WTO preispituje uvođenje carina na električna vozila iz Kine

Foto-ilustracija: Unsplash (michael-fortsch)

Tranzicija u automobilskoj industriji sa tradicionalnih putničkih automobila na električna vozila na baterije je neizbežna i u interesu globalnih potrošača, ali privremene mere koje je EU uvela na ovaj tip automobila iz Kine, ometa razvoj industrije i smanjenje emisija ugljen-dioksida. Kina tvrdi da uvedene mere krše njene obaveze prema nekoliko odredbi obuhvaćenih sporazumom Svetske trgovinske organizacije (WTO).

Bura oko uvođenja privremenih viših carina na uvoz električnih vozila (EV) iz Kine u Evropu se ne stišava, jer je sada ova zemlja pokrenula spor pred WTO. Kineska vlada je objavila da je podnela pritužbu na dodatne carine EU na uvoz kineskih električnih automobila, tražeći konsultacije na osnovu Opšteg sporazuma o carinama i trgovini iz 1994. godine.

Kako je objavila WTO ovaj zahtev prosleđen je članovima ove organizacije 14. avgusta.

Kina smatra da je tokom pokretanja, sprovođenja i donošenja odluka u vezi sa istragom – posebno u kontekstu privremenih mera uvedenih 3. jula 2024. godine – EU delovala suprotno sporazumima WTO-a, i u proceduralnom i u suštinskom smislu. Postupci i propusti Komisije pokazuju jasnu pristrasnost u prihvatanju, korišćenju i proceni dokaza na kojima se zasniva privremena mera.

Pročitajte još:

„Mere na koje se spor odnosi uključuju odluku Komisije da pokrene istragu, konsultacije za istragu, sprovođenje istrage, preliminarno pozitivno utvrđivanje navodnih subvencija, štetu i pretnju materijalne štete, kao i uzročnu vezu, potom i uvođenje privremenih kompenzacijskih carina. Ovaj zahtev takođe pokriva sve buduće akcije ili mere koje bi EU mogla preduzeti u vezi sa ovim merama“, navodi se između ostalog u dokumentu WTO.

Nakon uvođenja viših carina Kina je tražila uvođenje kontra mera, tako što bi podigla carine na uvoz automobila na benzinski pogon iz Evropske unije, a otišli su i korak dalje tražeći veće carine na uvoz svinjetine i prerađevina od ovog mesa.

Dodatni porezi Evropske komisije poznati su kao antidampinške carine, a iznose od 17,4 odsto do 37,6 odsto. Uvođenje carina ima za cilj da lokalizuje proizvodnju električnih vozila i baterija u Evropskoj uniji kako bi Evropa postala konkurentna Kini.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti