Stiže novi super-automobil na vodonik

Foto: Fejsbuk skrinšot

Neko bi pomislio da je nemoguće kretati se maksimalnom brzinom od 355 km/h i bez zastajkivanja preći 1.600 km, a da pri tom emisija štetnih gasova bude nula. Ovde nije reč o još jednom super-automobilu na električni pogon već o manje zastupljenom, ali nipošto manje značajnom, pogonu na vodonik.

Britanska start-ap kompanija Viriteč predstavila je svoj prvi automobil na vodonik pod imenom Eprikejl, prenose svetski mediji. Iako još uvek nije poznato mnogo detalja o ovom vozilu, može se reći da će ovaj aerodinamični model biti namenjen ljubiteljima brzine. Čak su i retrovizori uklonjeni, a umesto njih su postavljene kamere sa obe strane, kako za postizanje maksimalne brzine ne bi bilo baš nikakve prepreke.

Eprikejl će se naći u ograničenoj proizvodnji početkom 2023. godine, a 25 kupaca već čeka isporuku svog modela, pri čemu im neće biti žao da plate 2,7 miliona dolara.

Iako je ovo super-vozilo kolosalan projekat, njegovi tvorci ističu da je rezervoar vodonika ugrađen u Eprikejl takođe revolucionaran jer će nova tehnologija moći da se koristi i u drugim oblicima transporta – od aviona do brodova.

Naime, reč je o grafenskoj kompozitnoj posudi u kojoj će se nalaziti vodonik pod velikim pritiskom. Gerafen je nedavno otkriveni kristal koji je čak 100 puta jači od čelika, a istovremeno je i jedan od najtanjih materijala. Upotreba grafena značajno će smanjiti težinu rezervoara vodonika što će dodatno unaprediti performanse vozila.

Ipak, električni automobili još uvek su u centru pažnje kada je reč o ekološkim vozilima usled kombinacije dobrih performansi i pristupačne cene, ali moguće je da će nova tehnologija pogona na vodonik uskoro privući veću pažnju svetskih autokompanija.

Upravo to su želeli osnivači kompanije Viriteč – ne da postanu komercijalni proizvođač automobila, već da pokažu domete primene vodonika u autoindustriji.

Za pojedine kompanije, poput Tojote, automobili na vodonični pogon su budućnost jer ne zahtevaju dugo punjenje baterije niti korišćenje električne energije koja možda nije dobijena iz obnovljivih izvora.

Ovaj model, kao i mnogi drugi modeli sa pogonom na vodonik, imaju za cilj da skrenu pažnju javnosti da, osim električnih vozila, i druge vrste pogona koji ne zagađuju okoliku imaju veliki potencijal, a ostaje da vidimo da li će Eprikejl uskoro doći i do masovne proizvodnje.

Milena Maglovski

 

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti