Međunarodna asocijacija za vazdušni prevoz predviđa da će 2035. godine biti skoro duplo više putnika koji koriste avioprevoz, tj. oko 7.2 milijarde. Kako onda umanjiti negativne efekte po životnu sredinu? Umesto petroleja, naučnici su razvili nove procese kojima bi proizvodili biogoriva od kukuruznih klipova i strugotina drveta.
Godine 2016. samo u Americi za potrebe avioprevoza iskorišćeno je 75 milijardi litara kerozina. Iste godine aviosaobraćaj je doprineo emisiji ugljen dioksida za čak 815 miliona tona, skoro 2 procenta od ukupne svetske emisije.
U Naučno-inženjerskoj Laboratoriji Harker u saradnji sa još nekoliko naučnih institucija naučnici su pronašli način da, biljni materijal, stručno nazivan lignocelulozna biomasa, pretvore u goriva. Ovaj projekat finansiran je od strane Američkog ministarstva energetike u cilju nalaženja novog izvora čiste energije.
Potražnja za aviogorivom koje nije na bazi petroleja i dalje raste. Pre skoro 10 godina Međunarodna asocijacija za vazdušni prevoz postavila je za cilj da iskoristi 1 milijardu galona biogoriva do 2018. godine. Održiva avijacija neophodan je faktor u smanjenju emisije ugljendioksida na nivo koji je postojao 2005. godine ali proizvodnja alternativnih goriva i dalje nije na zadovoljavajućem nivou.
Trenutno nekoliko američkih kompanija proizvodi alternativna aviogoriva od triglicerida koji su dobijeni od korišćenog ulja i masti a jedna kompanija koristi alge u proizvodnji aviogoriva.
Za proizvodnju ovih nekonvencionalnih goriva je inače potrebna visoka temperatura kao i visok pritisak ali su naučnici iz Harker laboratorije našli način da ove procese pokrenu uz pomoć materijala kao što su grafen na temperaturama od samo 60 stepeni celzijusa. Ovi novi procesi daju nadu za budućnost sa zelenim avionima i čistim nebom.
Milan Zlatanović
Izvor: sciencedaily.com