U ostvarenju cilja smanjenja emisija, širom sveta podstiče se razvoj električnih vozila. Organizacija Transport&Environment (T&E), sastavila je izveštaj o stanju evropskoj transporta, u kojem se ističe da će zahvaljujući povećanju broja električnih automobila na putevima, Evropa ove godine uštedeti 20 miliona tona ugljen-dioksida. Međutim, iako raste broj ovakvih automobila, problem ostaje uporedni rast vazdušnog saobraćaja.
U 2024. godini, transportni sektor u Evropi, emitovao je 1,05 milijardi tona CO2, što je pad od pet odsto u odnosu na 2019. godinu. Zasluge za ovaj pad priprisuju se najviše električnim automobilima.
Ipak, istovremeno nastavljaju da rastu emisije iz vazdušnog saobraćaja. Naime, evropske aviokompanije su prošle godine emitovale 143 miliona tona ugljen-dioksida, što je povećanje od gotovo 10 odsto u odnosu na 2023. godinu. Takođe, emisije iz brodarski saobraćaja ostaju visoke, sa 195 miliona tona ekvivalenta CO2.
Pročitajte još:
- Carine na električna vozila – zašto evropski giganti i dalje padaju u kineski zagrljaj
- Nova pravila EU o emisijama mogla bi dati Kini još veću prednost
- Polovina novih gradskih autobusa u EU koristi struju ili vodonik
Kako se navodi, oba sektora su sada uključena u sistem trgovine emisijama EU (ETS), što znači da će kompanije iz tih sektora morati da kupe dozvole za emisiju CO2. Prihodi od prodaje ovih dozvola, procenjeni su na pet milijardi evra, a mogao bi do kraja decenije na godišnjem nivou da porastu na 30 milijardi evra. Upravo ovi fondovi, mogu da se iskoriste kako bi se pokrila razlika u ceni između zelenih goriva i tradicionalnih fosilnih goriva, prenosi T&E.
Iako je Evropa postigla značajan napredak u smanjenju emisija putem povećanja broja električnih vozila, izazovi poput rasta emisija iz vazdušnog i brodskog saobraćaja ostaju. Stoga je ključno da EU i dalje ustraje na zelenim politikama i nastavi da ulaže u održive tehnologije, kako bi obezbedila čistiju i energetski nezavisnu budućnost.
Energetski portal