Oko 12 odsto struje „nestane“ na putu do potrošača

Foto-ilustracija: Unsplash (Murat Onder)

Oko 12 odsto struje „nestaje“ na njenom putu do potrošača i zato je neophodono početi sređivanje stanja u distributivnom sistemu, ocenjuje Fiskalni savet u najnovijoj analizi. „Uz EPS-ove probleme u proizvodnji, veliki izazov predstavlja i zastarela distibutivna mreža na kojoj se izgubi previše električne energije“, piše u analizi.

Iako su u poslednjih desetak godina gubici na distributivnoj mreži donekle umanjeni, oni su u Srbiji još uvek dvostruko iznad proseka zemalja Centralne i Istočne Evrope, a situacija je trenutno gora samo u Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji. Na gubitke najviše utiče dotrajala infrastruktura i široko rasprostranjen problem krađe struje zbog zastarele merne infrastrukture i neefikasne kontrole brojila.

„Zaostajanje u odnosu na uporedivne zemlje može se delom objasniti tehnički opravdanim gubicima zbog toga što je u Srbiji veći udeo potrošnje na niskom naponu (domaćinstva), gde su gubici inače izraženiji u odnosu na više naponske nivoe (npr. preduzeća i drugi veliki potrošači)“, navodi Fiskalni savet.

Distribucija struje u Srbiji je sve manje pouzdana, tj. sve češće dolazi do prekida u snabdevanju čije ukupno trajanje u stalnom porastu poslednjih nekoliko godina.

Glavni uzrok ovih problema je manjak i neefikasna realizacija investicija, budući da su ulaganja u distribuciju u protekloj deceniji sve vreme bila ispod plana i amortizacije, odnosno nedovoljno samo za održavanje postojeće infrastrukture, piše u analizi ove nezavisne institucije.

„Donedavno je sve to bilo deo loše investicione politike EPS-a, ali od 2021. Elektrodistribucija Srbije (EDS) izdovjena je kao posebno preduzeće koje je sada odgovorno za upravljanje i rešavanje problema u distributivno sistemu“, navodi Fiskalni savet.

Izvor: Nova ekonomija

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti