Novi propisi za registraciju vozila stupaju na snagu 5. jula

Foto-ilustracija: Pixabay

Poslednjih nekoliko dana polemisalo se oko toga da li će nova pravila za registraciju vozila stupiti na snagu od 5. jula. Vozači polovnih automobila nadali su se da će primena novog pravilnika biti odložena, ali sudeći po gužvama i listama čekanja na tehnički pregled u Beogradu, izgleda da će za nešto više od mesec dana, na snagu stupiti novi propisi.

Tako će automobili na tehničkom pregledu morati da ispune određene kriterijume kada je u pitanju emisija štetnih gasova. Ukoliko vozilo zbog prepravki dodatno zagađuje vazduh, neće proći tehnički pregled, biće vraćeni u fabričko stanje, što znači da će morati da poseduju katalizatore i DPF filtere.

To praktično znači da prilikom tehničkog pregleda kod vozila sa dizel motorom biće proveravan sadržaj čađi u izduvnim gasovima, dok kod benzinskih motora pažnja će se posvetiti sadržaju ugljen-monoksida. Ukoliko vozilo ima neispravne katalizatore i DPF filtere, neće moći da bude registrovano.

Prema podacima, u Srbiju se godišnje uveze i do 150.000 polovnih automobila, činjenica je da većina nema ugrađene katalizatore i DPF filtere, što znači da je na našim ulicama veliki broj zagađivača. 

Prilikom uvoza proverava se da li ova vozila imaju ugrađene katalizatore i DPF filtere, ali ne i to da li su oni ispravni. Vlasnici automobila ih uklanjaju sa vozila, jer im je to bilo jeftinije, nisu morali da ih menjaju i čiste izduvni sistem. 

Zato su mnogi sada u panici, neki kupuju nove i postavljaju na vozila, mogu se naći i polovni, a sve češće se pojavljuju oglasi u kojima se nudi iznajmljivanje.

Za nove katalizatore treba izdvojiti od 50 do 1.500 evra zavisno od toga da li su univerzalni, zamenski ili originalni. Dok je za iznajmljivanje, prema oglasima na internetu, potrebno izdvojiti 15 evra. 

„Još uvek nam nije stigao konkretan dopis o novim pravilima, ali očekujemo da će se to desiti vrlo brzo jer se približvamo roku od 30 dana koji mora da prođe od usvajanja novih mera, da bi počela od 5. jula da se primenjuju. Već nedeljama unazad stvaraju se gužve prilikom zakazivanja termina, usled naglog zatvaranja velikog broja tehničkih pregleda koji nemaju ovlašćenja da rade prema najavljenom novom pravilniku. Ljudi pokušavaju na razne načine da doskoče novim merama, ali najviše nade polažu da će se ukinuti merenje ovalnosti kočnica, kao i da će se merenje izduvnih gasova vršiti po datumu prve registracije u Srbiji, a ne po datumu proizvodnje vozila“, objašnjava Svetislav Ignjatović iz „Maus Centra“ na Novom Beogradu.

Prema Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkoj ispravnosti strožiji standardi važiće za sva vozila koja su u Srbiji prvi put registrovana posle 1. marta 2014. u odnosu na ona registrovana pre ovog datuma, bez obzira kada su proizvedena.

Tako benzinski motori, prvi put registrovani do ovog datuma moraju imati manje od 4,5 odsto ugljen-monoksida, pri broju obrtaja na praznom hodu motora. Vozila koja su prvi put registrovana posle 1. marta 2014. godine moraju imati manje od 3,5 odsto ugljen-monoksida.

Milica Radičević

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti