U Francuskoj već neko vreme traje debata na temu velikih automobila i ekspanzije u prodaji SUV i 4×4 vozila. U poslednje tri decenije automobili su postali teži za 250 kilograma, s obzirom da danas prosečna težina iznosi 1.233 kilograma, a nekada je to bilo 975 kilograma.
Istraživanja govore da se sadašnja prosečna širina automobila takođe povećala na 180,3 cm, dok je pre pet godina to bilo 177,8 cm. Ovaj rast broja velikih SUV vozila koji su nekad i po 200cm dužine, uzrokuje probleme poput nedostatka prostora za siguran ulazak i izlazak iz vozila, navodi Evropska federacija za transport i životnu sredinu.
Grad Pariz je povodom ovog trenda i kupovine glomaznih vozila organizovao referendum, odnosno glasanje za građane Pariza 4. februara 2024. kako bi se izjasnili o uvođenju posebne tarife za parkiranja velikih putničkih vozila. Osim prostora koji zauzimaju, ova vozila su i veći zagađivači, ako se radi o potrošnji fosilnih goriva, ali su i nebezbednija po pešake i druge učesnike u saobraćaju.
Glasanje je bilo otvoreno za sve registrovane Parižane, po istom principu kao i kada se prošle godine glasalo za ukidanje samouslužnih električnih trotineta.
Pročitajte još:
- AUTOMOBILI U PROSEKU SVE VEĆI, TROŠE VIŠE GORIVA, I ZAUZIMAJU VEĆE POVRŠINE
- DŽIPOVI I TERENSKA VOZILA TEMA REFERENDUMA U PARIZU
- DRUGE BOJE TABLICA I SMANJENE TARIFE ZA PARKING I PUTARINU ZA EV U SRBIJI?
Iako je i tada bilo reči o tome kako mala izlaznost ne može presuditi o nekoj temi, slična situacija dogodila se i sada. Ukupno je glasalo 78.121 građanin, a 54 odsto njih glasalo je za trostruko povećanje cena parkiranja za pomenute kategorije vozila, navodi se na sajtu Grada Pariza.
Ovog puta izlaznost je bila još manja s obzirom da je nešto više od pet odsto Parižana odlučilo da glasa, dok je za prethodno pitanje na referendumu glasalo preko sedam odsto.
Uprkos broju građana koji je glasao, rezultat upućuje na to da će vlasnici težih vozila u Parizu sada morati da plaćaju između 12 i 18 evra po satu za parkiranje, osim ako ne parkiraju u blizini svojih kuća. Cena parkiranja u centralnim delovima grada trebala bi da poraste sa 6 na 18 evra po satu, dok će u ostatku grada porasti sa 4 na 12 evra.
Međutim, ako se odluka definitivno potvrdi, ostaje pitanje da li vlasnici određenih hibridnih i električnih automobila zaista treba da plaćaju veću tarifu zato što im automobili prelaze težinu koja je uzeta kao granična vrednost. Za hibridna vozila povećana tarifa važiće za one čija težina prelazi 1,6 tona, a za električne automobile tarifa će važiti za težinau preko dve tone.
Milica Vučković