Priča o potpuno autonomnim vozilima nije nešto o čemu do sada nismo imali priliku da čujemo. Možda smo ih viđali u video-klipovima i slušali o njima u pričama o budućnosti transporta, ali, makar mi na Balkanu, nemamo baš priliku da ih vidimo uživo na ulicama naših gradova. Štaviše, izazovi u vezi sa infrastrukturom i kupovinom novog polovnog benzinca, pre su naša realnost. Većina nas i dalje ima i dozu nepoverenja – kako će se takva vozila nositi sa svim situacijama na putu, šta ako tehnologija zakaže?
Ali svet se menja, možda i brže nego što mislimo. U Selmeru, malom gradu u američkoj saveznoj državi Tennessee, autonomni kamioni već sada svakodnevno prevoze robu između fabrike i skladišta, ali još uvek u specifičnim i kontrolisanim uslovima. Sedam ovakvih vožnji realizuje se dnevno od ponedeljka do četvrtka.
Pored toga što ovim kamionima nije potrebna prisutnost vozača za samim sedištem, njihov pogon je električan. Kamioni na dizel motor odgovorni su za 25 odsto globalne emisije CO2 u transportu, što ova vozila dodatno čini održivim. Kako se izrađuju u različitim veličinama, prilagođeni su različitim potrebama transporta.
Kako sam i gore pomenula, u velikom delu javnosti postoji nepoverenje u ovu tehnologiju kada je reč o bezbednosti. Međutim, kako ističu iz Einride, kompanije specijalizovane za digitalnu, električnu i autonomnu tehnologiju u transportu, na razvoju ove tehnologije radi se već 10 godina i testirana je na svaki mogući scenario.
Pre nego što dodam još nešto u vezi sa bezbednošću ovih kamiona, želela bih da podelim još jednu misao. Kada sam pročitala vest o autonomnom kamionu, setila sam se nečega što je često jedan od najvećih strahova kada govorimo o veštačkoj inteligenciji – da li će ona zameniti ljude? Hoćemo li ostati bez posla i prihoda? Međutim, prijatno me iznenadila izjava kompanije, u kojoj navode da će vozačima kamiona biti omogućeno da rade od kuće, u smenama i u blizini svojih porodica, umesto da budu hiljadama kilometara daleko. Ovo donosi dve važne stvari. Prvo, sedišta vozača biće u blizini njihovih domova – možda čak i u njima. A drugo, iako fizički neće upravljati kamionima, neće izgubiti posao, jer će biti obučeni da nadgledaju autonomnu vožnju putem računara ili neke druge tehnologije.
Ovo takođe pruža dodatnu sigurnost, jer znamo da ovakvo vozilo, iako autonomno, ipak ima ljudski nadzor.
Svaka nova tehnologija nosi sa sobom brojne prednosti, ali i potencijalne izazove. Ponekad se iza inovativnih ideja koje nam se predstavljaju mogu skriviti i neželjene posledice. Ipak, ako želimo da koračamo prema održivijem svetu za prirodu i čoveka, važno je da pratimo njen razvoj i primenu, ali uvek uz dozu opreza.
View this post on Instagram