Plutajuća ostrva smeća predstavljaju pravu ekološku katastrofu jer ugrožavaju vodotokove, rad hidroelektrana, sigurno snabdevanje vodom i razorno deluju na sav živi svet u vodi.
Tako se rodila ideja o plovilu koje bi moglo da doprinese zdravlju životne sredine i čitavom društvu. Nemanja Ilić, jedan od članova studentskog tima Confluence Belgrade, sa zadovoljstvom je učestvovao u ovom projektu koji su započeli uz podršku profesora sa Katedre za brodogradnju i same uprave Mašinskog fakulteta.
„Želeli smo da smislimo rešenje koje bi usporilo i smanjilo zagađenost reka i drugih vodenih površina, kako u našoj zemlji tako i u svetu. Priroda nam je data, ali o njoj moramo da se brinemo ako želimo da nam se ona oduži svim svojim lepotama i blagodetima”, kaže Nemanja.
U fokusu:
Idejni projekat
Osnovu plovila Sava Eko čini trup broda Sava 1, koji je korišćen na takmičenju Hidrokontest 2018. godine u San Tropeu. Brod bi trebalo da se sastoji iz dva takva trupa, koji bi bili povezani ukrućenjima i zapravo činili jedno plovilo, odnosno katamaran.
Zamišljeno je da prototip tog dvotrupnog plovila ima dimenzije 2,54 × 1,48 m i da se njime upravlja daljinskim putem. Operator bi sa obale navodio katamaran prema kritičnim tačkama na vodotokovima na kojima se zadržava otpad. Za dobar pregled situacije ispred samog plovila biće zadužene kamere i video link. Nemanja kaže da planiraju i izradu velikog plovila čije bi dimenzije bile 6 × 2,5 m kojim bi direktno upravljao pilot.
„Ideja je da postavimo solarne panele za snabdevanje elektromotora energijom, a biće potrebna i baterija za skladištenje energije i rezerva kada nema Sunca.”
Za izradu ovog projekta potrebna je značajna novčana podrška, pa Nemanja pozive sve dobrotvore koji prepoznaju ideju i viziju tima Confluence Belgrade da se uključe i pomognu, dajući tako i svojevrsni prilog društvu u procesu očuvanja prirode.
Izazovi majstorskih radova
Radeći na projektu Sava Eko, studenti su se prvi put imali prilike da zavrnu rukave. Kao pravi majstori prionuli su na izradu trupova katamarana.
„Morali smo da se posvetimo i praktičnom radu kako bismo stekli osećaj o tome kako sama konstrukcija broda diše. Bilo je potrebno da naučimo da ono što smo napisali na papiru ne mora da bude baš tako i izvedeno, i da je potrebno vreme, rad i trud da se ta dva dela projekta usaglase“, kaže Nemanja i dodaje da su se dobro snašli u majstorskoj radionici gde su sve ideje i proračuni iz predprojekta mogli da provere na delu.
Tim je naročito ponosan na reakcije koje stižu od kolega, profesora i javnosti. Ipak, tu se ne zaustavljaju već planiraju novi projekat. Reč je plovilu na solarni pogon koje će ostvariti još veću energetsku efikasnost uz minimalno zagađenje. Ovaj projekat spremaju za takmičenje Monaco Solar boat challenge koje će se održati u Monaku 2022. godine. Da bi zadovoljili kriterijume, moraju da osmisle plovilo dimenzija 8 × 2,5 m uz pilota koji bi njime direktno upravljao.
„Već sada je jasno da je to takmičenje koje će iziskivati mnogo više radnih sati, ispitivanja, kreativnog rada, zapravo svih resursa. Idejni projekti plovila za ovo takmičenje postoje i vršićemo modelska ispitivanja kojima bi trebalo da se definišu optimalna koncepcija i forma broda”, najavljuje Nemanja.
Priredila: Milica Radičević
Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala VODNI RESURSI.