Električnim automobilima uskoro ćemo moći da napajamo domove

Foto-ilustracija: Unsplash (Jan Kaluza)

Kada je pre tačno deset godina istok Japana pogodio razoran zemljotres, u sveopštem metežu u kome su se čak i brodovi našli na krovovima kuća, a  život izgubilo blizu 20.000 ljudi, desilo se nešto neverovatno.

Još jednom su Japanci dokazali da im u solidarnosti i organizovanosti nema ravnih, a  da u najtežim trenucima nema vremena za očajavanje, već su oni povod da se dođe do najefikasnijih rešenja.

Osim što je bilo neophodno raščistiti nered, kakav samo zemljotres snage 9,1 Rihtera može ostaviti za sobom, trebalo je  zbrinuti više od 6.000 povređenih i preko 220.000 ljudi koji su ostali bez doma.

Hrana, lekovi i topla odeća postali su pitanje opstanka za hiljade žitelja istočnog Japana, ali je nedostatak električne energije otežavao spasilačku misiju. Srećom, na sceni su se ubrzo našli električni automobili koji, osim što štite životnu sredinu, sada dokazano štite i ljudske živote za vreme najvećih prirodnih katastrofa.

Kompanija Čademo ubrzo je razvila V2X tehnologiju (vehicle-to-everything) koja električnim vozilima omogućava da se pune i prazne, te tako električni automobili zapravo mogu služiti kao mobilni rezervoari električne energije.

Lako je pogoditi zašto je ova tehnologija bila spasonosna za hiljade Japanaca te tužne 2011. godine, jer su mnogi mogli da se ugreju, napune telefon kako bi stupili u kontakt sa porodicom i imaju osvetljenje isključivo zahvaljujući električnim automobilima.

Kompanija Nisan usvojila je V2X tehnologiju, a 2020. godine predstavili su prototip „Rilif“ (RE-LEAF), električni automobil koji spolja ima vodootpornu utičnicu kako bi mogao da napaja više uređaja. Štaviše, napunjena baterija od 62 kWh dovoljna je da električnom energijom snabdeva prosečno evropsko domaćinstvo punih šest dana, objašnjavaju iz kompanije Nisan ( fascinantno, zar ne?).

Stoga bi ova tehnologija uskoro mogla da nađe svoju primenu i van prirodnih nepogoda, jer skladištenje električne energije u baterijama automobila ima višestruke koristi. Osim što nam može pomoći da prikupljamo zelenu energiju kada je proizvodnja najveća i koristimo je kada nema dovoljno sunca ili vetra, korišćenje baterija automobila za skladištenje električne energije smanjuje potrebu za kupovinom namenskih baterija za off-grid sisteme, te tako i dodatnu potrebu za litijumom.

Milena Maglovski

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti