U eri obojenoj klimatskim promenama, sektor transporta se pojavljuje kao jedan od značajnih inicijatora emisija gasova staklene bašte, čineći znatnih 20 odsto ukupnih emisija. Emisije ovog sektora su rasle prosečnom godišnjom stopom od 1,7 odsto u poslednje tri decenije, nadmašujući sve sektore, osim industrije, navodi Svetska banka.
Suočeni sa neophodnim ciljem usklađivanja sa neto nultim ciljevima, javlja se zahtevan imperativ: emisije iz transporta moraju pasti za preko tri odsto godišnje do 2030. godine, prema uvidima Međunarodne agencije za energiju (IEA).
Brzi autobuski prevoz (BRT-Bus rapid transit), može biti deo taktike održive gradske mobilnosti, jer ima određene karakteristike metroa, ali ne zahteva ni budžet ni vreme gradnje, koje zahteva gradnja metroa.
Pročitajte još:
- EU ISTRAGA RAZMATRA KINESKE SUBVENCIJE ZA ELEKTRIČNA VOZILA – ŠTA ĆE BITI SA TRŽIŠTEM?
- PROJEKTOVANJE PRUGE OD BEOGRADA DO HRVATSKE GRANICE
- OD DANAS ELEKTRIČNI AUTOBUSI NA ULICAMA NOVOG SADA
Ovaj sistem podrazumeva da autobusi često koriste trake koje su izolovane od ostalog saobraćaja. Stanice BRT sistema su slične metro stanicama. One su često veće od običnih autobuskih stanica i omogućavaju lakši ulazak i izlazak putnika. Stanice su obično dizajnirane tako da omogućavaju pristup u nivou, što znači da nema stepenica pri ulasku ili izlasku iz autobusa. Karte se kupuju pre ulaska, a autobusi su uglavnom dosta većih kapaciteta, a trebalo bi da stižu redovno i često. U gradovima poput Istanbula i Meksiko Sitija, prevoze se i po milion putnika dnevno, a u Bogoti i preko dva miliona, u ovim autobisima. Grad koji je prvi uveo i primenio ovakav sistem 70 ih godina, jeste Kuritiba u Brazilu, nagrađen za svoju inovaciju od strane UN-a.
U odsustvu odlučujućeg zaokreta ka alternativama transporta sa manje ugljenika u svetskim gradovima koji se brzo razvijaju, nazire se eskalacija emisija. Prognoze otkrivaju zabrinjavajuću putanju: potencijalni porast potražnje za putničkim prevozom mogao bi biti do 75 odsto do 2050. godine, u odnosu na 2019. Takva putanja najavljuje katastrofalne posledice po našu planetu, navodi se na sajtu Svetske banke.
U potrazi za revolucionarnim putevima koji pomračuju tradicionalne tranzitne paradigme, BRT sistemi se razvijaju kao kamen temeljac za održivu urbanu mobilnost, naročito u velikim gradovima, sa velikim brojem stanovnika, ali i gradovima koji možda nemaju metro, ili budžet za metro, s obzirom da je ovo najsličnija alternativa.
Energetski portal