciju i bezbednost, učesnici su ukazali na put kojim se krećemo ka održivom i efikasnom transportu.

Milena Maglovski

Pad uvoza retkih zemnih elemenata u EU – promena strategije nabavke?

Foto-ilustracija: Unsplash (matthew-de-livera)

Evropska unija je tokom 2024. godine uvezla 12.900 tona retkih zemnih elemenata, što predstavlja pad од 29,3 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Istovremeno je izvoz iznosio 5.500 tona, gotovo nepromenjen (‑0,8  odsto). Pomenuti podaci Eurostata nagoveštavaju da se tržište, inače poznato po visokom riziku snabdevanja, polako prestrukturira.

Zemni elementi, nazvani po svojim oksidima, nisu istinski retki u kori Zemlje, ali se javljaju u ekonomski isplativim koncentracijama tek u nekoliko regiona, pa EU kroz novi Zakon o kritičnim sirovinama pokušava da diversifikuje uvoz, podstakne domaću preradu i reciklažu i tako obezbedi stabilno snabdevanje za zelenu i digitalnu tranziciju.

Retki zemni elementi imaju široku primenu u savremenim tehnologijama: koriste se u zelenoj energiji, posebno u vetroturbinama, baterijama i magnetima za električna vozila; zatim u pametnim uređajima kao što su ekrani, zvučnici i vibracioni motori u telefonima i laptopovima; u medicini za MRI kontrastna sredstva, laserske skalpele i čak pojedine lekove za lečenje; kao i u svemirskim tehnologijama.

Međutim, snabdevanje ovim metalima nosi brojne izazove: više od 60  odsto globalnog rudarstva i preko 80 odsto prerade odvija se u Kini, što stvara visok geopolitički rizik.

Pročitajte još:

Kina i dalje glavni snabdevač, ali zavisnost opada

Prema podacima Eurostata, Kina je ostala najveći partner EU, isporučivši 6.000 tona, odnosno 46,3 odsto ukupnog uvoza. Ipak, njen tržišni udeo lagano klizi nadole jer Unija intenzivira diverzifikaciju. Rusija je zauzela drugo mesto sa 3.700 tona (28,4  odsto), dok je Malezija doprinela sa 2.600 tona (19,9  odsto). Smanjenje kineskog udela prati napore iz novog Zakona o kritičnim sirovinama (Critical Raw Materials Act), koja je stupila na snagu 23. maja 2024. i postavila ciljeve da se do 2030. najmanje 10 odsto potražnje pokriva domaćom eksploatacijom, 40  odsto preradom u EU, a 25 odsto reciklažom.

Ova grupa obuhvata 17 metala presudnih za visoku tehnologiju: od magneta u električnim vozilima i vetroturbinama do laserskih skalpela i satelitskih sistema navođenja.

Izvoz ostaje stabilan

Minimalni pad izvoza (‑0,8  odsto) sugeriše da evropski prerađivački kapaciteti i dalje nalaze kupce na globalnom tržištu. Ipak, veći deo izvoza čine poluobrađeni ili manje čisti oblici metala, što dodatno podvlači potrebu za razvojem sopstvenih postrojenja za separaciju i preradu visokog stepena čistoće.

Jedno od rešenja koje EU nalazi jesu upravo memorandumi o razumevanju sa Kanadom, Australijom i državama Zapadnog Balkana kako bi obezbedila stabilne tokove sirovina.

Energetski portal

Upotreba uglja najniža u poslednih 20 godina

Foto-ilustracija: Unsplash (Bence Balla-Schottner)

Proizvodnja električne energije iz uglja, protekle godine bila je najniža u poslednjih 20 godina, ukupno 44 gigavata (GW), što je snažan signal za dalji pad upotrebe najštetnijeg fosilnog goriva, navodi se u godišnjem izveštaju Global Energy Monitora.

Izveštaj pod nazivom „Uspon i pad uglja“ (eng. Boom and Bust Coal), prati gotovo svaku termoelektranu na ugalj i planove za njihovu izgradnju širom sveta.

Podaci pokazuju da je broj elektrana na ugalj u svetu porastao za manje od jedan odsto  u 2024. godini, s neto povećanjem od 18,8 GW, budući da je 25,2 GW kapaciteta ugašeno.

Samo osam zemalja je u 2024. godini predložilo nove termoelektrane na ugalj, u poređenju sa dvanaest u 2023. U 38 razvijenih zemalja članica Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD), broj predloga za nove elektrane pao je sa 142 u 2015. godini na samo pet danas.

Novi predlozi za elektrane na ugalj su značajno opali u jugoistočnoj Aziji, a Indonezija je jedina zemlja koja je predložila nove.

Pročitajte još:

Latinska Amerika se približava potpunom prestanku predlaganja novih termoelektrana na ugalj – samo su Brazil i Honduras predložili projekte koji već godinama stagniraju. Panama je 2024. godine obećala da će u potpunosti izbaciti ugalj iz energetskog miksa do 2026.

S druge strane, Kina je zabeležila rekordan broj početaka izgradnje termoelektrana na ugalj, što je nastavak talasa izdavanja dozvola iz perioda 2022–2023.

Indija je postavila rekord po broju novih predloga za elektrane na ugalj u 2024. godini, nakon što je vlada ponovo iskazala podršku uglju, uprkos višegodišnjem usporavanju.

U zemljama EU, broj ugašenih kapaciteta se učetvorostručio u odnosu na 2023. godinu – sa 2,7 GW na 11 GW, pri čemu je Nemačka predvodila sa 6,7 GW.

U ostatku Evrope, Velika Britanija je zatvorila svoju poslednju elektranu na ugalj i time postala šesta zemlja koja je potpuno izbacila ugalj iz proizvodnje električne energije od potpisivanja Pariskog klimatskog sporazuma 2015. godine.

Energetski portal

Bajina Bašta uvodi sistem za tretman zelenog otpada i kućno kompostiranje

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Projekat „Uvođenje tretmana zelenog otpada u 5 regiona”, koji sprovodi Ministarstvo zaštite životne sredine, ima za cilj uvođenje kompostiranje u domaćinstvima, kao i odvojeno sakupljanje i kompostiranje zelenog otpada sa javnih površina, a koji se trenutno odlaže na deponiju. Glavni cilj projekta je smanjenje količina komunalnog otpada koji se odlaže na deponije.  

Povodom realizacije ovog projekta, u prostorijama Opštinske uprave opštine Bajina Bašta održan je sastanak kojem su prisustvovali članovi projektnog tima predvođeni Džonom Glejzbrukom, predstavnici opštine Bajina Bašta i JKP „12. septembar”. Na sastanku su predstavljeni ciljevi projekta, planirane aktivnosti, kao i informacije o nabavci opreme za tretman biootpada.

Kako je istaknuto na zvaničnom sajtu opštine Bajina Bašta, „Zeleni otpad” čini oko 18 odsto komunalnog čvrstog otpada u Srbiji.

U skadu sa Programom upravljanja otpadom u Republici Srbiji za period 2022-2031. godine, u okviru prve faze, kućno kompostiranje će biti uspostavljeno u prigradskim/seoskim domaćinstvima u svim opštinama do 2032. godine. 

Pročitajte još:

U okviru projekta, opština Bajina Bašta dobiće 381 plastični komposter zapremine 420 litara, koji će biti raspodeljeni domaćinstvima u rubnim delovima grada, zainteresovanim za samostalno kompostiranje. Za domaćinstva u centralnim gradskim zonama biće uspostavljen sistem prikupljanja biootpada “od vrata do vrata”, uz korišćenje višekratnih vreća zapremine između 90 i 120 litara. Planirano je da opština za tu namenu dobije ukupno 2.128 vreća. Sakupljeni zeleni otpad komunalno preduzeće „12. septembar” transportovaće na lokaciju namenjenu za izgradnju lokalne kompostane.

Govoreći o opremi iz projekta, najavljeno je da će za našu opštinu biti nabavljen kamion auto-smećar od 16m³, šreder za drobljenje, mobilna seckalica, prevrtač kompostne gomile, roto sito, traktor sa polu-prikolicom i stacionarana kolska vaga. Preduslov za dobijanje pomenite opreme je definisana lokacija za potrebe tretmana koja je u vlasništvu opštine, naglasili su predstavnici projektnog tima.

U okviru projekta predviđena je i adekvatna medijska kampanja.

Projekat se sprovodi kroz Program razvoja infrastrukture životne sredine 2 (EISP2) koji finansira Kraljevina Švedska.

Energetski portal

Užice: Veće subvencije za mlade poljoprivrednike, žene i sve koji redovono plaćaju doprinose

Foto-ilustracija: Unsplash (yulian-alexeyev)

Grad Užice je, prepoznajući potrebe svojih poljoprivrednih proizvođača, odlučio da unapredi mere podrške koje će im omogućiti da održe i dalje razvijaju svoja gazdinstva. Ove godine, budžet za poljoprivrednu proizvodnju značajno je uvećan i iznosi 60 miliona dinara.

Kako je istakao Vladan Virijević, član Gradskog veća za privredu i poljoprivredu, kroz razgovore sa poljoprivrednicima, Grad Užice je definisao nove mere koje će doprineti daljem razvoju poljoprivrede. On je napomenuo da su mere koje sprovode raznolike, ali da su u ovoj godini hteli da izdvoje pojedine kategorije koje je u našim selima sve manje.

Zbog toga, subvencije za mlade poljoprivrednike do 40 godina, žene poljoprivrednice i one koji redovno plaćaju doprinose za poljoprivredne penzije iznose 70 odsto vrednosti investicije. Za sve ostale kategorije poljoprivrednika, subvencije su 50 odsto.

Pročitajte još:

Budžet za ovu godinu veći je za čak 23 miliona dinara u odnosu na 2021. godinu, kada je iznosio 37 miliona, kaže Virijević.

Ove godine, poljoprivrednici mogu da apliciraju za subvencije koje se odnose na stočarstvo, ratarstvo, voćarstvo i pčelarstvo, a kako je istakao, ulaže se i u nabavku nove mehanizacije, mreža za zasenjivanje i protivgradnu zaštitu.

Kako je podsetio, nastavljena je saradnja sa Fondacijom Ana i Vlade Divac za nabavku plastenika, a Virijević je najavio i to da će i dalje jačati Poljoprivredni fond koji Grad Užice realizuje sa ovom fondacijom.

Energetski portal

Postanite građanin naučnik – Obuka za očuvanje prirode Beograda

Foto-ilustracija: Unsplash (Srecko Skrobic)

Prva obuka za prepoznavanje i mapiranje drveća u vodenim zajednicama Beograda biće održana u nedelju, 13. aprila 2025. godine, od 13 do 15 časova, u parku kod srušenog hotela Jugoslavija, u blizini dečijeg igrališta. Obuku će voditi iskusan šumarski stručnjak Stefan Vukić iz Inicijative Braničevo, a svi zainteresovani građani pozvani su da ponesu svesku i olovku.

Ova obuka predstavlja početni korak u okviru šire inicijative koju pokreće Zajednica za zalaganje za Prava prirode Beograda, a ima za cilj mapiranje i zaštitu prirode ugroženih vodenih zajednica savskog i dunavskog keja, Velikog ratnog ostrva i bare Reve.

Kako je objavljeno na fejsbuk stranici Balkanski Centar za Prava prirode, cilj inicijative je da se utvrdi šta i ko sve od prirodnih vrsta živi u ovim ugroženim područjima, kao i šta i ko ih ugrožava. Na osnovu toga planira se izrada konkretnih mera za zaštitu ovih životno važnih, a zapostavljenih i narušenih ekosistema.

Građani koji se priključe obuci imaće priliku da učestvuju u projektu kao neformalni građani naučnici. Termin građanin naučnik označava osobu koja učestvuje u naučnim istraživanjima – često u saradnji s profesionalcima – kroz prikupljanje i analizu podataka ili učešće u istraživačkim projektima.

U narednim fazama, ova grupa građana naučnika će, zajedno sa pokretačima inicijative, učestvovati u mapiranju flore i faune u svakoj od ciljnih zona, te u izradi akcionih planova za njihovu zaštitu, obnovu i “izlečenje”. Kako ističu organizatori, planirano je i da ova zajednica ima aktivnu ulogu u obrazovanju i mobilisanju lokalnog stanovništva, kao i u realizaciji akcionog plana.

Za sva pitanja i dodatne informacije javite se na zoe@pravaprirode.net

Energetski portal

Folksvagen udvostručio isporuke potpuno električnih vozila u Evropi

Foto-ilustracija: Pixabay

U prvom kvartalu ove godine Folksvagen (Volkswagen) je povećao isporuku potpuno električnih vozila širom sveta za oko 60 odsto, a  poseban uspeh ostvaren je na tržištu Evrope udvostručavanjem isporuka.

Globalni udeo potpuno električnih vozila (BEV) u prvom kvartalu značajno je porastao sa šest na 10 odsto, uz snažan rast u Evropi (113 odsto) i SAD (51 odsto), dok je u Kini zabeležen pad (37 odsto).

„Udeo potpuno električnih modela u ukupnom obimu u Zapadnoj Evropi takođe se udvostručio, na oko 19 odsto. Imamo dobar zamah u našem matičnom regionu, što se ogleda i u porastu novih narudžbi za 29 odsto u svim pogonskim kategorijama, čime se knjiga narudžbi vratila na oko milion vozila”,  saopšteno je iz Folksvagena.

Pročitajte još:

U narednom periodu planiraju dodatni rast zahvaljujući novima modelima na kojima rade.

Dodaju da su se globalne isporuke blago povećale do kraja marta, kao i da su nadoknadili očekivani pad u Kini.

Isporuke vozila širom sveta u prvom kvartalu iznose 2,13 miliona vozila, što je porast od 1,4 odsto u odnosu na prethodnu godinu (2,10 miliona vozila). Kada je reč o BEV vozilima ispruke širom sveta do kraja marta porasle su za 59 odsto u odnosu na prethodnu godinu, sa 136.400 vozila na 216.800 vozila.

Folksvagen Grupa u segmentu BEV vozila u Evropi ima tržišni udeo od oko 26 odsto.

Energetski portal

SAD odlažu uvođenje recipročnih carina i našoj zemlji – Kina izuzetak

Foto-ilustracija: Unsplash (chuttersnap)

Prema saopštenju Privredne komore Srbije, američka administracija odlučila je da primenu recipročne carinske mere odloži za naredna tri meseca. Odluka se odnosi na većinu spoljnotrgovinskih partnera Sjedinjenih Američkih Država, ali isključuje Narodnu Republiku Kinu, za koju se carinski nameti dodatno pooštravaju i ostaju na snazi u iznosu od 125 odsto.

Odluka odlaganja odnosi se dakle i na Srbiju, stoga podrazumeva odlaganje primene carine od 37 odsto na uvoz srpske robe u Sjedinjene Države.

Kako se navodi, carine na robu iz Srbije ostaju nepromenjene i još uvek iznose 10 odsto, u skladu sa prethodnom uredbom američkih vlasti iz aprila ove godine. Takođe, uprkos spekulacijama, dodatni nameti od 25 odsto na uvoz aluminijuma, vozila i auto-delova i dalje važe.

Pročitajte još:

Ova odluka, ocenjuje PKS, otvara prostor za dodatne pregovore sa Vašingtonom i omogućava privrednim subjektima iz zemalja partnera da prilagode svoje strategije. Ujedno, smatra se da će privremeno odlaganje novih carina doprineti stabilizaciji međunarodnih trgovinskih odnosa, naročito u periodu globalne neizvesnosti.

PKS podsetio je srpsku poslovnu strukturu da putem e-mail adrese usa.carine@pks.rs, kompanije mogu da se obrate kako bi poslale upite povodom izmenjenih uslova poslovanja usled uvođenja carina Sjedinjenih Američkih Država.

Energetski portal

U steni, bez smrada i sa stilom – priča o Henriksdalu

Foto: OpenAI

Ako ste mislili da su najuzbudljivije stvari u Stokholmu stari grad, muzeji i IKEA, moram vas razočarati (ili oduševiti) – pravo čudo nalazi se ispod zemlje u vidu jednog od najspektakularnijih postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda na svetu.

Nakon što je grad počeo ubrzano da se širi u drugoj polovini devetnaestog veka, kvalitet vode jezera Melaren, koje snabdeva gradski vodovod, bio je ozbiljno ugrožen. Stanovnici Stokholma ubrzo su shvatili da im je potrebno ozbiljno rešenje za prečišćavanje otpadnih voda koje će zaštititi zdravlje ljudi i tada je na scenu stupio Henriksdal.

Ovo inženjersko remek-delo izgrađeno je još tridesetih godina prošlog veka direktno u steni. Cela stvar sa Henriksdalom nije samo u tome što je pod zemljom – već u tome na koji način je koncipirano. Umesto da šire fabriku po dragocenoj površini Stokholma, pametni Šveđani su rekli: „Hajdemo mi to na više spratova… ali nadole!” Tako je postrojenje raspoređeno u nekoliko nivoa unutar stene – kao neka podzemna torta za tretman otpadnih voda.

I znate šta je još genijalno? Pošto su bazeni doslovno „eksplodirani” iz stene (da, minirali su ih), mogli su da ih naprave mnogo dubljima nego što bi to bilo moguće iznad zemlje. A najbolji deo? Umesto skupih betonskih zidova – koriste golu stenu! Priroda kao građevinski materijal. Ekološki prihvatljivo i poprilično ekonomično jer se ispostavilo se da je tada bilo jeftinije kopati kroz stenu nego graditi iznad zemlje.

Foto-ilustracija: Unsplash (Adam Gavlak)

Da stvar bude još zanimljivija – fabrika je toliko neupadljiva da bukvalno možete da živite iznad nje i da nemate pojma šta se dešava ispod vaših nogu. Nema neprijatnih mirisa, sve je zatvoreno, tiho i čisto, a čak su šezdesetih izgradili čitavo naselje Henriksdalsringen na vrhu postrojenja.

Kako je Stokholm rastao, tako je i Henriksdal morao da se širi. Kapacitet se udvostručavao, bazeni su se produbljivali, a devedesetih su rešili da rezervoare dodatno prodube – sa pet na 12 metara.

Danas Henriksdal, zajedno sa susednim postrojenjem Sickla, opslužuje čak 800.000 ljudi. I to nije kraj – u toku je ogromna ekspanzija u okviru projekta „Stokholm budući tretman otpadnih voda” (ili kako ga ja volim zvati – Mission: Cleanpossible). Plan je da se sve unapredi kako bi mogli da opsluže čak 1,6 miliona duša i da se izbace iz upotrebe stariji objekti, poput onog u Brommi.

Da bi to uspeli, grade se novi podzemni tuneli – pravi kanalizacioni autoputevi. Najimpresivniji među njima je tunel Bromma – čak 14 kilometara dugačak, miniran ispod grada, ispod jezera i kroz stene, sve do postrojenja Sickla. A ono što je posebno važno jeste da su tuneli osmišljeni da traju najmanje 100 godina.

Na kraju, moram da priznam – ovo nije samo inženjerski podvig, već idealan prikaz ljudske ingenioznosti koja omogućava najefikasniji, najtiši i najčistiji tretman otpadnih voda.

Zato, sledeći put kad budete u Stokholmu i šetate po naselju Henriksdalsringen, setite se – ispod vas se nalazi čitav svet koji neumorno radi, dan i noć, da sve što se ulije u slivnik bude tretirano na najbolji način.

I to, prijatelji moji, zovem magijom urbanog života.

Milena Maglovski

Osnovan Slovenački centar za cirkularnu ekonomiju

Foto-ilustracija: Unsplash (ian)

U glavnom gradu Slovenije zvanično je počeo da radi Slovenački centar za cirkularnu ekonomiju (SCKG), nova platforma koja će do maja 2029. pomagati preduzećima, lokalnim zajednicama i istraživačkim institucijama da pređu sa linearnog na cirkularni model poslovanja. Za pokretanje projekta Ministarstvo privrede obezbedilo je tri miliona evra, čime je potvrđeno da je cirkularnost visoki državni prioritet, kako se navodi na sajtu Vlade Slovenije.

Državni sekretar u Ministarstvu privrede, turizma i sporta na predstavljanju je naglasio da će centar „odigrati ključnu ulogu kako bi naša tranzicija ka cirkularnoj ekonomiji zaista uspela“. Po njegovim rečima, povezivanje znanja, kompetencija i poslovnih modela u zatvorene materijalne tokove presudno je za očuvanje konkurentnosti kroz veću materijalnu i energetsku efikasnost.

Nosilac konzorcijuma je Privredna komora Slovenije (GZS), a uz nju učestvuju Obrtničko‑preduzetnička komora Slovenije (OZS), Institut građevinarstva Slovenije (ZAG), start‑up kompanije E‑Institut i Centar za ponovnu upotrebu (CPU) te tehnološko‑komunikacioni partneri Arctur i Consensus. Svaki partner pokriva specifično polje: GZS i OZS zastupaju kompanije, ZAG donosi istraživačku i tehnološku podršku građevinskom sektoru, E‑Institut i CPU rade na zatvaranju materijalnih petlji u lokalnim zajednicama, dok Arctur i Consensus razvijaju digitalna rešenja i komunikacijske kampanje.

Da mala i srednja preduzeća osećaju prepreke potvrdio je i generalni direktor OZS‑a. Prema procenama, manje od deset odsto slovenačkih MSP‑ova primenilo je sveobuhvatne cirkularne modele. Nedostaju sredstva za prelazak na zelene tehnologije, ali još više znanja i veština.

Pročitajte još:

Projekat SCKG podeljen je na šest programskih linija: upravljanje projektom, uspostavljanje okruženja za podršku cirkularnoj ekonomiji, stručna i dubinska stručna podrška, umrežavanje stejkholdera i promocija cirkularnih praksi na nacionalnom i međunarodnom nivou. Direktorka sektora za životnu sredinu, klimu i energetiku u GZS‑u objasnila je da će centar kombinovati mrežu fizičkih agenata sa interaktivnom onlajn platformom. Istočni i zapadni deo zemlje dobiće po šest ulaznih tačaka sa salama za sastanke i učionicama, gde će 15 agenata pomagati kompanijama i opštinama u zelenoj transformaciji. Virtuelna platforma nudiće bazu znanja, biblioteku, akademiju i alate za samoprocenu „cirkularne zrelosti“, a korisnici će lako spajati ponuđače i tražioce cirkularnih rešenja.

Među ključnim indikatorima učinka su analiza stanja cirkularne ekonomije u Sloveniji, pokretanje onlajn baze znanja, baza podataka o infrastrukturi za testiranje rešenja, najmanje stotinu obuka kroz koje će proći osam stotina učesnika, sto pedeset individualnih konsultacija i mentorski rad sa petnaest kompanija kroz čitav „Client Journey“ zelene transformacije.

Slovenija, kao visoko industrijalizovana zemlja sa značajnim udelom energetski intenzivnih delatnosti, vidi u cirkularnoj ekonomiji put ka održivoj, resursno efikasnoj i klimatski otpornijoj budućnosti.

Energetski portal

Evropa treba da preuredi račune za struju kako bi ostala konkurentna

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Evropska unija želi da ubrza prelazak industrije sa fosilnih goriva na električnu energiju iz obnovljivih izvora. Međutim, visoki porezi i razne naknade koje opterećuju cenu struje usporavaju ovu tranziciju i smanjuju konkurentnost evropske industrije.

Prema izveštaju organizacija WindEurope i VaasaETT, evropske kompanije plaćaju znatno više za struju nego njihovi konkurenti u SAD i posebno u Kini – čak četiri puta više. Istovremeno, gas u Evropi često ima niže poreze i naknade od električne energije.

Iako postojeće tehnologije već sada omogućavaju da se više od 90 odsto industrijske potrošnje energije zadovolji električnom energijom do 2035. godine, mnoge firme ne prelaze na elektrifikaciju zbog visokih troškova.

Pročitajte još:

Jedan od glavnih problema je što računi za struju uključuju brojne troškove koji nisu direktno povezani sa njenom proizvodnjom ili potrošnjom. Na primer, plaćaju se razne naknade za subvencije, podršku obnovljivim izvorima, pa čak i mere koje se odnose na druge sektore. Ti troškovi trenutno najviše snose korisnici električne energije – i domaćinstva i industrija – što, kako se navodi u izveštaju, nije održivo ni pravedno.

Kao rešenje, autori predlažu da se deo tih troškova prebaci na opšte poreze, čime bi se stvorili pravičniji uslovi za sve energetske korisnike i podstakla šira upotreba električne energije, posebno u industriji.

Izveštaj donosi pet konkretnih preporuka: smanjiti regulisane naknade za struju, ukloniti troškove koji nisu povezani sa energijom, prebaciti podršku za obnovljive izvore u državni budžet, obezbediti olakšice za industrije koje mogu brzo da se elektrifikuju, i zadržati samo one troškove na računima koji su direktno vezani za korišćenje elektroenergetske mreže.

Energetski portal

Velika povelja „Zelena planeta“ Ljubivoju Ršumoviću za doprinos ekologiji duše

Foto-ilustracija: Freepik (pvproductions)
Foto: DSENS

Projekat „Zelena planeta”, jedno je od najznačajnijih priznanja koje se u Srbiji dodeljuje za višegodišnji uspešan rad na zaštiti životne sredine.

Društvo stručnjaka ekoloških nauka Srbije (DSENS), objavilo je da se Velika povelja „Zelena planeta” u 2025, na osnovu odluke većine glasova, dodeljuje našem poznatom književniku i ekologu Ljubivoju Ršumoviću. Ova odluka zasluga je za višedecenijski uspešan rad na pravilnom usmeravanju, vaspitanju brojnih generacija dece i na razvoju posebne oblasti ekologije „Ekologije duše”.

Kako je navedeno u saopštenju DSENS, Ljubivoje Ršumović je ceo svoj radni i stvaralački vek, posvetio mladima i njihovim roditeljima, učeći ih lepoti govora, misli i delanja.

„Svi smo čuli za svetsku akciju „Očistimo svet”, a znate li šta je bila preteča ovom događaju? Bila je to misija „Očistimo ulice”, koju su pokrenuli Ljubivoje Ršumović, Gordana Brun, Božidar Mandić, kojima se pridružuju Ružica Sokić, Boda Ninković, Jasna Šekarić, Donka Špiček…

Pokretači ove akcije su izračunali, ako bi svako od nas očistio 83 metra svoje okoline, naša Planeta bi bila besprekorno čista. Očistio je Ršum sa svojim prijateljima i istomišljenicima Čika Ljubinu ulicu u Beogradu, Hilandarsku, glavnu ulicu u Valjevu, Barajevu, Bačkoj Palanci… Svuda su im se rado priključivala i deca”, navodi se u saopštenju.

Prisetimo se pesme Deca su ukras sveta, gde naš književnik od malena uči decu da treba da vole prirodu, vuka, ovcu i pećinu strogu, i pticu i žbun i travu meku.

Žiri u sastavu činili su dipl. biolog Olivera Popović, stručni saradnik za odnose sa javnošću Instituta za botaniku i Botaničke bašte „Jevremovac” Biološkog fakultete Univerziteta u Beogradu, dr Lidija Obradović Bursać internista – reumatolog, direktor Specijalne bolnice „Gornja Trepča”, zatim prof. dr Zoran Jevtović, univerzitetski profesor emeritus, Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu, Predrag Ćurčić, predsednik Društva stručnjaka ekoloških nauka Srbije i Branislav Marinkov, autor projekta „Zelena planeta” i predsednik žirija.

Vreme i mesto dodele priznanja naknadno će biti objavljeno u dogovoru sa ovogodišnjim laureatom.

Energetski portal

Predstavljen Nacrt plana upravljanja otpadom u Crnoj Gori za period do 2029.

Foto-ilustracija: Unsplash (ariungoo-batzorig)

Na nedavno održanom Odboru komunalne privrede Privredne komore Crne Gore, predstavljen je Nacrt Državnog plana upravljanja otpadom za period 2025–2029. Dokument je trenutno u fazi javne rasprave i usmeren je na unapređenje sistema upravljanja otpadom u Crnoj Gori, uz poštovanje evropskih standarda.

Predstavnici Ministarstva ekologije, prostornog planiranja i urbanizma, Jasmina Janković Mišnić i Ivan Stanišić, istakli su da su glavne smernice Plana zasnovane na principima cirkularne ekonomije. Fokus je na smanjenju količine otpada, odvajanju na mestu nastanka, reciklaži i smanjenju prakse odlaganja, naročito biorazgradivog otpada. Kao ključni cilj najavljeno je dostizanje 50 odsto recikliranog komunalnog otpada do 2029. godine.

Plan predviđa izgradnju i modernizaciju regionalnih centara za obradu i reciklažu, te razvoj lokalne infrastrukture za selektivno prikupljanje. Svaka opština bi, u roku od devet meseci nakon usvajanja Plana, trebalo da izrazi sopstvenu strategiju upravljanja otpadom. Deo predloženih mera odnosi se na potencijalnu energetsku upotrebu otpada i stvaranje biomase.

Pročitajte još:

Privrednici su pohvalili ambiciju predviđenih mera, ali ukazuju na važnost edukacije građana, kao i neophodno usklađivanje Plana s Prostornim planom države. Na sednici je otvoreno i pitanje kapaciteta opštinskih deponija, neophodne sanacije i mogućnosti da se kanalizacioni mulj, koji i dalje nije adekvatno zbrinut, iskoristi za poljoprivredne i druge svrhe.

Istaknuto je da pouzdani podaci o količini i vrstama otpada nedostaju, posebno kada je reč o opasnim materijalima, što otežava planiranje. U fokusu je i potreba za jasnim definisanjem nadležnosti za buduće transfer stanice, imajući u vidu sezonski rast otpada u primorskim opštinama.

Zaključak sednice ukazuje na to da uspeh ovog Plana zavisi od saradnje državnih i lokalnih institucija, kontinuirane koordinacije i ažuriranja podataka. Najavljeno je i formiranje državne komunalne inspekcije, koja bi nadzirala sprovođenje propisa, uz ocenu da upravo takva kontrola može doprineti efikasnijoj primeni predviđenih mera na terenu.

Energetski portal