Carine na električna vozila – zašto evropski giganti i dalje padaju u kineski zagrljaj

Visoke carine na uvoz kineskih električnih vozila koje je uvela Evropska unija imaju za svrhu da njene proizvođače zaštite od tržišne utakmice koju bi sigurno izgubili od kvalitetnih i znatno jeftinijih kineskih takmaca, kao i da im daju vremena da sami razviju konkuretnu tehnologiju i proizvodne procese. Međutim, evropski proizvođači, umesto da se oslone na svoje snage, hrle u naručje kineskim kompanijama.

Evropska unija je prošlog oktobra uvela visoke carine na električne automobile kineskog porekla da bi zaštitila svoju industriju, ali nemački, francuski, italijanski i drugi proizvođači, koji bi trebali da iskoriste štit koje one pružaju kako bi razvili sopstvena vozila na električni pogon, sposobna da se na tržištu po ceni i kvalitetu takmiče sa kineskim, sada hitaju u zagrljaj kineskim proizvođačima.

Za brzi razvoj novih, efikasnih električnih vozila nema boljih kooperanata od Kineza, a brza produkcija novih ekoloških automobila je imperativ i zbog propisa EU i tehnološke tranzicije koja je u toku i, naročito, zbog pada profita koji je zadesio sve veće evropske proizvođače: Volkswagen, Mercedes Benz, BMW, Renault i Stellantis.

Pad profita i „rezanje” troškova

Najozbiljnija situacija je zadesila, pišu azijski mediji, Stellantis i Renault, gde je profit opao za čak 70, odnosno, 66 odsto, dok je teško i u Mercedesu, gde pad iznosi 31 odsto i Volkswagenu, koji je ostvario 28 odsto profita manje u prošloj u odnosu na pretprošlu godinu.

Otud, ovim kompanijama su, između ostalog, potrebna poboljšanja poput rezanja troškova proizvodnje električnih automobila i skraćivanja vremena potrebnog za razvoj novih modela.

Pročitajte još:

Tako je, na primer, Tomas Šafer, generalni direktor Folksvagena, saopštio da njegova kompanija planira da redukuje vreme potrebno da na tržište izbaci novi model sa prosečno 54 na 36 meseci u saradnji sa kineskim proizvođačem Xpeng, kroz zajedničko konstruisanje delova i razvoj softvera za automobile.

Renault je u januaru ove godine otvorio novi centar za istraživanje i razvoj električnih vozila u Šangaju, gde sa kineskim partnerom, čije ime nije objavio, namerava da razvije novu varijantu električnog modela “tvingo” – pristupačan automobil cene niže od 20.000 evra.

Saradnja sa kineskim inženjerima

Generalni direktor francuske kompanije Luka de Meo je u intervjuu kineskoj državnoj novinskoj agenciji Sinhua izjavio da je saradnja sa kineskim inženjerima omogućila njegovoj kompaniji da drastično skrati vreme potrebno za konstruisanje novih modela, sa između 48 i 60 meseci na manje od dve godine, te da će pomenuti model biti ponuđen kupcima već u 2026.

Stellantis je u decembru prošle godine odlučio da uloži 4,1 milijardu evra u giga fabriku za proizvodnju baterija za električna vozila u Španiji po tehnologiji kineskog giganta CATL.

Investirao je 2023. godine 1,5 milijardi evra u mladog kineskog proizvođača automobila Lipmotor, sa sedištem u gradu Handžou, radi razvoja novih električnih modela koji bi se prodavali u Evropi i jugoistočnoj Aziji.

Pošto je prošle godine uvećao svoju investiciju i oformio zajedničku kompaniju sa Lipmotorom, u kojoj ima vlasnički udeo od 51 odsto, Stellantis je sada u prilici da u svojim fabrikama u Evropi (najpre u Poljskoj) proizvodi električna vozila koje je projektovao i konstruisao kineski partner.

To Kinezima odgovara, jer time mogu da zaobiđu namete koje je EU uvela protiv fabrika u Kini.

Tako, mada će visoke tarife (do 45 odsto) na kineska električna vozila koje je uvela EU, nesumnjivo umanjiti njihovu privlačnost za kupce na Starom kontinentu i tako omesti njihovu prodaju.

Izvesno je da će kineski proizvođači električnih automobila, kao i kompanije koje se specijalizuju za pravljenje električnih baterija za vozila, zahvaljujući svom ljudskom potencijalu i sveobuhvatnom znanju i iskustvu, naći načina da zarade u EU.

Izvor: RTS

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti