Zbog čega su virtuelne elektrane tako važne za energetsku tranziciju?

Foto-ilustracija: Freepik (rorozoa)

Iako nema sumnje da su obnovljivi izvori energije presudni za održivu budućnost, njihova priroda donosi brojne izazove jer, za razliku od termoelektrana koje koriste goriva, proizvodnja zelene električne energije u velikoj meri zavisi od vremenskih uslova.

Ovde je pre svega reč o solarnim i vetroelektranama koje, u periodima kada sunca i vetra nema dovoljno, ne mogu da proizvedu dovoljno električne energije da zadovolje potrebe tržišta.

Nasuprot tome, u letnjim mesecima proizvodnja iz solarnih panela često prevazilazi potražnju, što kao posledicu može imati obezvređenu električnu energiju čija cena pada i ispod nule. Dakle, uprkos tome što se javljaju viškovi jeftine zelene energije za kojom vapi čitav svet, ona često ostaje neiskorišćena, piše Svetski ekonomski forum.

Jedno od rešenja koje može da premosti ove nedostke obnovljivih izvora energije je stvaranje decentralizovane mreže baterija, nazvane još i “virtuelne elektrane”. Ove elektrane koriste veštačku inteligenciju kako bi pametno upravljale proizvodnjom, skladištenjem i potrošnjom električne energije iz različitih izvora, dok ujedno profitabilno trguju na tržištu električne energije.

Pročitajte još:

Stotine hiljada kućnih baterija, električnih vozila i toplotnih pumpi trebalo bi da se povežu u ogromnu, decentralizovanu mrežu baterija – nudeći kapacitet koji se može porediti sa nekoliko nuklearnih elektrana, ali sa neuporedivom fleksibilnošću.

Vitruelne elektrane decentralizuju skladištenje viška električne energije kada je mreža preopterećena i ubrizgavaju je nazad u mrežu po potrebi. Ovo smanjuje vršna opterećenja, obezbeđuje ravnomerniju distribuciju proizvodnje i potražnje električne energije i stabilizuje električne mreže.

Pametna integracija u energetsko tržište omogućiće domaćinstvima da ostvare značajne uštede i dodatne prihode, piše Svetski ekonomski forum.

Električna vozila kao pokretne baterije

Važno je napomenuti da električna vozila možemo posmatrati kao velike baterije na točkovima. Na primer, baterija za automobil srednje veličine ima kapacitet od 62 kWh – što je ekvivalentno količini električne energije koju porodica u porodičnoj kući potroši za oko nedelju dana.

Ovo predstavlja ogroman potencijal za korišćenje električnih automobila kao mobilnih skladišta, inteligentno umreženoihi i kontrolisanih putem pametnog upravljanja energijom.

Virtuelna elektrana će moći da puni skladište ili električno vozilo kada je struja veoma jeftina ili kada solarni paneli u domaćinstvu generišu višak energije, a isto tako će je vraćati u mrežu kada su tržišne cene visoke zbog slabe sunčeve svetlosti ili vetra.

Milena Maglovski

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti