Šta je potrebno za 100 odsto električnu budućnost u Evropi do 2035?

Foto-ilustracija: Unsplash (Possessed Photography)

Da bi cilj Evropske unije da svi novi automobili budu 100 odsto električni do 2035. godine zaista bio ostvaren, potrebno je ipak još dosta koraka. Ovako formulisani ciljevi utiču na ekonomiju, privredu i tržište, i pružaju određenu sigurnost za ulaganja u industriji električnih vozila, baterija i infrastrukture za punjenje. Ipak, automobilska industrija, iako u nekim delovima Evrope pomalo nestabilna, mora se držati dugoročnih ciljeva koji joj na neki način omogućavaju razvoj novih tehnologija i proširenje proizvodnih kapaciteta, ali s druge strane ovakvi ciljevi stvaraju i određene izazove.

Bez jasnog cilja, Evropa bi mogla izgubiti korak sa regionima poput Severne Amerike, gde su već uloženi ogromni iznosi u proizvodnju električnih automobila.

Uvođenje strogih CO2 standarda za vozila 2020. godine podstaklo je značajan rast investicija u EV sektor, koji je skočio sa 3,2 milijarde evra na čak 60 milijardi evra. Do 2030. godine planirano je otvaranje više od 50 fabrika baterija, čiji kapaciteti bi do 2026. godine trebalo da zadovolje proizvodnju svih novih automobila u Evropi. Ove „gigafabrike“ zahtevaće ulaganja veća od 170 milijardi evra, kako bi mogle da proizvedu dovoljno baterija za nadolazeći talas električnih vozila, kako se objašnjava na sajtu Transport&Environment.

Propisi EU o CO2 emisijama za automobile nalažu progresivno smanjenje emisija, sa ciljem potpunog prelaska na električna vozila do 2035. godine. Ova regulativa postavlja obavezne ciljeve za proizvođače i prati petogodišnje cikluse prilagođavanja, pri čemu se svaka sledeća faza odnosi na oštrije smanjenje emisija.

Pročitajte još:

Međutim, Evropa se suočava sa izazovima privlačenja ulaganja. Iako su najavljena ulaganja u električna vozila u iznosu od 70 milijardi evra u periodu od 2021. do 2023. godine, Severna Amerika je u istom periodu privukla 97 milijardi evra. Slabljenje i neispunjavanje ciljeva uz nedovoljno dobru prateću industrijsku politiku, moglo bi dovesti do dodatnog obeshrabrenja investitora, čineći Evropu manje atraktivnom za industriju električnih vozila.

Ipak, studije predviđaju da će cene električnih automobila padati, te bi do 2028. godine neki modeli mogli koštati manje od 25.000 evra. Pored toga, sniženi troškovi održavanja dodatno će podstaći njihovu popularnost. EU mora osigurati da infrastruktura za punjenje bude na mestu, sa brzim punjačima duž glavnih saobraćajnica, kako bi se podržao rast broja električnih vozila na putevima.

Da bi ovaj plan postao realnost, ključni faktor je istrajnost. EU mora ostati posvećena cilju za 2035. godinu, fokusirajući se na pristupačnost električnih automobila i izbegavanje ulaganja u skuplje i manje ekološke alternative.

Kako je već naglašeno, potrebna je ambiciozna industrijska strategija koja će privući nova ulaganja, podstaći lokalnu proizvodnju i omogućiti obuku radnika za potrebe ove industrije.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti