Dok mnogi u Evropi traže mane električnim vozilima (EV) i dalje verujući više dizelašima i benzincima, postoje i oni koji snažno grabe napred ka e-mobilnosti, smanjujući štetne emisije u saobraćaju. Pravi primer za to je Norveška koja je skoro završila tranziciju ka elektrifikaciji vozila.
Tokom novembra registrovano je 11.689 novih putničkih vozila, prvenstveno električnih, što je 13 odsto više nego za isti mesec 2023. godine.
Udeo električnih automobila za ovu godinu iznosio je 89,3 odsto, dok je u novembru taj procenat dostigao 93,6 odsto.
„Norveška obara svetske rekorde iz meseca u mesec. Niko se ne približava ovako visokim brojkama za električne automobile. Političari i podsticaji su omogućili ovo postignuće. Ako želimo da nastavimo ovaj trend i dostignemo cilj za 2025. godinu, da svi novi putnički i dostavni automobili budu vozila sa nultom emisijom, politika, poreski nivoi i podsticaji moraju se nastaviti“, saopštio je Øivind Solberg Thorsen iz Saveta za saobraćaj (OFV).
Pročitajte još:
- EPA: Rekordno niske emisije CO2 i sve veća popularnost električnih vozila
- Do 2030. godine cilj je 400.000 kamiona i autobusa sa niskim emisijama
- Mađarska ubrzava e-mobilnost: modernizacija voznog parka i infrastrukture
Dodaje da EV ne mogu još ispuniti zahteve za sve korisnike, zbog geografskih uslova i specifičnih potreba, ali da je oko 95 odsto električnih automobila za sada zadovoljilo.
Međutim, u prvoj polovini godine prodaja automobila nije tako dobro išla jer su mnogi odlagali kupovinu zbog visokih cena i kamatnih stopa.
Iz OFV-a kažu da Norveška verovatno ima najniže cene električnih automobila u celoj Evropi.
Električni automobili dominiraju i u polovnim vozilima sa 62 odsto, a prosečna starost im je 1,75 godina. Do početka decembra uvezeno je nešto više od 5.600 polovnih automobila, što je 46,8 odsto više u odnosu na isti period prošle godine.
Promene vlasništva kod automobila na benzin i dizel opadaju, dok istovremeno raste broj promena vlasništva kod električnih vozila. Ovaj trend prirodno je povezan sa procesom elektrifikacije voznog parka.
U novembru, Tesla je bio najprodavaniji brend sa 2.258 prodatih vozila (19,3 odsto), dok je Volkswagen zauzeo drugo mesto sa 1.620 vozila (13,9 odsto). Slede Toyota, Škoda, BMW, Volvo, Audi, Mercedes-Benz, Ford i Nissan.
Jasna Dragojević