Koliko su zaštićena područja naplatila „eko takse“ od motornih vozila 2022. godine?

Foto-ilustracija: Unsplash (Dejan Zakic)

‘Samo nam još vazduh ne naplaćuju’, ‘Još jedan u nizu harača’, ‘Nije priroda privatno vlasništvo da se plaća’ – ovakve i slične negativne reakcije pratile su naplatu naknade za korišćenje motornih vozila u zaštićenim područjima, takozvane „eko takse„, svaki put kad je ova obaveza uvedena, prvo u Park prirode Mokra Gora, zatim u nacionalne parkove Kopaonik i Fruška gora. Upravljači su se pravdali da će sve biti transparentno i da će sredstva trošiti namenski za monitoring flore i faune, renoviranje pešačkih staza, uređenje izletišta, unapređenje zaštićenog područja.

Da li to zaista i rade – tema je koju je portal eKapija odlučio da istraži. Koliko novca su upravljači zaštićenih područja do sada naplatili, za šta konkretno su ga upotrebili, ko kontroliše za šta je novac potrošen? – samo su neka od pitanja koja smo postavili nadležnima.

Od većine smo odgovore dobili, ali neki su i zaćutali. I pali na prvom testu transparentnosti. Park prirode Mokra gora, gde je naplata prva krenula, a koji je specifičan po tome što se naplatna rampa nalazi odmah pored graničnog prelaza, pa naknadu moraju platiti svi koji idu tim putem za Republiku Srpsku, nije nam dostavio podatke. Koliko je tačno na ovaj način prihodovao, ne znamo, ali uvidom u javno dostupni finansijski izveštaj za 2022. godinu, može se videti da su poslovni prihodi iznosili 60.457.000 dinara.

Šta je sa drugima? Na osnovu Zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara koji je donet 2018, upravljači zaštićenih područja dužni su da donesu Odluku o naknadama i da je primenjuju. Ipak, većina to ne radi.

Pročitajte još:

Da bi se primenila naknada za korišćenje motornih vozila, moraju da se obezbede i tehnički uslovi, odnosno izgradnja ulaznih kapija. Zasad, to su uradili NP Kopaonik i NP Fruška gora. Prvi je do sada naplatio 120 miliona dinara na ime ove naknade, dok je drugi prošle godine prihodovao skoro šest miliona dinara.

Foto-ilustracija: Pixabay

Ali, kako portal eKapija saznaje, o naplati razmišljaju i NP Đerdap i Park prirode Stara planina, dok NP Tara trenutno završava zanatske radove na drugoj ulaznoj kapiji na Kaluđerskim barama, pa se i ovde očekuje početak plaćanja naknade na proleće naredne godine.

NP Kopaonik – milion evra za šest godina

NP Kopaonik je prvi nacionalni park u Srbiji koji je 2017. godine uveo naplatu naknade za korišćenje motornih vozila u zaštićenom području. Kako za portal eKapija otkriva izvršni direktor za pravne i ekonomske poslove NP Kopaonik Predrag Šumarac, 2022. godine je na ime naknade za korišćenje motornih vozila u nacionalnom parku naplaćeno 28 miliona dinara. Od početka uvođenja naplate, oktobra 2017. godine, naplaćeno je 120 miliona dinara, odnosno oko milion evra.

Elektronska naplata koja podrazumeva da nema zadržavanja na naplatnim stanicama na ulazu u park, čime su smanjene gužve, uvedena je u februaru ove godine.

Sredstva su, napominje naš sagovornik, iskorišćena namenski za finansiranje različitih aktivnosti predviđenih Programom upravljanja.

– Među tim aktivnostima su istraživački projekti na koje je utrošeno 8-9 miliona dinara, renoviranje pešačkih staza, monitoring flore i faune, edukativne radionice, promotivne aktivnosti, štampanje publikacija. Takođe, radimo na izgradnji uzgajališta za jelensku divljač, a obezbeđuje se i hrana za divlje svinje – navodi Šumarac.

Foto-ilustracija: Unsplash (Patrick Hendry)

Visina naknade za automobile je 300 dinara dnevno, 800 dinara nedeljno i 2.000 dinara godišnje, za kombi vozila 500 dinara dnevno, autobuse i kamione 700 dinara dnevno.

Od plaćanja takse su izuzeta službena vozila, hibridna vozila, zaposleni u NP, penzioneri sa najnižim primanjima, osobe sa invaliditetom. Ne i građani opština Brus i Raška, za koje, kako objašnjava Šumarac, ne postoji zakonski osnov da budu izuzeti od plaćanja, jer on važi samo za građane koji žive u zaštićenom području.

Početak uvođenja naplate naišao je na mnoštvo negativnih reakcija posetilaca Kopaonika. Sada je, ipak, drugačije, kaže naš sagovornik.

– Kad smo počeli da uvodimo naplatu, to je bila novina za građane i izazvala je veliko negodovanje. Ali, vremenom, otpor se smanjio, jer ljudi vide da se sredstva namenski ulažu. I sada naravno ima ljudi koji se bune, ali taj broj je mali – primećuje Šumarac.

NP Fruška gora – Skoro 6 miliona prošle godine

Najstariji nacionalni park u Srbiji utvrdio je naknadu za korišćenje vozila na motorni pogon u zaštićenom području u februaru 2019. godine. Prošle godine je na ime naknade naplaćeno 5.934.600,00 dinara, otkriva za portal eKapija vd direktora Živko Cvetković. Sredstva su se, kako kaže, koristila za zaštitu i unapređenje Nacionalnog parka Fruška gora.

Foto-ilustracija: Unsplash (Goran Vučićević)

– U 2022. godini je naplaćeno 19.782 naknada vozilima na motorni pogon u skladu sa Odlukom o naknadama za korišćenje vozila u zaštićenom području, iako kroz Nacionalni park Fruška gora na dnevnom nivou u tranzitu prođe više hiljada vozila na motorni pogon bez plaćanja eko taksi – napominje Cvetković.

Od naplate naknada za korišćenje zaštićenog područja oslobođeni su građani koji žive u zaštićenom području, zaposleni na prostoru zaštićenog područja, službena lica, kao i osobe sa invaliditetom ili posebnim potrebama. Dnevna naknada za putnička vozila i motocikle iznosi 300 dinara.

– Prednost naplate naknade za korišćenje zaštićenog područja je ta što se ostvaruju sredstva za održavanje i unapređenje prirodnih i radom stvorenih vrednosti u zaštićenom području – zaključuje Cvetković za naš portal.

Tekst u celosti pročitajte na eKapija

Izvor: eKapija

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti