Home Blog Page 451

Barselona postaje grad zelenih trgova i ulica

Foto-ilustracija: Pixabay (Nikolaus Bader)
Foto: Curro Palacios

Uz obalu Sredozemnog mora, između reka Ljobrega i Besos, planinskog venca Sera de Kolserola, nalazi se Barselona, drugi po naseljenosti grad u Španiji.

Barselona je jedan od najposećenijih gradova u Evropi, turiste iz svih krajeva sveta privlače karakteristična arhitektura, umetnost, noćni život, najbolja urbana plaža na svetu, hrana i naravno fudbal. Pre pandemije koronavirusa, 2019. godine, 19 miliona turista posetilo je Barselonu.

U samom gradu živi oko 1,6 miliona stanovnika i to je jedan od najgušće naseljenih gradova na svetu. Sa tolikim brojem stanovnika, i činjenicom da geografski Barselona nema gde da se širi, gradske vlasti moraju biti kreativne kako bi rešile problem manjka zelenih površina i zagađenosti vazduha. Može se reći da su došli do idealnog rešenja i to pomoću Superblokova (Superilla). Kakav je rezultat ovih inovacija i kakvi su njihovi dalji planovi za ozelenjavanje javnih površina imala je priliku da čuje grupa novinara iz Srbije koji su u organizaciji evropskog projekta “Puls Evrope” posetili Barselonu i Valensiju.

Šta su Superblokovi?

Transformacija Barselone započinje Superblokovima, delovi grada u kojima javni prostor zauzimaju automobili biće pretvoreni u mesta gde pešaci imaju prioritet. Nove zelene površine, šetališta, biciklističke staze, trgovi namenjeni za rekreaciju i druženje, odživa mobilnost – tako će uskoro izgledati ovaj grad.

Kako je objasnio Dani Alsina iz Sekretarijata za urbanu ekologiju Skupštine grada, u Barseloni nema mnogo prostora, nema velikih parkova, tako da se “svaki ćošak” mora sačuvati kako bi grad postao zeleniji.

Nova ekološka infrastruktura na jedinstven način će podstaći “život na gradskim ulicama”, održivu mobilnost i lokalne trgovine. Samim tim grad će postati “zeleniji”, bezbedniji i prilagođen svim stanovnicima. Prema planu delovi kolovoza biće pretvoreni u biciklističke staze i šetališta. Raskrsnice će biti pretvorene u trgove i mesta za odmor, rekreaciju i druženje.

Čist vazduh i manje buke

Da bi proverili da li sve funkcioniše kako su zamislili, čelni ljudi Barselone uradili su “ogledni primer”. U četvrti Sant Antoni, na maloj površini napravili su Superblok koji je završen 2019. godine. Od tada je nivo zagađenja azot-dioksidom smanjen za 33 odsto, a česticama PM10 za četiri odsto, dok je nivo buke manje za četiri do pet odsto. Automobli kao da su nestali, u samom bloku ih je manje i to za 82 odsto, dok je u okolnim ulicama povećan za 22 odsto.

Foto: Curro Palacio

Prema rečima Alsine, stanovnici ovog dela Barselone automobile su zamenili biciklima, javnim prevozom ili jednostavno pešačenjem.

Podstaknuti odličnim rezultatima koje beleže u četvrti Sant Antoni, u julu ove godine počeće radovi u opštini Ešample koja ispunjava sve neophodne kriterijume. U ovom delu grada vazduh je veoma zagađen i ima puno automobila, ali je odlično povezan javnim prevozom sa drugim delovima grada. 

Nova ekološka infrastruktura ulica je dizajnirana da neguje svakodnevni život u javnom prostoru i stimuliše lokalne prodavnice, dok istovremeno smanjuje buku i zagađenje, jer nema automobila.

“Prioritet će imati pešaci, dok će ograničenje za automobile iznositi 10 km/h, što znači da vozila dobijaju status gosta. Gradske službe i vozila prvenstvo prolaza. Želimo da se deca igraju na ulici, da ljudi pešače, ili jednostavno da sede i sunčaju se”, rekao je Dani Alsina.

Udaljenost od 15 minuta

U bilo kom delu Barselone da živite, do pijace, škole, vrtića, javnih institucija stižete za 15 minuta. Zato većina stanovnika pešači, a zahvaljujući Superblokovima to će im biti mnogo lakše. 

Osim toga, Barselona je ima odličan sistem javnog prevoza, razvijenu mrežu metroa i oko 250 kilometara biciklističkih staza. Ukoliko ste ljubitelji dvotočkaša, ceo grad možete obići biciklom.

Jedno je sigurno, u donošenju svih odluka vezanih za transformaciju Barselone, učestvuju i sami stanovnici. Oni daju predloge, komentarišu ideje i aktivno učestvuju u projektima. I sve to se uvažava i ostvaruje.

Nevena Đukić

Tekst je nastao u okviru projekta „Puls Evrope – Medijske posete EU“ koji finansira Evropska unija, a sprovodi Delegacija Evropske unije u Republici Srbiji.

Ključni činilac za efikasnije uvođenje električnih vozila

Foto: Schneider Electric
Foto: Schneider Electric

Da bismo ubrzali ovaj proces i iskoristili prednosti koje nam on donosi, kako potrošačima tako i životnoj sredini, od suštinskog značaja je da ubrzamo globalno uvođenje pametne infrastrukture za punjenje električnih vozila (EV).

Sa 300 do 500 miliona konektora za EV predviđenih za instaliranje do 2040. godine, uvođenje pouzdane infrastrukture za punjenje EV biće ključno za izgradnju budućeg pametnog i decentralizovanog energetskog sistema.

Većina aktuelnih politika se fokusira na postavljanje javne infrastrukture za punjenje. Međutim, oko 90 odsto punjača za EV instaliranih do 2040. biće u privatnim okruženjima – uglavnom u našim stambenim, poslovnim i industrijskim zgradama. Stoga je od suštinskog značaja da se proceni potencijalna dodatna vrednost primene tehnologije pametnog punjenja električnih vozila u privatnim zgradama za vozače EV, operatere sistema i druge zainteresovane strane.

Višestruke koristi pametnog punjenja EV u zgradama

U cilju procene benefita, Schneider ElectricTM Institut za istraživanje održivosti sproveo je cost-benefit analizu instaliranja lokalne pametne tehnologije za punjenje električnih vozila u domaćinstvima, stambenim i poslovnim zgradama. Istraživanja su pokazala da su prednosti primene takvog pristupa nemerljive, kako za potrošače tako i za operatere sistema. Rezultati ističu da:

  • U proseku, stanice za pametno punjenje električnih vozila postavljene u zgradama su pristupačnije za potrošače od javnih punjača.
  • Pametno punjenje EV potrošačima obezbeđuje smanjenje troškova do 70 odsto, računajući troškove javnog punjenja EV, posebno u poređenju sa obračunskim tarifama, naknadama za potrošnju i implementacijom distribuirane infrastrukture za proizvodnju električne energije (kao što su solarni paneli na lokaciji korisnika). Ušteda se može dodatno povećati korišćenjem sistema za upravljanje opterećenjem.
  • Prednosti punjenja EV su uvećane pružanjem usluga za održavanje sistema i mreže, naglašavajući vrednost pametne strategije dvosmernog punjenja.
  • Primena tehnologije pametnog punjenja u zgradama povećava otpornost lokalnih i globalnih mreža, a istovremeno pomaže u izbegavanju potrebe za velikim i skupim investicijama u infrastrukturu.

I da ne zaboravimo, pametno punjenje EV u zgradama u proseku smanjuje emisiju CO2 više od javnog punjenja ili nekontrolisanog punjenja.

Potreban je promišljen i sveobuhvatan pristup

Foto: Schneider Electric

Značajne prednosti su nemerljive, međutim, potrebne su dobro osmišljene strategije za njihovo postizanje:

1. Podsticanje punjenja EV u zgradama, uklanjanjem svih postojećih prepreka.

2. Smanjenje troškova punjenja EV potrošačima uvođenjem dvotarifnog obračuna vremena korišćenja električne enrgije i povećanja potrošnje električne energije proizvedene putem distribuirane proizvodnje.

3. Bolji pristup mreži i uslugama za održavanje EV radi podrške transformaciji elektroenergetskih sistema.

Pametno punjenje EV najviše utiče na dekarbonizaciju transporta, zgrada i globalnih energetskih sistema. U kombinaciji sa fleksibilnim izvorima i opterećenjem unutar zgrada, pametno punjenje takođe ima potencijal da pruži važne dodatne pogodnosti za potrošače i operatere sistema. Ova kombinacija pruža efikasniju i ekonomski atraktivniju ponudu od centralizovanog koncepta i važan je prvi korak ka približavanju mobilnosti, energiji i urbanoj transformaciji. Da bi odgovorio na zahteve pametnog punjenja EV Schneider Electric je razvio EcoStruxure™ EV Charging Expert, sistem za upravljanje opterećenjem infrastrukture za punjenje EV, upravljanje pristupom i nadzor punjača za EV.

Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.

Prijave radova na konkurs “Balkan bez uglja u 2036. godini”

Foto: Centar za životnu sredinu
Foto: Centar za životnu sredinu

Centar za životnu sredinu poziva vizuelne umetnike i umetnice (grafičke dizajnere, studente umetničkih akademija i fakulteta i sve druge kreativce) da se prijave na javni konkurs za vizuelni prikaz na temu “Balkan bez uglja u 2036. godini”. Konkurs je otvoren od 04. aprila do 16. maja 2022. godine.

Zemlje Zapadnog Balkana nalaze se na energetskoj prekretnici. Dekarbonizacija do 2050. godine predstavlja imperativ za postizanje ciljeva iz Zelene agende za Zapadni Balkan. Ovaj proces podrazumeva prelazak ekonomije sa fosilnih goriva na održive obnovljive izvore energije.

Alijansa “Evropa bez uglja” zalaže se za prestanak korišćenja uglja do 2035. godine i prelazak na 100 odsto obnovljivi scenario. Zemlje u Evropi su na pola puta do zatvaranja svojih termoelektrana na ugalj do ovog perioda. Zemlje Zapadnog Balkana su u težoj poziciji, prvenstveno zbog velike zavisnosti od uglja i neplanskog delovanja po pitanju energetske tranzicije.

Pored toga, neupitno je da će u predstojećem periodu doći do oporezivanja emisija ugljen-dioksida (CO2) i u našem regionu. Ukoliko vlade ne preduzmu konkretne korake povodom prestanka upotrebe uglja, takse će drastično uticati na naše živote. Što pre pređemo na proizvodnju energije iz čistih izvora, pre ćemo ostvariti koristi od energetske tranzicije, a negativne posledice po životnu sredinu i celokupno društvo biće umanjene.

Primarni cilj poziva jeste umetnički prikaz vizije energetske budućnosti zemalja Zapadnog Balkana (Bosna i Hercegovina, Srbija, Crna Gora, Kosovo*, Severna Makedonija).

Vizuelni umetnici/ce će ovim putem na kreativan način predstaviti ličnu viziju navedene problematike. Upravo zbog toga se i postavlja pitanje umetnicima: “Kako vi vidite Balkan u 2036. godini?” Da li nam se crno piše, ili je budućnost ipak svetla?

Foto-ilustracija: Pixabay

Vizualizacijom dopiremo do svesti građana, institucija i ostalih interesnih grupa, što je i jedan od ciljeva kampanje.

Kampanja ”Stop prljavoj energiji – budućnost je obnovljiva” ima za cilj da skrene pažnju građana, stručnjaka, nadležnih institucija i drugih društvenih aktera na zabrinjavajuće stanje životne sredine i neodrživost postojećih energetskih sistema u Bosni i Hercegovini.

U isto vreme, kampanja ima za cilj podizanje svijesti o negativnim aspektima energije iz uglja sa zdravstvenog, ekološkog i ekonomskog aspekta, te promociju održivih energetskih sistema baziranih na energetskoj efikasnosti i obnovljivim izvorima energije.

Više o konkursu saznajte OVDE.

Izvor: Centar za životnu sredinu

Potpisani ugovori sa lokalnim samoupravama za projekte pošumljavanja širom Srbije

Foto-ilustracija: Unsplash (Aiokr Chen)
Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine

Ministarstvo zaštite životne sredine dodelilo je sredstva za ukupno 42 projekta pošumljavanja i ozelenjavanja koji će tokom ove godine biti realizovani u 37 lokalnih samouprava širom Srbije. Ugovore na osnovu kojih će biti dodeljena sredstva potpisali su predstavnici lokalnih samouprava i Irena Vujović, ministarka zaštite životne sredine.

Ministarka je rekla da su lokalne samouprave i ove godine slale dobre projekte, ističući da je pošumljavanje od neprocenjive važnosti za životnu sredinu.

“Od velikog je značaja što nastavljamo zajedno da radimo na ovim projektima koji doprinose poboljšanju kvaliteta vazduha, a pozitivno utiču i na vodni resurs i kvalitet zemljišta. Prošle godine smo, zahvaljujući ovom konkursu, ali i dobroj saradnji sa lokalnim samoupravama, zajedno zasadili više od 150.000 sadnica širom Srbije. Sada idemo dalje, a dobra vest je što je i ove godine na konkurs pristiglo dosta kvalitetnih projekata iz različitih delova zemlje. Povećanje procenta pošumljenosti Srbije je u skladu sa Zelenom agendom i to je naš zajednički cilj i zadatak, i zato ćemo nastaviti iz godine u godinu da odvajamo sredstva za ovu namenu”, rekla je Vujović.

Za sufinasiranje projekata pošumljavanja i ozelenjavanja širom Srbije i ove godine je iz budžeta Ministarstva zaštite životne sredine obezbeđeno 100 miliona dinara. Sredstva će biti utrošena na nabavku sadnica i izvođenje radova na pošumljavanju zemljišta u nadležnosti lokalnih samouprava.

Prema rečima ministarke Vujović, realizacijom ovih projekata širom Srbije, unapređuje se kvalitet života građana i daje doprinos podizanju svesti o značaju pošumljavanja za očuvanje kvaliteta životne sredine.

Ulaganja u ekološke projekte u Novom Pazaru

Za Novi Pazar su opredeljena sredstva za pošumljavanje na više lokacija, a u planu je i zamena kotlarnica u dve osnovne škole.

“U prethodnom periodu smo puno uradili. Pored zamene kotlarnica u sportskoj hali Pendik, podršci za zamenu individualnih ložišta u domaćinstvima, uz subvencije ministarstva posađeno je 40.000 sadnica. U ovoj godini nas čeka još značajnih zelenih projekata. Opredelili smo sredstva za još oko 1.200 sadnica na više lokacija, a menjaćemo i kotlarnice u dve osnovne škole. Trudimo se da kroz ove projekte unapredimo kvalitet vazduha za sve građane”, istakla je Vujović.

Ministarka je istakla da su važni i projekti koji utiču na unapređenje kvaliteta voda i zemljišta, a u tom smislu je značajno upravljanje otpadom. Kako je najavila, Novi Pazar će u narednom periodu dobiti na korišćenje potrebnu opremu u vidu novih kanti i kontejnera, a još važnije je što su u planu i kapitalni projekti.

“Gradićemo moderan regionalni centar za upravljanje otpadom u Raški, ka kojem će gravitirati i Novi Pazar i Tutin. Trudićemo se da u što kraćem periodu krenemo u realizaciju ovog važnog projekta, koji ćemo finansirati uz podršku Evropske banke za obnovu i razvoj, a očekujem da projektovanje bude završeno do juna ove godine. Takođe, radimo i reviziju projekta sanacije deponije Golo brdo, koja će biti zatvorena kada krene izgradnja regionalnog centra. To su sve značajni zeleni projekti koji će promeniti kvalitet života svih građana ovog kraja”, kaže Ministarka, navodi se u saopštenju.

Energetski portal

Vlada odobrila kvote za izvoz pšenice, brašna, kukuruza i suncokretovog ulja

Foto-ilustracija: Unsplash (Raphael Rychetsky)
Foto-ilustracija: Pixabay

Vlada Republike Srbije odobrila je kvote za izvoz pšenice, kukuruza, brašna i rafinisanog suncokretovog ulja.

Novom odlukom Vlade dozvoljava se izvoz 150.000 tona pšenice, 150.000 tona kukuruza i 20.000 tona brašna na mesečnom nivou, dok je za rafinisano suncokretovo ulje mesečna kvota 8.000.000 litara.

Odluka o privremenom ograničenju izvoza osnovnih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda bitnih za stanovništvo doneta je kako bi se uspešno reagovalo na opasnost od tržišnih poremećaja uzrokovanih značajnim rastom tražnje na svetskom i domaćem tržištu.

Po zahtevu će moći da se traži odobrenje za izvoz maksimalno 20 odsto odobrenih količina po grupi proizvoda na mesečnom nivou. U slučaju da izvoznici ne izvezu ili prekorače odobrene količine, narednog meseca neće moći da podnesu zahtev za izvoz.

Zahtevi će se podnositi od 20. do 25. tekućeg meseca za naredni mesec, dok će se za mesec maj podnositi od 22. do 28. aprila tekuće kalendarske godine.

Zahtevi se mogu podneti elektronskim putem na imejl adresu zahtevi.izvoz@minpolj.gov.rs

Energetski portal

Premijerno predstavljeni novi BMW Serije 7 i potpuno električni BMW i7

Foto: BMW i7 xDrive60
Foto: BMW Serije 7

Dugoočekivani BMW Serije 7 danas je premijerno predstavljen, a nakon 45 godina postojanja, ovaj model dobio je i svoju potpuno električnu verziju. Ekskluzivni BMW noviteti redefinišu sinergiju vozačkog zadovoljstva koje se ogleda u beskompromisnom komforu na dugim relacijama uz impresivno digitalno iskustvo.

U pitanju je sedma i do sada najduža generacija sedmice koju je moguće isporučiti samo u produženoj verziji od 5,4 metara.

Uzdignuti prednji deo ovoga puta donosi redefinisane, prepoznatljive BMW dizajnerske elemente – osvetljene grilove, nove podeljene farove (gornji deo ima funkciju dnevnog svetla i migavca), kao i adaptivni LED sa Matrix dugim svetlom koji dolaze u standardnoj opremi.

Opcionalni BMW kristalni farovi dodatno naglašavaju luksuzni svetlosni efekat, a dnevna svetla konstruisana su u LED tehnologiji i prolaze kroz svarovski kristale koji su raspoređeni u obliku slova L. Dizajneri su se ovog puta odlučili da svetlo na ovom modelu bude duboko uklesano u prednji branik.

Na bočnom delu vozila poseban vizuelni efekat stvaraju stakla sa gotovo nevidljivim zaptivkama, a gornji i donji deo razdvojeni su karakternom crtom po sredini vozila, dok duže dimenzije vrata omogućavaju olakšan ulazak i izlazak putnika. Novitet u pogledu eksterijera su i BMW Individual boje u dve nijanse.

Vozačima koji su sportski orijentisani na raspolaganju je M paket koji dodatno pojačava i intezivira dinamiku vozila, a u ponudi nas očekuje i novi M Sport paket Pro. Već naredne godine M model, baziran na BMW Seriji 7 biće dodatno vizuelno pojačan.

Enterijer novog BMW Serije 7 putnicima nudi inovativni Entertainment system i BMW Theater Screen koji dolazi sa ekranom veličine 31,3 inča uz 8K rezoluciju.

Uz ove luksuzne karakteristike, zadnji deo nove BMW Serije 7 lako se transformiše u privatni bioskop, gde, pored ostalog, putnici mogu da uživaju u filmovima, serijama, omiljenoj muzici, ali i video igricama.

Sve kontrole ovog sistema su na dohvat ruke i to uz pomoć dva 5,5-inčna touch screen displeja koja su montirana u zadnjim vratima (BMW Touch Command).

Uz Bowers & Wilkins audio sistem i Executive Lounge paket zadnjih sedišta, koja su podesiva i imaju opciju transformacije u ležaj, putnici imaju utisak kao da zaista borave u nekom od luksuznih apartmana.

Foto: BMW i7 xDrive60

Za vozače ovaj auto nije ništa manje uzbudljiv, pre svega, jer imaju na raspolaganju novi zakrivljeni ekran i redizajnirani volan, kao i novi Gear Selector.

Ispred suvozača je BMW Interaction Bar koji putnicima olakšava upravljanje podešavanjima unutar vozila.

Prednja sedišta su potpuno novog dizajna i standardno dolaze u Comfort verziji. Površine za sedenje su šire, a nude i širok raspon mogućnosti električnog podešavanja, grejanja, kao i lumbalne podrške.

Opcionalno, moguće je dodati i aktivnu ventilaciju sa hlađenjem, kao i funkcionalne masaže sa devet programa, dok standardna oprema podrazumeva i četvorozonsku klimu.

I ova, sedma generacija, u standardnoj opremi ima vazdušno oslanjanje (i napred i pozadi), a aktivni stabilizatori sada funkcionišu uz pomoć elektromotora koji rade na naponu od 48V.

Sveukupno je povećana krutost karoserije i uspostavljen je još bolji balans komfora i dobro poznate BMW dinamike u vožnji.

Sve navedeno predstavlja dobru pripremu za najnovije verzije pogonskih jedinica od kojih po prvi put imamo potpuno električni pogon u verziji BMW i7 xDrive60, gde uz pomoć dva elektromotora taj model dostiže 400Kw/544KS i 745Nm.

Foto: BMW i7 xDrive60

Baterija tog modela je neto kapaciteta 102kWh i omogućava autonomiju do 625 km po WLTP ciklusu merenja.

Sve verzije sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem su opremljene 48V MHEV sistemima koji razvijaju 13kW/18KS i 200Nm.

Dve startne verzije nose oznake 735i i 740i i imaju trolitarski šestocilindricni benzinski motor snage 200kW/272KS i 280KW/380KS.

Proleće 2023. doneće nam još dve verzije, odnosno 760i xDrive koji će imati 544KS i 740d xDrive sa 300KS.

Plug-in hibridne verzije takođe dolaze početkom naredne godine sa petom generacijom pogona i imaće očekivanu autonomiju od 80 km po WLTP ciklusu u čisto električnom modu vožnje.

Nakon toga, očekuje nas i još jača verzija BMW i7 sa oznakom M70 xDrive sa ukupnom snagom od 485kW/660KS.

Izvor: Delta Motors d.o.o.

Mihajlović: Najmanje još jedan dobavljač gasa je pitanje stabilnosti Srbije

Foto-ilustracija: Unsplash (Quinten de Graaf)
Foto: JP “Srbijagas”

Snabdevanje naftom i gasom odvija se bez prekida, a država ima i krizne planove za potencijalne situacije koje bi dovele do prekida snabdevanja, rekla je ministarka rudarstva i energetike Zorana Mihajlović gostujući na Televiziji Hepi.

„Dobijamo naftu preko Jadranskog naftovoda, gas preko Bugarske Balkanskim tokom, imamo dovoljne količine i derivata i gasa, ali smo na oprezu, jer ne zavisi od nas. Ponašamo se odgovorno, vodimo računa i imaćemo rešenje za svaku nepredviđenu situaciju. Nije jednostavno, jer je situacija u celoj Evropi nepredvidiva i kada je reč o ceni i o dostupnosti energenata, ali smo za razliku od mnogih država u boljoj situaciji i najvažnije je da građani znaju da smo obezbedili dovoljno energije i energenata“, rekla je Mihajlovićeva.

Ministarka je istakla da je zadatak države da osigura energetsku stabilnost i da obezbedi dovoljne količine energije i energenata.

„Takođe je važno da radimo na diverzifikaciji snabdevača. Mi smo sada u potpunosti zavisni od ruskog gasa, ali kada se završi interkonekcija sa Bugarskom u septembru naredne godine, otvara nam se mogućnost da gas dobijamo iz Grčke i iz Azerbejdžana. Naš zadatak je da vodimo srpsku politiku u srpskom interesu, a da emocije ostavimo sa strane. Da vidimo od koga i koliko možemo da nabavimo gas, da rezervišemo kapacitete za narednu godinu. Čim imamo još jednog dobavljača, sigurniji smo“, rekla je ona.

Energetski portal

Jubilarni 20-ti rođendan Schneider Electric-a u Srbiji

Foto: Schneider Electric
Foto: Schneider Electric

Povodom 20. rođendana Schneider Electric je juče u zgradi Tehničkih fakulteta u Beogradu organizovao predavanje na temu “Održivost i šta ostaje posle nas?”. Predavanje je bilo namenjeno studentima Elektrotehničkog, Arhitektonskog, Mašinskog i Građevinskog fakulteta, kao i svim studentima koje zanima tema održivosti u tehničkim rešenjima. Ovim povodom kompanija je poklonila i interaktvini ekran Elektrotehničkom fakultetu u Beogradu, a dan ranije i pametnu, mini solarnu klupu Matematičkoj gimnaziji u Beogradu, kako bi učenici mogli da pune svoje telefone i imaju WIFI. Nakon predavanja u zgradi Tehničkih fakulteta organizovan je i sajam rešenja ove kompanije.

Danas, nakon 20 godina poslovanja, Schneider Electric u Srbiji okuplja više od 100 lokalnih firmi, u mreži partnera, koja će se i dalje širiti. Kompanija je fokusirana na softvere, pre svega na rešenja koja doprinose energetskoj efikasnosti u upravljanju objektima, kao i za industrijske aplikacije, a sve u cilju povećanja profitabilnosti, smanjenju rizika i veće održivosti.

Pored toga važan segment kompanije čini Schneider Electric Hub u Novom Sadu , u kom preko 900 stručnjaka radi na razvoju i isporuci softvera za distribuciju električne energije i gasa, i koji će od ove godine raditi na novim biznisima i softverima iz oblasti energetike. 

„U protekloj godini zajedno sa Hub-om u Novom Sadu, kao i onih prethodnih, ulagali smo u znanje i mlade talente, studente tehničkih fakulteta, kroz različite obuke, stipendije i programe mentorstva. Razvili smo saradnju sa tehničkim fakultetima u gotovo svom univerzitetstkim centrima, omogućavajući transfer znanja na najbolji način. Prepoznati smo kao centar kompetencije, a tokom godina posvetili smo se i edukaciji mlađih naraštaja, kroz Centar za mlade talente, što nastavljamo i ubuduće“, poručila je Ksenija Karić, direktorka Schnedier Electric za Srbiju i Crnu Goru. Ona smatra da rast kompanije nije moguć bez rasta i razvoja zaposlenih, pa će, kako kaže, Schneider Electric i u predstojećem periodu nastaviti da ulaže u svoje zaposlene, jer čvrsto veruje u to da su ljudi ti koji su pokretači pozitivnih promena i nosioci progresa.

Jubilarnu 20-tu godinu kompanija obeležava nastavljajući da neguje dobre odnose sa lokalnom zajednicom. U prilog tome govori prošlogodišnja nagrada Srpske asocijacije menadžera za društvenu odgovornu kompaniju godine, kao i najnovija Virtus nagrada za filantropiju, a koju je Schneider Electric dobio od Trag fondacije. I u narednim godinama kompanija će nastaviti da ulaže i razvija zelena rešenja, kao i da svoje poslovanje strateški usmerava na održivost i smanjenje negativnih posledica globalnog zagrevanja.

Izvor: Represent

Na Zapadnom Balkanu živimo u otrovnom oblaku

Foto: RERI
Foto-ilustracija: Unsplash (Alexander Tsang)

Emisije zagađujućih čestica iz velikih postrojenja u većini zemalja Zapadnog Balkana veće su od propisanih graničnih vrednosti, a termoelektrane na ugalj prema poslednjim podacima emituju više sumpor‐dioksida nego ukupno sva takva postrojenja u EU. Ugalj u svetu odlazi u istoriju i danas je već isplativije graditi solarne elektrane i vetroparkove nego održavati postojeće termoelektrane. Kompanije koje proizvode i koriste ugalj suočene su sa sve većim troškovima na ime dozvola za emitovanje ugljen‐dioksida i ispunjavanja propisa za zaštitu životne sredine, pa ubrzavaju planove za gašenje ili bar za prelazak na druga goriva.

I dok u širem regionu investitori otkazuju planove za gradnju novih pogona, gase i najavljuju gašenja desetina postojećih, Srbija i Bosna i Hercegovina i dalje prednost daju planovima za nove termoelektrane.

Zapadni Balkan ima najgori kvalitet vazduha u Evropi –zagađenost vazduha izazove preko 30.000 slučajeva prerane smrti u regionu. Velike posledice po zdravlje izaziva i korišćenje fosilnih goriva u industriji, kućnim kotlovima za grejanje, poljoprivredi i saobraćaju.

Ceo Zapadni Balkan je podjednako ugrožen, pogotovo tokom grejne sezone, kada ovog zajedničkog neprijatelja često možemo videti i osetiti. Krajnje je vreme da svi zajedno krenemo u borbu protiv zagađenja vazduha u našem regionu.

Procenjuje se da zbog izloženosti zagađenju vazduha svake godine u Albaniji prerano premine 4.000 ljudi, u BiH 5.900 ljudi, u Crnoj Gori 900, 3.400 u Severnoj Makedoniji, 2.800 na Kosovu, a 11.400 u Srbiji. Između 80 i 90 odsto tih smrti je uzrokovano kardiovaskularnim bolestima (moždani udar i bolesti srca). Većina umrlih, između 50 i 70 odsto, čije se smrti mogu pripisati lošem kvalitetu vazduha, su osobe radnog uzrasta.

Studija koju su objavili HEAL, Sandbag, CAN Europe, CEE Bankwatch i Europe Beyond Coal pokazala je da je 2016. godine 3.906 osoba prerano umrlo usled zagađenja vazduha samo iz termoelektrana na ugalj koje se nalaze na Zapadnom Balkanu, od čega je zapravo većina slučajeva nastupila van regiona, u državama članicama Evropske unije.

Prema rezultatima istraživanja Programa Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEP) iz 2019. godine, samo u 19 većih gradova, izuzimajući Kosovo, od direktne izloženosti zagađenom vazduhu prevremeno umire skoro 5.000 ljudi godišnje.

Države ne daju objedinjene podatke o ekonomskim posledicama zagađenosti vazduha

Državne finansije su pod pritiskom, najviše zbog troškova lečenja i izgubljenih godina života, ali u budžetu na strani rashoda ne možemo videti tu stavku objedinjenu, iako je jedna od glavnih.

U pomenutoj studiji navodi se da su termoelektrane na ugalj na Zapadnom Balkanu odgovorne za ekonomsku štetu na ime zdravstvenih troškova između 6,1 i 11,5 milijardi evra godišnje, od čega više od polovine snosi EU. Na Zapadni Balkan odlazi skoro trećina, dok se posledice osećaju čak i u Rusiji i u Egiptu. Novac koji se izgubi na ovaj način za godinu ili dve dana u našem regionu bio bi dovoljan za izgradnju solarnih elektrana koje bi zamenile skoro sva postrojenja za proizvodnju električne energije iz uglja.

Treba znati i da opasne materije i jedinjenja u vazduhu podstiču klimatske promene i da ćemo i na tom polju platiti ogroman račun, u slučajevima poplava, suša i epidemija.

Sitne čvrste čestice su najveći ubica od svih zagađujućih materija u vazduhu

Termoelektrane na ugalj i industrija su među glavnim izvorima emisije sumpor‐dioksida na Zapadnom Balkanu, a azotni oksidi najviše dolaze iz termoelektrana na ugalj i saobraćaja. U većini zemalja regiona, emisije SO2, NOx i PM čestica iz velikih postrojenja veće su od graničnih vrednosti, određenih u nacionalnim planovima za smanjenje emisija.

U BiH se registruju prekoračenja PM10, SO2, O3 i NO2. Koncentracije PM10, NO2 i O3 u Srbiji i Severnoj Makedoniji često prelaze maksimalne dozvoljene vrednosti. Stanovništvo Albanije je veoma izloženo azot‐dioksidu i ozonu. U toj zemlji nema termoelektrana na ugalj.

Od 37 zemalja koje šalju izveštaje Evropskoj agenciji za životnu sredinu, u osam je 2018. godine premašen maksimalni preporučeni nivo izloženosti česticama PM2.5. Od njih se pet nalazi na Zapadnom Balkanu (sve zemlje Zapadnog Balkana osim Crne Gore, za koju nije bilo podataka). Dnevna granična vrednost PM10 je u gradovima Zapadnog Balkana bila 120 do 180 dana godišnje iznad dozvoljene, a propisana je granica od 35 dana godišnje.

Stanovnici Albanije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Kosova, Srbije i Severne Makedonije pate zbog zagađujućih materija iz dimnjaka elektrana i toplana te fabrika koje koriste ugalj i naftne derivate.

Vazduh truju postrojenja za preradu fosilnih goriva i zastareli kućni kotlovi za grejanje. Ozbiljno zagađenje izazivaju i građevinske i poljoprivredne aktivnosti i saobraćaj.

Osim što zdravlje i životnu sredinu ugrožavaju požari na neuređenim deponijama, poslednjih godina deo stanovništva sve više u kućne peći ubacuje plastiku, gumu i odbačenu lakiranu i farbanu drvenu građu. To nije nužno plod neobaveštenosti, već odraz siromaštva, u ovom slučaju energetskog. Povrh toga, stvaramo sve više otpada, a sistem na to nema adekvatan odgovor, kao ni na ostala pitanja u pogledu kvaliteta vazduha.

Foto-ilustracija: Pixabay

Pritiskom i udruživanjem do čistog vazduha

Institucije su odgovorne građanima i građankama. Ujedinjeni Balkan za čist vazduh se pridružuje solidarnoj i zajedničkoj borbi stanovnika svake ulice, kvarta, sela i grada na Zapadnom Balkanu da udišu čist vazduh. Ugalj u svetu postaje ružna uspomena. Već je isplativije graditi solarne elektrane i vetroparkove nego održavati većinu postojećih termoelektrana, čak i onih novijih. Oprema za proizvodnju energije iz obnovljivih izvora drastično pojeftinjuje. Kompanije koje proizvode i koriste ugalj suočene su sa sve većim troškovima na ime dozvola za ispuštanje ugljen‐dioksida i ispunjavanja propisa za zaštitu životne sredine. Stoga, one ubrzavaju planove za gašenje ili barem za prelazak na druga goriva.

Šesnaest termoelektrana na ugalj u zemljama Zapadnog Balkana emitovalo je 2016. godine više sumpor‐dioksida nego svih 250 u EU

Prema podacima za 2016. godinu iz navedenog izveštaja koji su objavili HEAL i druge organizacije, šesnaest termoelektrana na ugalj na Zapadnom Balkanu, koliko ih i dalje ima, emitovalo je više sumpordioksida (SO2) nego svih 250 koje su radile u Evropskoj uniji. Prema podacima koje je prikupila organizacija Europe Beyond Coal, u međuvremenu je u EU i Velikoj Britaniji ostalo samo 219 aktivnih termoelektrana na ugalj snage preko 15 megavata. U širem regionu, koji uključuje i Tursku, investitori su samo prošle godine otkazali planove za izgradnju devet, a ugasili ili najavili gašenje još 68 pogona.

Gotovo je izvesno da će nekoliko preostalih projekata biti zaustavljeno, a pitanje je šta će biti i s onima koje su već u izgradnji. Skoro polovina članica EU namerava da u roku od deset godina potpuno odbaci ugalj, a lako može da se desi da ih bude više. Slične su tendencije u Japanu, Kini i Sjedinjenim Državama. Za to vreme, Srbija i Bosna i Hercegovina i dalje prioritet daju planovima za izgradnju novih termoelektrana.

Javni novac ne bi trebalo da se troši na finansiranje prljave industrije uglja

Države u regionu na ovaj ili onaj način daju ogroman novac građana za rudnike uglja i izgradnju, održavanje i rekonstrukciju termoelektrana. Budući da ovaj sektor gubi tržišnu bitku sa obnovljivim izvorima energije, ne može da opstane bez subvencija, a ta sredstva svakako mogu bolje da se upotrebe. Sistem stanica za merenje zagađenosti i dalje često ne ispunjava sve potrebne kriterijume. I ovde ima prostora za angažovanje građana i građanki. Brojni mali kućni uređaji za merenje kvaliteta vazduha su umreženi preko popularnih aplikacija i postaju kontrolori ponekad neopouzdanih državnih podatka o zagađenju vazduha.

U Severnoj Makedoniji već postoje podsticaji za zamenu kotlova za grejanje na fosilna goriva u domaćinstvima čistijim rešenjima, na šta mogu da se ugledaju i ostale zemlje u regionu. I drugde na Zapadnom Balkanu ima skromnih pomaka, pogotovo kada je reč o projektima izgradnje toplana koje koriste obnovljive izvore energije. Pogoni na biomasu niču po Srbiji i BiH, a u regionu se sve više koriste geotermalne pumpe za grejanje i hlađenje objekata.

Balkan samo zajedničkim snagama može sprovesti energetsku tranziciju

Napuštanje upotrebe uglja je najvažnija stavka za poboljšanje kvaliteta vazduha

Ovdašnjim državama treba da bude jasno da nema budućnosti sa zastarelim termoelektranama i da je jedini izbor ubrzani prelazak na energiju sunca i vetra. Za funkcionisanje takvog sistema, koji zavisi od vremenskih prilika, neophodno je međusobno povezivanje strujnih mreža zemalja Zapadnog Balkana i izgradnja postrojenja za skladištenje struje. To su najvažnije mere za smanjivanje zagađenosti vazduha. Međutim, ozbiljan napredak zahteva i pooštravanje standarda kvaliteta vazduha i poboljšavanje propisa o zagađivačima, te njihovu strogu primenu u slučajevima državnih termoelektrana i pogona, ali i onih u privatnom vlasništvu.

Svih šest zemalja našeg regiona je u novembru 2020. potpisalo Sofijsku deklaraciju i tako prihvatilo Zelenu agendu za Zapadni Balkan i obavezalo se da će slediti politiku EU i njen evropski zeleni plan koji predviđa postizanje klimatske neutralnosti najkasnije do 2050. godine. Regionalna saradnja je put ka poboljšanju kvaliteta vazduha, ali i ka tehnološkom napretku i unapređivanju ekonomske konkurentnosti, uz mogućnost povećanja ambicija i ciljeva navedenih u dokumentu.

Zelena agenda za region podrazumeva regulisanje prekograničnog uticaja zagađenosti vazduha, donošenje strategija za poboljšanje kvaliteta vazduha i podizanje kapaciteta sistema merenja. Lideri EU su nagovestili da pristup bespovratnim sredstvima i jeftinim kreditima neće biti moguć ukoliko se ne ispunjavaju ciljevi.

Građanima treba olakšati instaliranje uređaja za proizvodnju energije iz obnovljivih izvora u domaćinstvima. Dalje, projekti energetske efikasnosti u zgradarstvu i podsticaji i olakšice na tom polju mogu znatno da smanje potrošnju goriva.

Izvor: RERI

45 miliona dinara za zamenu individualnih ložišta u Užicu

Foto: Wikipedia/ CrniBombarder!!!
Foto: Grad Užice

U cilju smanjenja zagađenja vazduha na teritoriji grada Užica raspisan je Javni poziv za privredne subjekte i Konkurs za fizička lica za mere smanjenja aerozagađenja iz individualnih izvora, saopšteno je na sajtu grada.

Ukupno raspoloživa sredstva podsticaja Grada i Ministarstva zaštite životne sredine za ovu namenu iznose 45.000.000 dinara.

Kako je istakla Nada Jovičić, član Gradskog veća za zaštitu živtne sredine, energetsku efikasnost i turizam, privredni subjekti koji se bave nabavkom i ugradnjom ložnih uređaja mogu se prijaviti do 3. maja, dok je konkurs za fizička lica otvoren do 19. maja.

“Najveći iznos sredstava 30 miliona dinara opredeljen je za nabavku i ugradnju kotlova na gas, gde je maksimalno učešće Grada i Republike Srbije do 100.000 dinara sa PDV-om po prijavi, odnosno do 50 odsto ukupne vrednosti radova po prijavi sa PDV-om. Za meru nabavke i ugradnje toplotnih pumpi namenjeno je 5 miliona dinara a maksimalno učešće Grada i Republike Srbije do 200.000 dinara sa PDV-om po prijavi, odnosno do 50 odsto ukupne vrednosti radova po prijavi sa PDV-om. 10 miliona dinara opredeljeno je za nabavku i ugradnju kotlova ili etažnih peći i peći i šporeta na drvni pelet pri čemu je maksimalno učešće Grada i Republike Srbije je do 100.000 dinara sa PDV-om po prijavi, odnosno do 50 odsto ukupne vrednosti radova po prijavi sa PDV-om ( za kotlove i peći na pelet u sistemu grejanja) i 70.000 dinara sa PDV-om za peći i šporete na pelet”.

Važno je naglasiti i da se prvi put ove godine dozvoljava učešće na konkursu fizičkim licima, odnosno  objektima koji su u postupku legalizacije, s tim što se podrazumeva da su predata sva potrebna dokumenta do izdavanja rešenja o legalnosti odnosno o ozakonjenju objekta, što podrazumeva izveštaj o zatečenom stanju kao i elaborat geodetskih radova za sve mere, osim one koja se odnosi na nabavku kotlova na gas.

Takođe prvi put za sredstva mogu konkurisati sva fizička lica sa teritorije grada, bez obzira na to da li je reč o gradskim ili seoskim mesnim zajednicama. I vlasnici stanova u stambenim zgradama koji nemaju uslove za priključenje na gradski toplovod mogu računati na subvencije ukoliko ispune neophodne uslove.

Javni poziv za privredne subjekte možete preuzeti OVDE.

Konkurs za fizička lica možete preuzeti OVDE.

Energetski portal

Održana svetska premijera potpuno električnog Mercedes EQS SUV modela (VIDEO)

Foto: Mercedes-Benz Press
Foto: Mercedes-Benz Press

Mercedes-Benz je odlučno zakoračio u eru električnih automobila o čemu svedoči i današnja svetska premijera potpuno električnog EQS SUV modela koja je održana u digitalnom formatu.

EQS SUV kombinuje aerodinamični dizajn i udobnost EQS limuzine sa prostranošću SUV-a. Ovaj model ima veliko međuosovinsko rastojanje (3.210 milimetara) poput EQS limuzine, ali je preko 20 centimetara viši. Dugačak je 5.125 mm, širok 1.959 i visok 1.718 mm. 

Luksuzni enterijer opremljen je naprednom digitalnom kontrolnom tablom i inovativnim ukrasnim detaljima koji stvaraju avangardni ambijent, saopštila je kompanija.

U njemu se može voziti sedam putnika, mada je dodavanje trećeg reda sedišta sa dva dodatna zasebna sedišta opciono.

Članica Upravnog odbora Mercedes –Benza Brita Seger objasnila je da je vozilo namenjeno porodicama jer nudi dovoljno mesta za sedenje i ekrane u visokoj rezoluciji za zabavu najmlađih, ali i avanturistima kojima je potreban prostran i komforan automobil.

“Kada EQS SUV bude lansiran u drugoj polovini 2022. godine, ispuniće želje mnogih kupaca. Ciljne grupe su različite, ali ih ujedinjuje aktivan način života. Najzad, EQS SUV jednostavno izgleda fantastično. On spaja luksuz i tehnologiju u važnom segmentu elektromobilnosti i time oslikava pionirski duh Mercedes-Benza”, rekla je Seger.

Ljubitelji Mercedesovih automobila moći će da izaberu jednu od tri verzije EQS SUV modela – EQS 450+ od 360 konjskih snaga i 568 Nm koji poseduje elektromotor pozadi, zatim EQS 450 4Matic snage 360 KS i 800 Nm koji ima dva elektromotora i najjaču verziju EQS 580 4MATIC od 544 KS i 850 Nm koja poseduje četiri snažna motora za pogon na sva četiri točka.

U zavisnosti od opreme vozila i konfiguracije, mogući domet EQS SUV modela je između 536 i 613 kilometara.

Baterije, visokonaponski kablovi i druge komponente su projektovane i zaštićene tako da ispunjavaju visoke bezbednosne zahteve Mercedes-Benza u slučaju nezgode.

Foto: Mercedes-Benz Press

Kompanija je takođe najavila da će reciklirati baterije iz Mercedesovih električnih vozila, a za tu namenu u Nemačkoj će biti izgrađena fabrika za reciklažu baterija na bazi hidrometalurgije. Analogno ovoj tehnologiji, kompanija planira da zatvori krug reciklaže sa visokotehnološkim partnerima za reciklažu baterija u Kini i SAD.

U saopštenju komapnije navode i da sa ovim modelom Mercedes-Benz čini veliki korak ka mobilnosti sa nultom emisijom. EQS SUV je proizveden na način koji je potpuno ugljenično neutralan te predstavlja idealno rešenje za mobilnost bez emisija, inteligentno očuvanje resursa i odgovornu kružnu ekonomiju.

Milena Maglovski

Klimatske promene uskoro obavezan predmet u školama u Britaniji

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Uticaj globalnog zagrevanja primećuje se gotovo u celom svetu. Već godinama se prave planovi i pokreću akcije kako bi došlo do promena, jer će posledice svega što se trenutno dešava najviše osetiti najmlađi stanovnici planete. 

Definiciju šta su klimatske promene i kako zaštiti životnu sredinu deca nauče u školama, ali ništa više od toga. Nažalost informacije o ovoj veoma bitnoj temi najčešće dobijaju putem društvenih mreža i uznemirujućih vesti. Neki od njih se zainteresuju za ovu temu, dok je drugima ona potpuno nebitna.

Kako bi najmlađe naučili svemu što do sada znamo, o klimatskim promenama Britanska uprava za obrazovanje (DfE) osmislila je program po kom će učenici učiti o ovoj temi.

Tako u školama u Velikoj Britaniji uskoro počinje edukacija najmlađih, a u fokusu programa je zaštita planete. Na časovima će učiti i o organizmima, njihovim staništima, o životnoj sredini, održivosti kako bi stekli znanja o prirodi koja nas sve okružuje.

Naučiti mlade kako da žive sa posledicama koje donose klimatske promene i kako da se im se prilagode jedan je od najvećih izazova sa kojima se čovečanstvo suočava.

Novi nastavni plan omogućiće im da razviju veštine koje će im pomoći da se u budućnosti bave poslom u oblasti očuvanja životne sredine i prirode.

Najmlađi će učiti o vremenu, staništima, godišnjim dobima, kao i o tome kako se okruženje može može promeniti u klimatskim zonama. Dok je za nešto starije pripremljen program koji se odnosi na sve aspekte klime, ekosistema, razumevanje klimatskih promena i kako se protiv njih boriti.

Jedno je sigurno, mlade je neophodno što pre edukovati kako bi bili spremni za sve ono što ih u budućnosti očekuje. Ostaje nam da vidimo kada će slični programi početi da se primenjuju u svim osnovnim i srednjim školama širom sveta.

Milica Radičević

Crna Gora prva u Evropi po proizvodnji struje iz vetra

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Grahame Jenkins)

Crna Gora je u nedelju, 17. aprila, prema podacima sajta windeurope.org, bila na vrhu liste evropskih zemalja prema procentu dobijene energije iz vetroelektrana. Dva vetroparka “Možura” i “Krnovo” tada su zadovoljili 45 odsto ukupnih crnogorskih potreba za električnom energijom.

“WindEurope” je udruženje za energiju vetra u Evropi, čije članice su nacionalna udruženja za energiju vetra svih evropskih zemalja. Svakodnevno na sajtu objavljuje podatke o učešću energije iz vetra u ukupnoj proizvodnji električne energije u pojedinačnim državama.

Crna Gora trenutno u elektroenergetskom sistemu ima vetropark “Krnovo”, instalisane snage 72 MW, i vetropark “Možura”, snage 46MW. Uskoro će im se pridružiti vetropark “Gvozd”, predviđene instalisane snage 54 MW, dok je u planu i vetroelektrana “Braići” od 100 MW.

S obzirom na povoljne klimatske prilike i značajne količine sunca i vetra, jasno je da bi Crna Gora u budućnosti investiranjem u solar i vetar mogla veoma brzo da transformiše svoju elektroenergetiku i da relativno bezbolno realizuje briselski imperativ procesa dekarbonizacije.

Crna Gora je od 24. maja do 2. juna 2019. godine prvi put proizvela dovoljno energije iz obnovljivih izvora za zadovoljenje svih potreba, čime se pridružila malom broju država koje se mogu pohvaliti da su iz domaćih obnovljivih izvora energije proizveli svu potrebnu energiju.

U tom razdoblju, u kojem je TE “Pljevlja” bila van pogona, proizvedeno je oko 82 miliona KWh energije, a potrošeno oko 75 miliona KWh.

Evropa je instalirala 17 GW novih kapaciteta vetra u 2021. godini, od čega je u zemljama Evropske unije instalirano 14 GW. Četiri petine ukupnog broja vetroelektrana instalirano je na kopnu.

Vetar je činio 16 odsto električne energije potrošene u Evropskoj uniji u 2021. godini, te se ukupni kapaciteti iz vetroparkova u Evropi sada procenjuju na oko 235 GW.

Holandija je zemlja koja je izgradila najviše vetroparkova, većinom na moru, dok je Norveška izgradila najveći kopneni vetropark. Ozbiljan progres su učinile Španija i Francuska, dok je Nemačka u protekloj godini najmanje investirala još od 2010. godine.

Energija vetra danas obično dolazi u dva različita tipa – vetroelektrane na kopnu i vetroelektrane na moru. Vetroelektrane na kopnu i na moru pružaju dve opcije za masovnu proizvodnju električne energije iz vetra, a postoje različiti kompromisi za obe vrste instalacija. Vetroparkovi na kopnu su danas najpopularniji tip vetroparka na svetu, ali u razvijenim zemljama rapidno raste interesovanje i za izgradnju vetroelektrana na moru.

Izvor: RTCG

Plan za gasovod Beograd-Valjevo-Loznica na javnom uvidu

Foto: Vlada Republike Srbije
Foto-ilustracija: Unsplash (Quinten de Graaf)

Javni uvid u Nacrt prostornog plana područja posebne namene razvodnog gasovoda Beograd-Valjevo-Loznica sa elementima detaljne regulacije održaće se od 15. aprila do 14. maja, objavilo je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Na javnom uvidu, koji traje 30 dana, biće i Izveštaj o strateškoj proceni uticaja Prostornog plana na životnu sredinu.

Povod za izradu i donošenje plana je, kako se navodi u nacrtu,  “stvaranje uslova za realizaciju nacionalnih interesa u oblasti razvoja energetske infrastrukture na principima održivog razvoja”.

“Izrada Prostornog plana svrstana je u prioritetne planske dokumente za donošenje i za cilj ima izgradnju razvodnog gasovoda od Beograda ka Valjevu i Loznici, čime će se aktivirati i bolje pozicionirati privredni potencijali područja Кolubarskog i Mačvanskog okruga”, piše u nacrtu.

Naručilac izrade plana je Milenijum tim.

Granica plana obuhvata koridor duž sistema gasovoda ukupne dužine od oko 192 kilometara.

Planom su obuvaćeni delovi teritorija gradskih opština Barajevo, Obrenovac, Čukarica i Lazarevac (grad Beograd), delovi grada Valjeva i opština Lajkovac, Mionica, Ub i Osečina (Кolubarski upravni okrug), kao i delovi opštine Požega (Zlatiborski upravni okrug) i grada Loznice i opštine Кrupanj (Mačvanski upravni okrug).

Javni uvid održavaće se svakog radnog dana u zgradama lokalnih samouprava koje su u obuhvatu planskog dokumenta, odnosno u zgradama skupština grada Beograda i gradova Valjevo i Loznica, gradskih opština Čukarica, Barajevo, Lazarevac i Obrenovac i opština Lajkovac, Mionica, Ub, Osečina, Кrupanj i Požega, kao i na internet stranici Ministarstva građevinarstva.

Javna prezentacija planskog dokumenta biće održana  27. aprila u 12 časova u Velikoj sali Gradske uprave grada Valjeva, dok će javna sednica Кomisije za javni uvid biti u sredu 1. juna.

Fizička lica i predstavnici pravnih lica koja su u toku trajanja javnog uvida podnela primedbe u pisanom obliku, mogu prisustvovati javnoj sednici i usmeno ih obrazložiti, navodi Ministarstvo.

Izvor: Nova Ekonomija

Zašto su srpski mlinari na korak od odluke da zaustave proizvodnju brašna

Foto-ilustracija: Unsplash (Theme Photos)
Foto-ilustracija: Pixabay

Šestonedeljna zabrana izvoza brašna, uvedena da bi se zaštitilo domaće tržište od potresa koji je iz Ukrajine pogodio ceo svet, zadala je našim mlinarima velike muke. U silosima imaju nikad veće zalihe brašna tipa 500 i 850, pa su mnogi pred odlukom da zaustave proizvodnju. Uz to, bez deviznog priliva imaju problem sa plaćanjem svojih obaveza.

Potrošači u Srbiji najčešće kupuju finije brašno, tip 400. Njega se u proizvodnji dobija znatno manje nego tipa 500, koji koriste pekari, poslastičari, konditori i koji se uglavnom izvozi

Kako je država pre mesec i po dana spustila rampu za izvoz brašna, mlinari su se našli u ozbiljnom problemu. A skladišta su puna.

“Mi imamo oko 1.500 tona brašna tipa 500 i 850 u zalihama, pre svega, silosima i magacinima. To nam u ovom trenutku stvara dodatni problem pošto su te zalihe na nivou koji nikada ranije nismo imali. Dovodi do toga da razmišljamo da na kraći period zaustavimo proizvodnju bez obzira što imamo dovoljno sirovina i do iza nove žetve, a kao što se zna žetva stiže za dva meseca”, kaže Predrag Đurović iz kompanije “Žitopromet Mlin” iz Sente.

Zabrana izvoza žitarica, ulja i brašna imala je smisla kada su počeli geopolitički potresi zbog sukoba u Ukrajini koja je veliki izvoznik žita, smatraju u Privrednoj komori Srbije.

Aleksandar Bogunović, sekretar Udruženja za biljnu proizvodnju i prehrambenu industriju PKS, ističe da koliko god pričali da smo poljoprivredna zemlja i da imamo svega, to se ne vidi kada krene kriza.

“Ljudi navale na rafove, oni fizički ne mogu da se napune i onda kada vidite da nema brašna onda ćete da kupite šećer, ulje i tu kreće krizni stampedo. Da bi se to sprečilo država je uvela dobru meru i napravili smo stabilnost. To je trajalo neko vreme, ali već posle treće nedelje se smirila i sada je krenuo pad tražnje”, poručuje Bogunović.

Dodatni problem nastao je što su u međuvremenu naša tradicionalna tržišta našla zamenu za proizvođače iz Srbije.

Bogunović naglašava da brašno ne može da se lageruje na duži vremenski period, jer kad krene lepo vreme kreće i žižak da radi.

“Pored toga kod brašna cena je sada jako dobra i treba je iskoristiti. Imamo i tradicionalne kupce koji su oslonjeni na nas. Nije lako doći do kupca. Ovu situaciju koriste Mađarska, Bugarska, Hrvatska. I Makedonija ima mlinove”, kaže sekretar Udruženja za biljnu proizvodnju i prehrambenu industriju PKS.

Mlinarska industrija je sigurni kupac pšenice. Godišnje otkupi više od 600.000 tona i sve koristi za preradu, a ne za dalju prodaju. Zbog pada prihoda od izvoza, mnogi mlinari sada razmišljaju kako će obezbediti novi rod.

Foto-ilustracija: Unsplash (Annie Spratt)

“Dižući kredite i kupujući od dobavljača mi smo sredstva zarobili u sirovinu a ako se desi slučaj kao sada, da sa tom sirovinom ne možemo slobodno da raspolažemo, da ne možemo da je prerađujemo i izvozimo naše proizvode i da sa tim novcem servisiramo obaveze prema bankama onda je veliki rizik za naše poslovanje i budućnost”, smatra Predrag Đurović.

Mlinari ističu da izvoz ne bi uticao na poskupljenje brašna, jer je u Srbiji mesecima na snazi Uredba o ograničenju cena osnovnih životnih namirnica.

Podsećaju da su za dva meseca važenja uredbe dobili jeftiniju pšenicu iz robnih rezervi, dok za februar i mart još čekaju pomoć države.

Pre nekoliko dana u Vladi je održan sastanak na kojem su razmatrane mogućnosti uvođenja kvota za izvoz žitarica i puštanje slobodnog izvoza brašna.

Za sledeću nedelju najavljen je novi sastanak, nakon kojeg bi predlog ovih odluka konačno mogao da se nađe na sednici Vlade.

Izvor: RTS

Obezbeđene dovoljne količine energije i energenata

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Srbija je energetski stabilna zemlja, a dovoljne količine energije i energenata su obezbeđene, izjavila je ministarka rudarstva i energetike gostujući na Televiziji Prva.

Ona je navela da su poremećaji na tržištu ozbiljni i da moramo da vodimo računa o energetskoj bezbednosti, i to ne samo danas ili sutra, već i u narednim mesecima i godinama.

“Svakodnevno radimo na tome da obezbedimo dovoljne količine nafte, naftnih derivata, gasa, električne i toplotne energije. Izuzeti smo iz petog paketa sankcija, ali ne znamo šta može biti u šestom paketu”, rekla je Mihajlović.

Ministarka je upozorila da moramo da budemo spremni da, ukoliko se prekine snabdevanje Jadranskim naftovodom, imamo plan za svaku situaciju i dodala da se snabdevanje gasom preko Bugarske Balkanskim tokom odvija bez problema.

Energetika i politika povezane su svuda u svetu, naglasila je Mihajlović i ocenila da naša zemlja, koja je sada 100 odsto zavisna od ruskog gasa, treba da balansira i da traži alternativu.

Ministarka je predočila da niko ne može da projektuje kakve će biti cene i da je zato važno da radimo na diverzifikaciji, dodavši da se sledeće godine završava interkonekcija Niš–Dimitrovgrad, čime dobijamo mogućnost da pregovaramo da od septembra sledeće godine dobijamo LNG iz Grčke i gas iz Azerbejdžana.

Energetski portal