Home Blog Page 32

Đedović Handanović ostaje ministarka rudarstva i energetike, Vujović ministarka zaštite životne sredine

Ministarstvo rudarstva i energetike
Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine

U novoj Vladi Republike Srbije na čelu Ministarstva rudarstva i energetike ostaje Dubravka Đedović Handanović, dok Irena Vujović, pored toga što je ministarka zaštite životne sredine, postaje i potpredsednica Vlade Srbije.

Dubravka Đedović Handanović u oktobru 2022. godine postaje ministarka rudarstva i energetike.

Ministarka je prošle nedelje otvorila sistem za odsumporavanje u Termoelektrani Nikola Tesla A (TENT A). A tokom njenog mandata održane su i prve aukcije električne energije iz projekata solarnih elektrana i vetroelektrana u Srbiji.

Tokom njenog mandata nastavljen je projekat „Čista energija”, kao i mnoge druge akcije koje za cilj imaju uštedu elektične energije i poboljšanje energetske efikasnosti.

Irena Vujović, ministarka zaštite životne sredine postaje 2020. godine i ovo joj je treći mandat. Ministarstvo koje vodi intenzivno radi na poboljšanju kvaliteta vazduha u našoj zemlji, uklanjanju divljih deponija, implementiranju ciljeva Zelene agende, modernizovanju Regionalnih centara za upravljanje otpadom, pošumljavanju i drugo.

Energetski portal

Zelene obveznice finansiraju razvoj ekoloških projekata

Foto-ilustracija: Pixabay (Sethish kumar Periyasamy)
Foto: Ljubaznošću Zorana Grubišića

Zelene obveznice (green bonds) relativno su mlad finansijski instrument koji datira jedva nešto više od 15 godina. Evropska investiciona banka (EIB) 2007. godine prvi put je lansirala emisiju ovih hartija od vrednosti. U pitanju je dužnička hartija od vrednosti koju mogu emitovati država ili privatne institucije, uz obavezu da se tako prikupljena novčana sredstva iskoriste za finansiranje projekata koji pozitivno utiču na životno okruženje i tiču se ciljeva održivog razvoja (obnovljiva energija, energetska efikasnost, saobraćaj, održivo upravljanje vodama i otpadnim vodama) ili aktivnosti u vezi sa klimatskim promenama.

Naravno, uz to postoji obaveza emitenta da izvesti javnost i investitora da li se tako prikupljena sredstva koriste na način kako je to navedenu u prospektu.

O tome kada je u Srbiji prvi put izdata zelena obveznica, kakav je naš zakonski okvir kada je o ovome reč, kako ove hartije od vrednosti funkcionišu na Zapadnom Balkanu, razgovarali smo sa Zoranom Grubišićem, dekanom i profesorom na Beogradskoj bankarskoj akademiji.

U fokusu:

Koliko su ovi finansijski instrumenti zaživeli na Zapadnom Balkanu? Postoji li u Srbiji zakonski okvir za izdavanje zelenih suverenih obveznica?

– Republika Srbija je 2020. godine, zajedno sa ostalim zemljama Zapadnog Balkana, potpisala Deklaraciju iz Sofije o Zelenoj agendi za Zapadni Balkan. Nakon toga ubrzo su usvojeni zakoni o klimatskim promenama i o obnovljivim izvorima energije. Sve to je dalo podstreka za Okvirni dokument Srbije za izdavanje zelenih obveznica, koji je osmišljen da bude u skladu sa principima za zelene obveznice koje je u junu 2021. godine objavilo Međunarodno udruženje za tržište kapitala (ICMA) i njihove četiri osnovne komponente: korišćenje sredstava, postupak evaluacije i odabira troškova, upravljanje sredstvima i izveštavanje.

U Srbiji je 2016. godine osnovan Zeleni fond, kao institucionalni finansijski mehanizam, kako bi se sprovele mere finansiranja zaštite životne sredine. Zeleni fond se finansira putem donacija i kredita, aproprijacija obezbeđenih u okviru budžeta Republike Srbije za tekuću godinu i drugih javnih prihoda.

Republika Srbije dobitnik je nagrade Pionir u oblasti zelenog finansiranja u kategoriji država za 2021. godinu (Sovereign Green Market Pioneer in 2021), koju dodeljuje organizacija Climate Bond Initiative, a ta nagrada je veoma značajna za nas, jer nas svrstava u ekološki odgovorne države sveta.

Kakav je značaj zelenih obveznica za investitore, a koje su prednosti za državu?

Foto-ilustracija: Unsplash (Natanael Vieira)

– Kada zelene obveznice izdaje država ili lokalni organi vlasti (tzv. municipale), onda je time i poreski tretman vezan za prihod od kamate (finansijske prihode koje donose zelene obveznice) rešen. Sve državne hartije od vrednosti su oslobođene plaćanja ovog poreza, i to ih čini dodatno atraktivnijim iz ugla investitora. Naravno, drugi rizik koji se tu uvek razmatra je valutni rizik, zavisno od toga da li su u pitanju obveznice koje su evro indeksirane ili klasične dinarske obveznice, koje nose takav rizik. Ipak, uzimajući u obzir da je devizni kurs stabilan u poslednjih desetak godina, kao i da Srbija i dalje deluje dosta atraktivno po pitanju priliva kapitala iz inostranstva, može se proceniti da je takav rizik na srednji rok prihvatljiv iz ugla investitora koji ulažu u dinarske obveznice. Ako gledamo stvari iz ugla države, jasno je da u našem javnom dugu dominiraju ipak evroobveznice koje ne nose takav rizik, pa treba očekivati da bi i kod ovog specifičnog finansijskog instrumenta to dominantno bilo tako.

Da li se zelene obveznice mogu pripisati ciljevima investitora u vezi sa zaštitom životne sredine – da su obavezni da ulažu u održive projekte?

– U tome su posebno značajni primeri prihvatljivih troškova u finansiranju projekata za svaku od tzv. Zelenih kategorija: obnovljiva energija, energetska efikasnost, saobraćaj, održivo upravljanje vodama i otpadnim vodama, sprečavanje kontrola zagađenja i cirkularna ekonomija i zaštita životne sredine i biodiverziteta i održiva poljoprivreda. Sve zajedno to se uklapa u definiciju onoga što i jeste osnovna ideja zelenih obveznica, a to je pitanje održivog razvoja, koje se nalazi u epicentru popularnosti danas. Naravno, sve se to odgovarajuće prati kroz obavezno redovno izveštavanje.

Intervju vodila: Mirjana Vujadinović Tomevski

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portal ODRŽIVA ARHITEKTURA I FINANSIRANJE ZELENE GRADNJE

Srećan Prvi maj – sačuvajmo prirodu

Foto-ilustracija: Unsplash (Laura Pluth)
Foto-ilustracija: Unsplash (Mike Benna)

Mnogi su sa nestrpljenjem dočekali prvi majski dan – državni praznik koji nas asocira na odmor, boravak u prirodi i porodično okupljanje. Ipak, ne smemo da zaboravimo pozadinu ovog praznika koja krije žestoke borbe za prava radika i činjenicu da su radnička solidarnost i otpor prema ekspoataciji podjednako važni i danas.

Sredinom 19. veka svetom je počeo da se širi talas demonstracija kojima su radnici zahtevali osmočasovno radno vreme. Radnici su, najpre u Australiji, a potom u Sjedinjenim Američkim Državama i ostatku sveta, štrajkovali za osam sati rada, radnička prava i mir u svetu.

Najmasovniji protest izbio je 4. maja 1886. godine u Čikagu gde je na ulice izašlo oko 200.000 radnika, a ovo mirno okupljanje pretvorilo se u tragediju kada je nepoznata osoba aktivirala bombu. Međunarodna socijalistička konferencija proglasila je 1. maj za Dan radnika 1889. godine, a prva zvanična proslava usledila je godinu dana kasnije.

U većini zemalja 1. maj je državni praznik koji se tradicionalno obeležava brojnim prolećnim festivalima i vojnim paradama.

U našoj zemlji praznik rada obično je povod da roštiljamo na obali neke reke ili jezera, pođemo na piknik ili jednostavno uživamo u sopstvenom dvorištu na blagom prolećnom suncu. Predah od rada svima će dobro doći, ali ne smemo zaboraviti na ono najvažnije – da očistimo za sobom nakon boravka u prirodi.

Neretko se dešava da iza kampera ostanu limenke, kese, pikavci i neugašena zgarišta. Osim što zagađuje vodu i zemljište, otpad narušava izgled naše prirode i čini da prelepe šume i obale počnu da liče na deponije.

Neugašena zgarišta predstavljaju opasnost od izbijanja šumskih požara, a takođe i pikavci bačeni u travu.

Potrebno je zaista malo da priroda ne oseti posledice našeg boravka u njoj – sve što treba jeste da pokupimo smeće za sobom i skrenemo pažnju ostalim kamperima da učine isto.

Neka praznik rada ostane simbol borbe za veće dobro – prava radnika, a sada i za čistu životnu sredinu.

Energetski portal

Koji region u svetu je najviše pogođen klimatskim promenama i šta je rešenje?

Foto-ilustracija: Freepik (vecstock)
Foto-ilustracija: Unsplash (Tony Lam Hoang)

Nekoliko fenomena posebno utiče na stvaranje vremenskih neprilika u delovima sveta kao što su Azija i Afrika. Jedan od njih, El Ninjo, fenomen je o kojem se poslednjih godina često govori. On se javlja u tropskom Pacifiku i predstavlja toplije površinske temperature vode od onih uobičajenih za centralni i istočni deo ovog okeana. Drugi fenomen, poznat kao Indian Ocean Dipole (IOD), sličnih karakteristika kao i prethodni, javlja se u Indijskom okeanu i predstavlja promene temperature površine vode na ističnom i zapadnom delu ovog okeana. U zavisnosti od toga koji deo okeana je topliji od drugog, dolazi do različitih vremenskih neprilika u određenim delovima sveta. Uz ove pojave treba dodati, kako se navodi na sajtu Svetske meteorološke organizacije (WMO), i višak energije koji je zarobljen u atmosferi i okeanu usled ljudski izazvanih gasova staklene bašte.

Sve pomenuto izaziva određene više ili manje intenzivne promene u klimatskim uslovima, kao što su suše, poplave i visoke temperature.

Prema podacima WMO, Azija je u 2023. godini bila region koji je najviše pogođen vremenskim katastrofama, a to se nastavlja i u ovoj godini. Kako se navodi, Azija se zagreva brže od globalnog proseka na način da se trend zagrevanja gotovo udvostručio od perioda 1961. do 1990. godine. Projekcije Međuvladinog panela o klimatskim promenama (IPCC), pokazuju da će u oblastima sa toplotnim talasima u Indiji, doći do povećanja za oko dva toplotna talasa godišnje, a i njihovo trajanje će se produžiti za 12 do 18 dana do 2060. godine.

Pročitajte još:

Kao još jedan primer ekstremnih vremenskih dešavanja mogu da se navedu Ujedinjeni Arapski Emirati, za koje je uobičajena vruća i sušna pustinjska klima. Ipak, nedavno je ovo područje pogođeno poplavama, koje su dospele na naslovne strane vesti širom sveta. Kako se navodi, količina padavina koja inače padne za nekoliko godina, sada je pala za svega nekoliko dana.

Kada je reč o 2023. godini, u Aziji je zabeleženo ukupno 79 katastrofa koje su povezane sa hidrometeorološkim opasnostima. Od tog broja, preko 80 odsto je bilo u vezi sa poplavama i olujama, što je dovelo do stradanja ljudi, a devet miliona ljudi je dodatno direktno pogođeno ovim dešavanjima.

S obzirom na to da se ovakvi trendovi nastavljaju, sa projekcijama pogoršanja u smislu učestalosti i intenziteta, kao jedno od važnih rešenja postavljaju se rana upozorenja. U odnosu na to, pokrenuta je Inicijativa ranih upozorenja za sve (eng Early Warnings for All), koju predvode WMO i Kancelarija Ujedinjenih nacija za smanjenje rizika od katastrofa (UNDRR), uz podršku drugih partnera. Objavljen je i Akcioni plan za period 2023-2027 (eng Executive Action Plan 2023-2027), koji poziva na ulaganje u iznosu od 3,1 milijardu američkih dolara tokom pet godina kako bi se jačalo znanje i upravljanje rizicima od katastrofa, zatim posmatranje i predviđanje, kao i jačanje komunikacije o upozorenjima. Na kraju, tu je i spremnost i sposobnost za reagovanje.

Sistemi ranog upozorenja, kao što sam naziv kaže, upozoravaju ljude na nadolazeće oluje, poplave ili suše, čime se značajno smanjuju ekonomske štete, ali i ono najvažnije – spašavaju se životi.

Katarina Vuinac

Kineski „Soko“ stigao u Srbiju

Foto-ilustracija: Freepik (rawpixel.com)
Foto-ilustracija: Freepik (rorozoa)

Maketa kineskog „Sokola“ bila je prikazana pre tri dana u Bačkoj Topoli prilikom spajanja poslednjeg koloseka na pruzi Novi Sad – Subotica, a sada je voz brendiran kao „Soko“ i stigao u Srbiju.

Da podsetimo, srpska delegacija potpisala je prošle godine sporazum o kupovini vozova sa kineskom kompanijom “CRRC Čangčun“.

To je prvi put da je kineski električni brzi voz sa brzinama od 200 kilometara na sat izvezen u Evropu.

Pročitajte još:

Vozovi koji uključuju 20 vagona, podeljenih u pet kompleta, saobraćaće između Srbije i Mađarske, navedeno je tada.

Brza pruga od Novog Sada do Subotice mogla bi već u decembru da bude puštena u saobraćaj.

Izvor: RTS

Klimatske promene glavni uzrok gubitka biodiverziteta do sredine veka

Foto-ilustracija: Pixabay (Anrita1705)
Foto-ilustracija: Pixabay

Klimatske promene će do sredine 21. veka najverovatnije postati glavni uzrok gubitka biodiverziteta, tvrde stručnjaci iz Nemačkog centra za integrativna istraživanja biodiverziteta.

Naučnici su sproveli najveću studiju ove vrste do sada tako što su u svoj model uključili sve regione sveta, a rezultati njihovog istraživanja objavljeni su u časopisu Science.

Oni su analizirali na koje sve načine korišćenje zemljišta i klimatske promene utiču na biodiverzizet i usluge ekosistema, odnosno koristi koje ljudi imaju od prirode.

Prema njihovim procenama, globalni biodiverzitet je opao između dva i 11 odsto tokom 20. veka samo zbog promene korišćenja zemljišta, ali bi klimatske promene mogle postati glavni uzrok smanjenja biodiverziteta do sredine 21. veka.

Iako promene u korišćenju zemljišta i dalje u velikoj meri utiču na biodiverzitet, klimatske promene predstavljaju dodatni pritisak na prirodu u svim delovima sveta.

Istraživači su procenili da će čak i uz primenu principa održivog razvoja, kombinovani uticaji promene korišćenja zemljišta i klimatskih promena dovesti do globalnog gubitka biodiverziteta. Stoga je procena uticaja konkretnih politika na biodiverzitet važna kako bi se identifikovale one koje su najefikasnije za očuvanje prirode.

Pročitajte još:

Pozitivan uticaj akcija za očuvanje biodiverziteta

Da nada za obnovu biodiverziteta postoji svedoči još jedna najnovija studija objavljena u časopisu Science.

Globalni fond za životnu sredinu IUCN podržao je izradu meta-analize koja obuhvata 186 studija i 665 ispitivanja sa ciljem da utvrdi da li akcije očuvanja biodiverziteta daju bolje rezultate u poređenju sa nečinjenjem.

Meta-analiza je otkrila da su u više od polovine slučajeva akcije očuvanja imale pozitivan efekat, ali nisu nužno zaustavile opadanje biodiverziteta. Rad takođe ukazuje na to da se godišnje na globalnom nivou ulažu milijarde dolara u zaštitu biodiverziteta, a višestruke akcije očuvanja pokazale su se kao korisne.

Vlade su nedavno usvojile nove globalne ciljeve da zaustave i preokrenu gubitak biodiverziteta, pa je bilo ključno razumeti ishode akcija očuvanja. Procena da li inicijative za očuvanje dovode do pozitivnih ishoda za biodiverzitet neophodna je za usmeravanje budućih napora, navodi se u studiji.

Milena Maglovski

Građanima u 137 gradova i opština biće dostupne subvencije energetske efikasnosti

Foto-ilustracija: Unsplash (kendall-ruth)
Foto: Emilija Jovanović

Ovogodišnji javni poziv za program „Čista energija“, koji promoviše energetsku efikasnost i omogućava jedinicama lokalne samouprave da se uključe zvanično je završen.

Odziv je ovog puta bio veći nego prethodne godine. Ove godine, više od 137 gradova i opština uključeno je u program, omogućavajući građanima da apliciraju za bespovratna sredstva namenjena poboljšanju energetske efikasnosti domova. Planirane subvencije pokrivaju do 65 odsto investicija za zamenu stolarije, izolacije, fasada, krovova, kotlova i instaliranje solarnih panela. Uskoro će biti raspisani i prvi pozivi za građane, navodi se u saopštenju Ministarstva rudarstva i energetike.

U sklopu programa, posebna pažnja je posvećena socijalno ugroženim domaćinstvima, kojima se nudi do 90 odsto pokrivenosti troškova za energetsku sanaciju i koja će imati poseban javni poziv. 

Pročitajte još:

Osvrtom na prošlogodišnje rezultate, zaključeno je da je  uloženo 1,91 milijardi dinara za sanaciju skoro 10.000 domaćinstava u 131 lokalnoj samoupravi, što je rezultiralo značajnim energetskim uštedama.

Energetska sanacija ovih domaćinstava postigla je uštede energije ekvivalentne godišnjoj proizvodnji gradske toplane u Nišu i smanjenju emisije ugljen-dioksida kao da se 28.000 automobila ukloni sa puteva, stoji u saopštenju.

Projekat „Čista energija“ nastaviće se do kraja 2027. godine, u cilju sanacije oko 50.000 domaćinstava širom zemlje, radi smanjenja potrošnje energije i emisije štetnih gasova.

Energetski portal

Bijelo Polje dobija vetroelektranu

Photo-illustration: Pixabay (makunin)
Foto-ilustracija: Freepik (rawpixel.com)

Početkom godine objavljen je Javni poziv za davanje u zakup državnog zemljišta u Opštini Bijelo Polje za izgradnju vetroelektrane. Predmet Javnog poziva je zakup zemljišta u katastarskoj opštini Korita, na period od 30 godina.

Zemljište se davalo u zakup sa obavezom projektovanja, izgradnje, eksploatacije i održavanja vetroelektrane sa instalisanim kapacitetom od 6,6 MW po vetrogeneratoru, navodi se u Javnom pozivu objavljenom na sajtu Vlade Crne Gore.

Opština Bijelo Polje nalazi se na severu Crne Gore i jedna je od najvećih opština u zemlji po površini. Imajući u vidu geografski položaj i klimatske uslove, Bijelo Polje predstavlja povoljnu lokaciju za izgradnju vetroelektrane. Ova opština ima oko 40.000 stanovnika i bogata je prirodnim resursima.

Pročitajte još:

Kako je planirano, na ovom zemljištu izgradiće se ukupno 11 vetrogeneratora sa ukupnom instalisiranom snagom od 72,60 MW, čime je ispunjen uslov da kapacitet bude od 6,6 MW po generatoru.

Površina zemljišta kako stoji u tabeli Javnog poziva iznosi oko 150 hektara.

Projekat će znatno doprineti povećanju kapaciteta proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora u Crnoj Gori, podstičući ekonomski razvoj i održivost lokalne zajednice.

Energetski portal

Dodela bespovratnih sredstava za nabavku priplodnih grla u AP Vojvodini

Foto-ilustracija: Unsplash (Jakob Cotton)
Foto-ilustracija: Unsplash (David Fartek)

Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo, raspisao je Konkurs za dodelu bespovratnih sredstava za nabavku kvalitetnih priplodnih grla u AP Vojvodini u 2024. godini.

Konkurs je raspisan sa ciljem povećanja efikasnosti, konkurentnosti i održivosti proizvodnje na farmama. Kako se navodi, u Sektoru mleko, potrebno je izvršiti poboljšanje kvaliteta mleka i radnog sastava stočnog fonda, dok je u Sektoru meso, neophodno poboljšavanje kvaliteta mesa, rasnog sastava stočnog fonda.

Za realizaciju aktivnosti predviđeno je ukupno 150.000.000 dinara. Maksimalni iznos besplatnih sredstava po jednoj prijavi za:

  • nabavku kvalitetnih priplodnih grla goveda-junica je do 3.000.000 dinara bez PDV-a
  • nabavku kvalitetnih priplodnih grla- nazimica je do 1.000.000 dinara bez PDV-a
  • nabavku kvalietnih priplodnih grla-ovaca i koza  je do 1.000.000 dinara bez PDV-a

Minimalni iznos bespovratnih sredstava po jednoj prijavi za nabavku iznosi 200.000 dinara bez PDV –a po prijavi.

Pročitajte još:

U konkursu se navodi da se prilikom obračuna uzima vrednost prihvatljivih troškova investicije bez poreza na dodatu vrednost (PDV) – do 90 odsto ukupno prihvatljivih troškova investicije bez PDV-a, Nabavka kvalitetnih priplodnih grla goveda, svinja, ovaca i koza.

Takođe, prilikom razmatranja podnetih prijava za ostvarivanje bespovratnih sredstava, priznavaće se samo investicije realizovane nakon 01. januara 2024. godine.

Konkurs je otvoren do 31. maja 2024. godine.

Više informacija o nameni podsticajnih sredstava, uslovima za učešće na Konkursu, potrebnoj dokumentaciji i načinu dostavljanja prijava, pročitajte ovde.

Energetski portal

Više punjača preduslov za dekarbonizaciju saobraćaja u EU do 2030.

Foto-ilustracija: Unsplash (Oxana Melis)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Za uspešnu dekarbonizaciju saobraćaja nije dovoljno samo povećati prodaju ekoloških vozila već je podjednako važno ulaganje u infrastrukturu koja će vozačima omogućiti nesmetano funkcionisanje.

Nedovoljan broj punjača za električna vozila predstavlja veliki problem za Evropsku uniju koja je zbog toga u opasnosti da ne ispuni ciljeve za smanjenje emisija ugljen-dioksida do 2030. godine, upozorava Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA).

Novi izveštaj koji je objavila ACEA ukazuje na alarmantan jaz između trenutne dostupnosti javnih punjača za električne automobile u EU i onoga što je potrebno za uspešnu dekarbonizaciju saobraćaja.

Disproporcija je vidljiva i kada je reč o broju prodatih automobila i broju instaliranih punjača. Prodaja električnih automobila u EU porasla je tri puta brže od postavljanja punjača između 2017. i 2023. godine.

ACEA procenjuje da će do 2030. godine Evropskoj uniji biti potrebno 8,8 miliona punjača da bi ostvarila svoje ciljeve za smanjenje emisija iz saobraćaja. Da bi se to postiglo, biće potrebno instalirati 1,2 miliona punjača godišnje (ili preko 22.000 nedeljno) – osam puta više od trenutne godišnje stope instaliranja.

Prošle godine je širom EU instalirano nešto više od 150.000 javnih punjača (manje od 3.000 nedeljno), a sada ih je ukupno oko 630.000.

„Potrebno nam je masovno usvajanje električnih automobila u svim zemljama EU da bismo postigli ambiciozne evropske ciljeve smanjenja CO2. Ovo se neće dogoditi bez široke dostupnosti javne infrastrukture za punjenje u celom regionu“, izjavila je generalna direktorka ACEA-e, Sigrid de Vris.

Pročitajte još:

Broj elektropunjača sve važnije pitanje za Srbiju

Iako još uvek ne možemo da se merimo sa razvijenijim evropskim zemljama, broj automobila na električni pogon u Srbiji raste. Stručnjaci iz ove oblasti predviđaju da bi iduće godine na putevima Srbije moglo da bude 4.000 vozila na baterije, a raste i broj elektropunjača.

Prema podacima dostupnim na sajtu JP “Putevi Srbije”, na glavnim putnim pravcima u Srbiji trenutno je postavljeno osam elektropunjača za DC i AC punjenje.

Ovo je posebno važno kako za domaće vlasnike električnih automobila, tako i za vozače u tranzitu koji neće imati problem da nađu punjač.

Usluga punjenja električnih automobila na postojećim punjačima je za sada besplatna, a u pripremi je zakonska regulativa za uvođenje naplate za sve korisnike, piše na sajtu JP “Putevi Srbije”.

Milena Maglovski

Novo lice poljske energetike – Od uglja do nuklearnih reaktora

Foto-ilustracija: Unsplash (jason-blackeye)
Foto-ilustracija: Unsplash (patrick-federi)

Poljska, kao jedan od vodećih proizvođača uglja u Evropi, nalazi se na prekretnici u svojoj energetskoj politici, s obzirom da je članica Evropske unije,  transformacija energetskog sektora i usklađivanje sa klimatskim ciljevima Evropske unije neminovni su za budućnost zemlje.

U 2022. godini, više od 40 odsto primarne potrošnje energije u Poljskoj dolazilo je iz uglja, dok su fosilna goriva zajedno činila 87 odsto ukupne potrošnje energije. Ovi podaci ilustruju duboku ukorenjenost uglja u energetsku strukturu zemlje i istovremeno ukazuju na hitnu potrebu za promenom.

Suočena sa ovim izazovima, poljska vlada je usvojila ambicioznu Energetsku politiku do 2040. godine (EPP2040) u februaru 2021. tačnije detaljan plan za postepenu tranziciju ka održivijim izvorima energije. Dokument predviđa smanjenje učešća uglja u proizvodnji električne energije na 56 odsto do 2030. godine, prirodni gas je predviđen kao prelazno gorivo s obzirom da manje doprinosi zagađenju, dok se istovremeno stavlja naglasak na znatno povećanje učešća obnovljivih izvora energije – do 2030. godine se očekuje da obnovljivi izvori čine najmanje 23 odsto finalne potrošnje energije i najmanje 32 odsto proizvodnje električne energije, navodi se na sajtu World Nuclear Association.

U skladu sa ovim ciljevima, zemlja se opredelila za smanjenje zavisnosti od uglja i poboljšanje kvaliteta vazduha, koji spada među najlošije u Evropi, razvojem nuklearne energije. Poljska planira izgradnju nuklearne elektrane sa većim brojem reaktora, od kojih bi prvi trebalo biti pušten u rad 2033. godine, dok bi se preostali reaktori puštali u rad svake 2 do 3 godine, čime bi se do 2043. godine potpuno implementirala ova komponenta energetske politike.

Pročitajte još:

Javno mnjenje u Poljskoj većinski podržava ovaj prelaz na nuklearnu energiju. Prema istraživanju agencije CBOS iz decembra 2022. godine, čak 75 odsto stanovnika izrazilo je podršku za razvoj nuklearne energije, što je značajno povećanje u odnosu na prethodne godine.

Poljska je svoj nuklearni program započela kao novajlija u ovoj oblasti, ali na ovome radi uz podršku i smernice od Međunarodne agencije za atomsku energiju (IAEA). IAEA je igrala ključnu ulogu u proceni i pripremi potrebne infrastrukture i regulatornih okvira, čime je osigurana usklađenost sa međunarodnim standardima bezbednosti. Tokom meseca tim iz IAEA posetio je Poljsku da proceni kako se zemlja priprema za svoju prvu nuklearnu elektranu. Ocena je pokazala da Poljska dobro napreduje, posebno u planiranju, finansiranju i organizovanju potrebne infrastrukture i regulatornih okvira.

Sa ovako postavljenim temeljima, izgradnja nuklearne elektrane započeće odabirom tehnologije reaktora AP1000 od američke kompanije Westinghouse. 

Puštanje u rad prve jedinice 2033. godine biće značajan korak ka modernizaciji poljske energetike, a nuklearna energija predstavlja čistu alternativu koja može znatno doprineti smanjenju zagađenja i pomoći Poljskoj da ispuni svoje klimatske obaveze prema Evropskoj uniji.

Energetski portal

Danska: aukcije za energiju vetra na moru mogle bi da obezbede energiju za 10 miliona domaćinstava

Foto-ilustracija: Unsplash (Grahame Jenkins)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Danska je posvećena razvoju energije vetra na moru, što je potvrdila i 2021. godine, kada je otvorila najveći vetropark u Skandinaviji ,,Kriegers Flak’’ u Baltičkom moru. Do sada su na moru izgrađene vetroelektrane ukupne snage 2,7 GW.

Danska energetska agencija (Danish Energy Agency), otvorila je tender za vetroelektrane na moru, koji bi mogao da dovede do značajnog povećanja kapaciteta ove energije. Kako je navedeno na sajtu Agencije, na ovaj način omogućiće se uspostavljanje namanje novih 6 GW do 2030. godine.

Prema planu, najmanje 3 GW trebalo bi da se izgradi u Severnom moru, zatim dve vetroelektrane u Kategatu, od čega će jedna imati snagu najmanje 1 GW a druga između 0,8 i 1,2 GW i poslednja je planirana u Baltičkom moru kao ,,Kriegers Flak II’’, odnosno proširenje postojeće pomenute elektrane iz 2021. godine.

Pročitajte još:

Kako se dodaje, ponuđači imaju mogućnost da postave i više vetrogeneratora, što znači da postoji potencijal da se uspostavi do 10 GW i više ukupnog kapaciteta. Ukoliko se to ostvari, energija koja bi se dobijala iz ovih izvora energije mogla bi da zadovolji više od 10 miliona danskih i evropskih domaćinstava. Pored toga, električna energija bi mogla da se koristi i za proizvodnju vodonika i drugih proizvoda kao zamena fosilnim gorivima.

U ovom trenutku u Danskoj se gradi još jedna vetroelektrana u Severnom moru ,,Thor Offshore Wind Farm’’, čiji se završetak očekuje 2027. godina i koja će obezbediti dodatnih 1 GW kapaciteta.

Podaci WindEurope pokazuju da će izgradnja vetroparkova otvoriti oko 12.000 radnih mesta. Postoji i nekoliko novina koje se uvode ovom aukcijom, kao što je poštovanje ljudskih prava, poboljšane kriterijume za prekvalifikaciju uz postavljanje ključnih društvenih i ekoloških standarda. Ono što je dodatna novina, jeste učešće države, što znači da će Danska kao država biti suvlasnik 20 odsto svake vetroelektrane.

Katarina Vuinac

Kako teku radovi na obilaznici oko Gornjeg Milanovca?

Foto-ilustracija: Unsplash (Alex Kalinin)
Foto-ilustracija: Unsplash (xan-griffin-)

Projekat obilaznice oko Gornjeg Milanovca uključuje izgradnju nove saobraćajnice od Gornjeg Milanovca do Klatičeva, duge 4,78 km, kao i rekonstrukciju postojećeg državnog puta od Klatičeva do ukrštanja sa autoputem „Miloš Veliki“ na petlji „Takovo“, u dužini od 4,70 km.

Ministar za građevinarstvo, saobraćaj i infrastrukturu najavio je da će projekat biti završen do kraja septembra kao i da obilaznica, koja će biti duga 9,5 kilometara, ide ka finalnim radovima.

Pored toga, četiri mosta koja su deo projekta su takođe u završnoj fazi, dok je zgrađen jedan nadvožnjak i potporni zidovi, saopšteno je na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Pročitajte još:

Asfaltiranje će početi u maju, zbog čega će obilaznica biti spremna do kraja septembra. Ovo će omogućiti teretnom saobraćaju da zaobiđe Gornji Milanovac, što će olakšati saobraćaj u samom gradu i poboljšati životnu sredinu za stanovnike.

Paralelno sa ovim projektom otpočeli su radovi na obilaznici oko Valjeva i Kragujevca, dok su obilaznice oko Požege, Svilajnca, Loznice i Bačke Palanke planirane za naredni period.

U pogledu infrastrukturnih projekata, ove godine bi trebalo da bude završeno 166 kilometara auto-puteva i brzih saobraćajnica, dok će do kraja 2026. godine ukupno biti izgrađeno gotovo 487 kilometara.

Energetski portal

Zajednički projekat Srbije i EU za prečišćavanje otpadnih voda u Sokobanji

Foto-ilustracija: PIxabay
Foto: Wikipedia

Ugovor o izgradnji sistema za prikupljanje i prečišćavanje otpadnih voda u opštini Sokobanja, koji obuhvata rekonstrukciju i izgradnju kanalizacione mreže i izgradnju novog postrojenja za preradu otpadnih voda, potpisali su Jelena Tanasković, ministarka poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Jelena Tanasković i Emanuele Žiofre, šef delegacije Evropske unije u Srbiji.

Ugovoren iznos radova je 12.4 miliona evra, od čega EU obezbeđuje 6.3 miliona evra, dok Republika Srbija obezbeđuje 6.1 milion evra iz budžeta.

Prema rečima ministarke, njegova realizacija doprineće poboljšanju uslova životne sredine u regionu i smanjenju zagađenja reke Gradašnice i Moravice, kao i Bovanskog jezera koje se nalazi nizvodno a koje se koristi kao izvor vode za opštinu Aleksinac.

,,Na ovaj način će se obezbediti prečišćavanje otpadnih voda za šire područje opštine Sokobanja, a samim tim i puna usklađenost sa relevantnim nacionalnim zakonodavstvom, kao i direktivama EU u ovoj oblasti”, istakla je ministarka.

Prilikom planiranja ovog projekta u obzir je uzeto to da je Sokobanja važan turistički centar, rekla je ministarka i dodala da je zbog toga planirani kapacitet prerade otpadnih voda 22.000 ekvivalent stanovnika, što obuhvata pik turističke sezone.

Pročitajte još:

Projekat „Izgradnja sistema za prikupljanje i prečišćavanje otpadnih voda u opštini Sokobanja’’ se finansira iz IPA 2020 programa na osnovu Finansijskog sporazuma potpisanog između Evropske komisije i Vlade RS.

Ambasador Žiofre je istakao da ovaj projekat ima dve komponente.

,,Najpre potpisujemo ugovor za izgradnju postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u samoj Sokobanji. I drugo, rešavamo širu mrežu cevovoda za otpadne vode. To podrazumeva sanaciju kolektora i crpnih stanica. Region u celini će učiniti značajan korak napred u poboljšanju kvaliteta vode.  Ovaj projekat u Sokobanji nije prva investicija EU u ovom sektoru, jer imamo dugu istoriju podrške Srbiji u oblasti otpadnih voda, što pokazuju završeni i tekući projekti u Subotici, Šapcu, Leskovcu, Kuli, Vrbasu, Raškoj, Nišu, Kraljevu, Brusu i Blacu’’, rekao je ambasador.

Ministarka Tanasković je podsetila da je programom ”Skok u budućnost – Srbija 2027”  predviđena izgradnja 1.108 kilometara kanalizacione mreže i 32 postrojenja za preradu otpadnih voda. Planirani cilj je da 2026. godine 35 jedinica lokalnih samouprava bude sa preko 80 odsto pokrivenosti kanalizacinom mrežom, i izgrađenim postrojenjima.

Energetski portal

Prvo se zadužimo pa bacamo – za praznike u đubretu završi 40 odsto više hrane

Photo-illustration: Pixabay
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Predstojeći vikend mnogi će iskoristiti za nabavku namirnica za prvomajske i vaskršnje praznike. Iako su cene hrane jedna od najbolnijih tema srpske ekonomije, u našem potrošačkom i kulturološkom kodu važi pravilo da za praznike „mora da se ima“. Skloni smo da se za prazničnu trpezu zadužujemo i da kupujemo više nego što nam treba pa veliki deo hrane završi u đubretu iako je sve više gladnih.

Iako Vaskrs i Prvi maj nemaju potrošačku dinamiku koju imaju Nova godina i Božić, tokom spojenih prolećnih praznika možemo očekivati povećanu potrošnju za 30 do 40 odsto – rekao je za RTS Veljko Mijušković, docent na Ekonomskom fakultetu u Beogradu.

Dodaje da možemo očekivati povećanje cena pojedinih kategorija mesa kao i ugostiteljskih usluga i turističkih aranžmana kao i ostalih stvari na koje građani fokusiraju svoje slobodno, praznično vreme.

Dodaje da su akcije u maloprodaji već počele i da će nas trgovci mamiti sniženjima na aktuelne proizvode poput jaja i suvomesnatih proizvoda. Mijušković navodi da možemo govoriti o tome da će doći do neke stabilizacije cena onog momenta kada taj pik tražnje opadne.

,,Ne očekujem da će doći do nekih drastičnih variranja cena ali može se desiti da dođe do nestašice nekih kategorija artikala. Evo sad baš trgovci javljaju da je ćumur deficitaran zbog roštilja koji će se organizovati i da je njegova cena prilično nestandardna, odnosno da se ne može govoriti o nekoj očekivanoj prosečnoj ceni, već znatno varira od objekta do objekta“, kaže Mijušković.

Pročitajte još:

Kupujemo preko mere za praznike

,,U Srbiji se na godišnjem nivou prema podacima Banke hrane baci oko 770.000 tona hrane. Očekuje se da će se upravo otpad od hrane povećati sa količinom potrošnje u ovom periodu, a to je negde za 40 odsto. Ako znamo, po nekim podacima da jedan Beograđanin, recimo, napravi 300 grama otpada, sada će biti minimum 450“, rekla je za RTS Sanida Klarić iz humanitarne organizacije Banka hrane.

Ona je istakla da je od pandemije koronavirusa značajno opao broj kompanija koje doniraju hranu za siromašne.

,,Banka hrane je imala negde oko 50 donatora i to velikih donatora i postepeno se to smanjivalo tako da smo sada tu negde na pola od tog broja. Međutim, sada je pokrenuta akcija da se porez na donacije hrane ukine kako bi kompanije imale svoj interes da doniraju“, rekla je Klarićeva i istakla da Banka hrane prima donacije u pirinču, brašnu, konzervama i drugoj upakovanoj hrani.

Kaže da tu robu oni dalje distribuiraju do oko 220 organizacija koje hranu odnose do onih kojima je najpotrebnija. Dodaje da to nisu samo nezaposleni, osobe sa invaliditetom ili staračka domaćinstva, već da su u potrebi za donacijama sve više i porodice u kojima neki od članovi rade, ali njihova primanja ne mogu da pokriju sve veće troškove ishrane.

Izvor: RTS

Brz razvoj baterija ključan za energetske i klimatske ciljeve?

Foto-ilustracija: Freepik (avatar rawpixel.com)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Baterije, naročito litijum-jonske, nekada su se najčešće povezivale sa elektronikom poput mobilnih telefona ili laptopova. Danas, njihova uloga postala je vrlo značajna, možda i ključna, u oblasti energetike i dostizanja energetskih i klimatskih ciljeva. Tome u prilog govore podaci koje je objavila Međunarodna agencija za energetiku (IEA) – rast baterija je u 2023. godini nadmašio gotovo sve ostale tehnologije koje su u vezi sa čistom energijom.

Štaviše, energetski sektor danas predstavlja preko 90 odsto ukupne potražnje za baterijama. Tokom prošle godine, upotreba baterija u ovom sektoru porasla je za više od 130 odsto u odnosu na 2022. godinu. One su značajne i za razvoj održivog transporta, te je zahvaljujući njima u tri godine prodaja električnih automobila porasla za preko 10 miliona. Preciznije, u 2020. godini bila je reč o tri miliona, a u prošloj godini o 14 miliona.

Iako je razlog za njihov porast sam njihov značaj i neophodnost za postizanje energetskih i klimatskih ciljeva, ono što je dodatno uticalo jeste pad cene. Naime, kako navodi IEA, troškovi baterija su za manje od 15 godina pali za više od 90 odsto.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Freepik (user6702303)

Imajući u vidu da su baterije kao skladište električne energije ključne za razvoj obnovljive energije i održivih vozila, a da su električna energija i transport postavljeni za ključne stubove kada je reč o smanjenju emisija i ograničavanju globalnog zagrevanja na 1,5oC, izvodi se zaključak da je razvoj baterija u srži pomenutih ciljeva.

Njihova uloga ogleda se i u ublažavanju zagušenja mreže u trenutku kada je potražnja na najvišem nivou.

I pored toga što podaci ukazuju na to da se veoma brzo razvijaju, istraživanja govore da će primena baterija morati da se značajno poveća do kraja decenije.

,,Da bi se globalni kapacitet obnovljive energije utrostručio do 2030. godine, biće potrebno 1.500 GW skladišta energije, od čega 1.200 GW iz baterija’’, navodi IEA.

Specijalni izveštaj o baterijama i bezbednim energetskim tranzicijama ( eng Special Report on Batteries and Secure Energy Transitions), koji je objavljen od strane IEA, izneo je zaključak da je za globalno povećanje proizvodnje baterije potrebno da se dodatno smanje troškovi za njihovu proizvodnju, bez smanjenja kvaliteta. Ono što je takođe neophodno, jeste raznolikost u lancima snabdevanja, odnosno da se u proizvodnju i snabdevanje sirovinama, uključi što veći broj zemalja.

Energetski portal