Španija i Danska prednjače u razvoju e-goriva, ali tržište još nije sigurno

Španija, Danska, Norveška i Francuska trenutno prednjače u Evropi kada je reč o razvoju i planiranju proizvodnje zelenih e-goriva namenjenih pomorskom saobraćaju, pokazuje nova analiza organizacije Transport & Environment (T&E). Ipak, većina najavljenih projekata još uvek nije prešla iz faze planiranja u konkretnu realizaciju, pre svega zato što nedostaju predvidivi regulatorni okviri na nivou Evropske unije.

Prema T&E u Evropi je identifikovano oko 80 projekata zasnovanih na zelenom vodoniku, e-metanolu i e-amonijaku, koji bi do 2032. godine mogli da obezbede više od 3,6 miliona tona energije. Uprkos potencijalu, analiza pokazuje da je samo oko pet odsto planiranih količina jasno i direktno namenjeno pomorskom sektoru, dok je tek mali broj projekata stigao do faze konačne investicione odluke ili komercijalne proizvodnje.

Pročitajte još:

Iako većina projekata cilja više industrijskih grana istovremeno, istraživanje ukazuje da bi upravo brodarstvo moglo postati najveći pojedinačni potrošač zelenih e-goriva u narednim godinama. Kod projekata e-amonijaka, na primer, pomorski sektor se navodi kao potencijalni kupac za dvostruko veće količine goriva u poređenju sa industrijom đubriva i hemijskom industrijom.

Među državama koje se posebno pozicioniraju kao budući snabdevači zelenih goriva za brodski saobraćaj, Norveška ima najveće količine proizvodnje koje su prvenstveno namenjene pomorskom sektoru, a slede Španija, Finska i Danska. Kao konkretan primer projekta koji je već prešao iz planske u operativnu fazu ističe se danski Kassø projekat kompanije European Energy, koji je 2025. godine započeo proizvodnju i isporučuje e-metanol brodarskoj kompaniji Maersk. Reč je o prvom operativnom postrojenju ove vrste u Evropi i trenutno najvećem projektu za proizvodnju zelenog goriva namenjenog isključivo pomorskom saobraćaju.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti