Trend smanjenja emisija ugljen-dioksida i povećanja efikasnosti potrošnje goriva novih vozila nastavlja se ubrzanim tempom, zahvaljujući sve većoj popularnosti električnih vozila i inovacijama u automobilskoj industriji.
Lepe vesti objavila je Agencija za zaštitu životne sredine Sjedinjenih Država (EPA) u svom 50. jubilarnom godišnjem Izveštaju o trendovima u automobilskoj industriji u kome ističe značajna dostignuća u smanjenju emisija gasova staklene bašte i poboljšanju ekonomičnosti goriva u 2023. godini.
Kako stoji u izveštaju, nova vozila iz 2023. godine ostvarila su prosečnu ekonomičnost goriva od 27,1 milju po galonu (mpg), što je povećanje od 1,1 mpg u odnosu na prethodnu godinu. Emisije ugljen-dioksida (CO₂) po milji pale su na rekordno niskih 319 grama, čime je smanjena ukupna emisija za dodatnih 18 grama po milji u odnosu na 2022. godinu. Ovi rezultati potvrđuju dugogodišnji trend poboljšanja, sa smanjenjem emisija CO₂ za 31 odsto i povećanjem ekonomičnosti goriva za 40 odsto od 2004. godine.
Glavni pokretač pozitivnog trenda je rast proizvodnje baterijskih električnih vozila (BEV) i hibrida s mogućnošću punjenja (PHEV). Ova tehnologija, koja kombinuje inovativne sisteme za smanjenje emisija i povećanje efikasnosti, značajno utiče na ukupne performanse automobilske industrije. Bez BEV i PHEV modela, prosečna emisija CO2 novih vozila bila bi viša za čak 38 g/milji.
Tu su i brojne tehnološke inovacije koje dodatno poboljšavaju ekološku sliku i performanse automobila na baterije, uključujući napredne sisteme za zaustavljanje/pokretanje, povrat energije pri kočenju (regenerativno kočenje) i savremene baterijske sisteme. Na tržištu su sve prisutniji i blagi hibridi (MHEV), snažni hibridi (HEV), kao i potpuno električna vozila, čiji je tržišni udeo u 2023. dostigao rekordne vrednosti.
Međutim, iako su dostignuća značajna, putnički automobili i laki kamioni i dalje čine oko 17 odsto ukupnih emisija gasova staklene bašte u SAD, prema podacima iz 2022. godine. Ovo naglašava potrebu za daljim smanjenjem emisija i poboljšanjem uštede goriva.
EPA predviđa nastavak rasta proizvodnje električnih vozila, sa fokusom na ubrzanje prelaska na održiviji transportni sektor. Ovaj godišnji izveštaj ne samo da prati napredak već i služi kao smernica za buduće politike i inovacije u automobilskoj industriji.
Pročitajte još:
- Do 2030. godine cilj je 400.000 kamiona i autobusa sa niskim emisijama
- Mađarska ubrzava e-mobilnost: modernizacija voznog parka i infrastrukture
- EU: smanjena prodaja električnih vozila, ali i dizelaša u 2024.
Raste proizvodnja vozila na baterije
EPA navodi da je proizvodnja električnih vozila (EV) i plug-in hibrida (PHEV) nastavila da raste, čineći 11,5 odsto ukupne proizvodnje u 2023. godini, u odnosu na 6,7 odsto u 2022. Očekuje se dalji rast na 14,8 odsto do kraja 2024. godine.
Vozila su danas 99 odsto čistija za uobičajene zagađivače, poput ugljovodonika i azotnih oksida, nego 1975. godine, što direktno doprinosi poboljšanju javnog zdravlja.
Majkl S. Regan, administrator EPA, istakao je važnost izveštaja kao alata za praćenje napretka automobilske industrije i implementaciju tehnoloških standarda rekavši da on pruža kritičnu potvrdu da jaki standardi mogu podržati ekološki napredak dok vozačima štede novac na pumpi.
„Proizvođači nastavljaju da inoviraju i donose tehnologije koje će direktno poboljšati kvalitet vazduha, bolje zaštititi zdravlje ljudi i spasiti živote”, naglasio je Regan.