Na nivou Evropske unije broj javnih punjača za električna vozila se trostruko povećao u prethodne tri godine. Podaci Evropske federacije za transport i životnu sredinu (eng Transport & Environment), pokazali su da je krajem 2023. godine ukupno bilo više od 630.000 punjača. Štaviše, mreža punjača je tokom prethodne godine rasla većom brzinom od samih električnih vozila.
Kada je reč o 2024. godini, većina država članica već je ispunila postavljene ciljeve, a među onima koje to nisu ostvarile su Portugal, Mađarska i Litvanija. Ipak za njih se očekuje da će to učiniti do kraja ove godine, dok Grčka i Irska, kako se navodi, moraju još napora da ulože.
Podaci pokazuju da se na prvom mestu po dobrim rezultatima u odnosu na ciljeve nalazi Bugarska, a za njom idu Slovačka i Češka Republika.
Evropska unija prošle godine usvojila je Direktivu o infrastrukturi alternativnih goriva (eng Alternative Fuels Infrastructure Directive), koja je nedavno stupila na snagu u svim državama članicama.
Pročitajte još:
- ŠTA NAJVIŠE BRINE VLASNIKE EV U VELIKOJ BRITANIJI?
- BATERIJE VOLVA PUNIĆE SE 30 ODSTO BRŽE?
- POČINJE IZGRADNJA 16 ,,ZELENIH STANICA’’ NA AUTO-PUTEVIMA
Direktivom je postavljeno nekoliko glavnih ciljeva za period od 2025. do 2030. godine.
Prvo, od 2025. godine, stanice za brzo punjenje od najmanje 150kW za automobile i kombije, moraće da budu instalirane na svakih 60 kilometara duž glavnih transportnih koridora Evropske unije (eng TEN-T).
Drugo, od 2025. godine, za teška vozila stanice sa minimalnom snagom od 350kW treba da se nalaze na svakih 60 kilometara duž osnovne mreže TEN-T, kao i na svakih 100 kilometara duž proširene mreže TEN-T. Do 2030. godine, potrebno je da mreža bude u potpunosti pokrivena.
Kada je reč o stanicama za punjenje vodonikom, kako za automobile tako i za kamione, moraju da budu raspoređene od 2030. godine u svim urbanim čvorovima i na svakih 200 kilometara duž osnovne mreže TEN-T.
I pomorske luke koje primaju minimalan broj velikih putničkih plovila ili kontejnerskih brodova, moraju do 2030. godine da obezbede pristup struji na obali.
Aerodromi će morati do 2025. godine da obezbede struju na svim izlazima onim avionima koji su u datom trenutku stacionirani.
Takođe, korisnicima električnih vozila moraće da se omogući jednostavno plaćanje usluge na stanicama, dok će obaveza operatera biti da pružaju potpune informacije o dostupnosti punjača, vremenu čekanja i cenama.
Kako se navodi, ukoliko se realizuju postavljeni ciljevi do 2025. godine biće postavljeno ukupno milion stanica za punjenje, a do 2030. godine predviđa se 3,5 miliona.