„Budućnost elektomobilnosti je definitivno električna. Vodonik je gubljenje vremena“ – ovim upečatljivim rečima Ilon Mask se obratio novinarima tokom posete Teslinoj fabrici električnih automobila koja je u izgradnji u Nemačkoj.
Ipak, litijum je dokaz da termini „elektromobilnost“ i „ekologija“ ne idu baš uvek zajedno, pa to može osporiti Maskove samouverene reči.
Potražnja za litijumom, glavnom komponentom baterija za električne automobile, jača iz godine u godinu, a sa njom i protestovanje javnosti koja strahuje od posledica po životnu sredinu.
Neka od najbogatijih nalazišta litijuma u Evropi nalaze se u Portugalu, Španiji, Finskoj, Češkoj i Austriji, ali projekti se ne odvijaju glatko jer su građani zabrinuti da će eksploatacija litijuma uništiti prirodu, zemljište i reke, narušiti zdravlje ljudi i životinja, ali i uticati na kvalitet života u susednim zemljama.
Pročitajte još:
I dok električni automobili imaju alternativu, zaštita životne sredine nema, pa je zato ključno industriju baterija učiniti ekološki prihvatljivijom kako bismo i električna vozila s punim pravom mogli nazvati ekološkim.
Moguće rešenje dolazi u obliku natrijum-jonskih baterija, a nedavno smo objavili da je kineska kompanija KATL (CATL), nakon višegodišnjeg istraživanja, predstavila prvu generaciju ovih baterija koje se u masovnoj proizvodnji mogu naći već 2023. godine.
Osim što je nova tehnologija znatno jeftinija i ekološki podobnija od iskopavanja litijuma, natrijum-jonske baterije odlikuju i druge prednosti kao što su brzina punjenja i odlične performanse na niskim temperaturama. Ipak, iz kompanije dodaju da prva generacija natrijum-jonskih baterija ima manju gustinu i veću zapreminu od litijumskih, pa će naučnici u drugoj generaciji pokušati da nadomeste upravo ove nedostatke.
Jedna od mogućnosti je i kombinacija natrijum-jonskih i litijum-jonskih baterija u jedinstveni sistem, a u saopštenju kompanije navode da bi se na taj način kompenzovale mane obe tehnologije, dok bi se njihove prednosti maksimalno iskoristile.
Dobra vest je to što je proizvodnja natrijum-jonskih baterija u potpunosti kompatibilna sa postojećim postrojenjima za proizvodnju litijum-jonskih baterija, te će se time u mnogome olakšati i ubrzati prelazak na novu tehnologiju, tvrde iz kompanije.