Kao direktorka sektora za kanale prodaje u kompaniji Schneider Electric, Anica Petkoski nalazi se na ključnom mestu gde se susreću energetska tranzicija, digitalizacija i potrebe tržišta.
U intervjuu za Energetski portal govori o tome kako Schneider Electric oblikuje budućnost energetike u Srbiji i regionu kroz inovacije, cirkularnu ekonomiju i digitalna rešenja, ali i o važnosti obrazovanja mladih, rodne ravnopravnosti u tehničkim industrijama i ulozi društveno odgovornih inicijativa.
Njena poruka je jasna – održiva energetska budućnost podrazumeva ne samo napredne tehnologije, već i timove koji su spremni da znanje i odgovornost prenesu na nove generacije.
Schneider Electric je globalno prepoznat kao lider u održivim energetskim rešenjima. Kako vidite ulogu kompanije u oblikovanju budućnosti energetike u Srbiji i regionu, posebno u kontekstu energetske tranzicije i digitalizacije?
– Posvećenost kompanije Schneider Electric održivosti i inovacijama nas već decenijama čini poželjnim partnerom u energetskoj transformaciji Srbije i regiona. Korišćenjem naprednih tehnologija i promocijom energetski efikasnih rešenja, kompanija ima za cilj da podstakne jednostavan prelaz ka održivijem energetskom sistemu. Akcenat na digitalizaciji omogućava pametnije upravljanje energijom, smanjuje gubitke i povećava pouzdanost energetskih sistema. Osim toga, inicijative kompanije u integraciji obnovljivih izvora energije i razvoju One Digital Grid Platforme su ključne za postizanje dugoročne energetske sigurnosti i ekološke održivosti u regionu.
U tom svetlu, koji su ključni ciljevi i prioriteti vašeg sektora za naredni period? Kako planirate da odgovorite na izazove koje donose ubrzane promene u energetici i tehnologiji?
– Kako bismo na najbolji način odgovorili na sve izazove i našim partnerima i korisnicima omogućili najbolje iskustvo, intenzivno radimo na unapređenju distributivnog kanala kroz nekoliko ključnih prioriteta.

Prvi prioritet je dostupnost i vidljivost ponude, relevantne za lokalno tržište. Fokus je na promociji „pametnih” rešenja, koja omogućavaju bolju kontrolu, veću uštedu i vode ka održivoj energetskoj transformaciji. Kao primer bih navela EasyPact Solar, našu novu seriju vazdušnih prekidača, kao i prekidača u livenom kućištu namenjenim solarnim aplikacijama.
Drugi prioritet je digitalizacija. Schneider Electric koristi napredne tehnologije za optimizaciju različitih procesa unutar kompanije, te se trudi da dobre prakse prenese i kod svojih partnera. Jedan od primera je i korišćenje veštačke inteligencije za unapređivanje lanca snabdevanja, što doprinosi većoj efikasnosti, bržem obrtu robe i poboljšanju zadovoljstva krajnjeg korisnika.
Dodatno, kada pričamo o digitalizaciji, Schneider Electric aktivno podržava razvoj elektronske kupovine kod svojih partnera, koristeći napredne digitalne alate i platforme.
Treći prioritet su specijalizacije u skladu sa kretanjima na tržištu i afinitetima distributera. Aktivno pomažemo dalji razvoj naših distributera kako bi se izdvojili od svoje konkurencije, te bili u mogućnosti da ponude ne samo proizvode, već celokupna rešenja i održavanje.
Pročitajte još:
- Buača: Digitalna platforma kompanije Schneider Electric za bolji prenos električne energije
- Kompletna ponuda punjača za električna vozila uz nove modele Schneider Electric punjača
- Sa Novaston timom Schneider Electric do LEED Platinum sertifikata
Jedan od stubova strategije Schneider Electrica je cirkularna ekonomija. Kako se ovaj pristup implementira na lokalnom tržištu i u okviru vašeg sektora?
– Schneider Electric primenjuje principe cirkularne ekonomije u Srbiji fokusirajući se na održive prakse u svim operacijama. Jako nam je bitno da doprinesemo smanjenju otpada, te ponovnoj upotrebi materijala i reciklaži proizvoda kako bi se minimalizovao uticaj na životnu sredinu. Na primer, naša kompanija ima inicijative usmerene na održavanje i servisiranje stare električne opreme, čime se produžava vek trajanja ovih proizvoda i smanjuje potreba za novim resursima. Pored toga, kompanija sarađuje sa lokalnim partnerima kako bi promovisala dobre prakse cirkularne ekonomije, osiguravajući da je održivost ugrađena u ceo lanac snabdevanja.
Još jedan značajan aspekt je i razvoj digitalnih energetski efikasnih rešenja koja ne samo da štede resurse već i smanjuju emisiju ugljen-dioksida. Investiramo i prioritetizujemo inovacije u sklopu EcoStuxure platforme koja povezuje uređaje, aplikacije, analitiku i usluge, što omogućava kompanijama da donose odluke na osnovu pravovremenih informacija, te da optimizuju svoje operacije i smanje ekološki otisak.
Pored toga, kompanija obezbeđuje obuke i resurse svojim zaposlenima i partnerima kako bi osigurala da budu upoznati sa održivim praksama i da mogu efikasno doprineti modelu cirkularne ekonomije. Ovaj holistički pristup pokazuje posvećenost Schneider Electrica održivosti i njegovu ulogu kao lidera u promovisanju praksi koje su prijateljske prema životnoj sredini kako u Srbiji tako i na globalnom nivou.
Kada govorimo o inovacijama, koje biste projekte ili tehnološka rešenja izdvojili kao najznačajnije u poslednjih godinu dana?
– Što se inovacija tiče, najbolji primer je svakako naša poslovna zgrada InGrid u Novom Sadu. To je jedinstven moderni prostor koji nije građen iz temelja, već je nastao rekonstrukcijom stare industrijske hale. U ovoj zgradi, koja je i regionalni Inovacioni hub kompanije, uspešno smo demonstrirali kako inovacije doprinose smanjenju potrošnje energije i boljem upravljanju resursima.

Zgrada je dobila LEED Platinum sertifikat, koristi blizu 1.500 solarnih panela snage 500 kW za sopstvenu potrošnju, i ostvaruje čak 50 odsto uštede energije u poređenju sa standardnim zgradama. Potrošnja energije je manja od 35 kWh/m² godišnje, što je tri puta manje od proseka sličnih objekata u Srbiji. Tu je ugrađen i naš sistem za kontrolu i upravljanje energijom, te različiti merni i senzorski uređaji, zatim sistemi za kontrolu kišnice, stanice za punjenje električnih vozila i slično.
Digitalna transformacija je ključna za efikasnost i održivost. Kako Schneider Electric u Srbiji koristi digitalne alate i platforme za unapređenje distribucije i prodajnih kanala?
– Kompanija svojim partnerima pruža sveobuhvatna digitalna rešenja koja povećavaju online vidljivost, pojednostavljuju proces naručivanja i poboljšavaju angažman kupaca. Kroz prilagođenu e-commerce strategiju, Schneider Electric omogućava distributerima da ponude besprekorno iskustvo online kupovine, osiguravajući da njihovi kupci imaju lak pristup širokom spektru energetski efikasnih proizvoda i rešenja. Integracijom analitike zasnovane na veštačkoj inteligenciji, Schneider Electric pomaže distributerima da optimiziraju upravljanje zalihama, poboljšaju efikasnost lanca snabdevanja i personalizuju marketinške napore kako bi zadovoljili dinamične potrebe tržišta.
Osim tehnoloških inovacija, Schneider Electric je poznat i po društvenoj odgovornosti. Kako vaši prodajni i marketinški timovi učestvuju u inicijativama za obrazovanje i razvoj mladih talenata?
– ESG principi, a samim tim i društvena odgovornost, su sastavni deo naše strategije. U praksi to znači podršku omladini kroz saradnju sa Savezom udruženja OPENS, SE Go Green takmičenje za mlade inovatore, sponzorisanje i učešće na događajima kao što su Serbia Business Run, najodrživiji sportsko-poslovni događaj u Srbiji i naš interni događaj Jesenji market, pa sve do mentorstva i inicijativa koje ohrabruju devojčice da zakorače u IT i inženjering. Naši timovi redovno učestvuju u akcijama „biciklanja”, nakon kojih prikupljena sredstva doniramo u humanitarne svrhe (kompanija za svaki pređeni kilometar donira određeni iznos), organizuju Power IT konferenciju i druge događaje koji spajaju odgovornost, znanje i zajedništvo.
I za kraj, kao žena na rukovodećoj poziciji u tehnički orijentisanoj industriji, kako ocenjujete napredak u oblasti rodne ravnopravnosti u energetskom sektoru? Koji bi bili vaši saveti za mlade žene koje žele da grade karijeru u energetici i tehnologiji?
– Danas je više nego ikad vidljivo svima da se sve više žena profesionalno okreće ka tehničkim strukama, pa je tako slučaj i u energetici. Verujem da ravnopravnost samo pozitivno može doprineti raznolikosti znanja i iskustava u našoj industriji, što je neophodno za postizanje održive energetske budućnosti.
Važno je da napomenem da energetika nije bauk, vrlo je raznovrsna, te omogućava mladim ženama izbor u skladu sa ličnim afinitetima: bilo da se pronalaze u preduzetništvu, naučnim institucijama, biznisu ili međunarodnim korporacijama.
Intervju vodila: Milena Maglovski





