Radove na adaptaciji brodske prevodnice na HE “Đerdap 1” obišli su prof. dr Zorana Mihajlović, potpredsednica Vlade Srbije i ministarka rudarstva i energetike, Sem Fabricije, ambasador EU, Dubravka Negra, direktorka Evropske investicione banke i Milorad Grčić, direktor EPS-a.
Mihajlovićeva je ovom prilikom rekla da je Dunav veoma važna reka i kao energetski, transportni i vodni koridor.
“Đerdap je naša najveća hidroelektrana, radovi idu po ustaljenoj dinamici i sledeće godine na jesen prevodnica će biti završena. Počećemo adaptaciju i prevodnice na „Đerdapu 2“. Novac nije mali, 60 miliona evra je vrednost radova, polovina je grant i hvala EU na tome, a druga polovina je od EIB-a. To je važno jer je reč o partnerima koji su važni za Srbiju jer naš put jeste ka EU. Dodatno je važno i da će EPS nastaviti da ulaže u revitalizaciju svojih hidroelektrana, pre svega agregat 6 i HE „Đerdap 2“, za koju je procenjena vrednost radova 145 miliona evra. Velike promene u energetskom sektoru su pred nama, da ne idemo korak po korak, već brže ka zelenoj energiji, zelenoj agendi i obnovljivim izvorima energije. Zajedno sa partnerima sigurna sam da ćemo u tome i uspeti”, izjavila je ona.
Fabrici je zahvalio potpredsednici Vlade, koja je od početka verovala u ovaj projekat.
„Održivi saobraćaj i pouzdan i jeftin energetski sistem predstavljaju dve glavne politike i investiciona prioriteta Evropske unije ovde u Srbiji – a sada i u svetlu nedavno najavljenog ekonomsko-investicionog paketa EU, gde povezivanje čini glavni element i nastaviće da bude pokretač za dalje ključne investicije u budućnosti. Đerdap je odličan, konkretan primer projekta povezivanja sa značajnim prekograničnim, ekonomskim i ekološkim efektima. Obnova i adaptacija brodske prevodnice doprineće unapređenju mobilnosti na reci Dunav. Povećaće efikasnost, pouzdanost i konkurentnost vodnog puta na Dunavu“, istakao je ambasador Fabrici tokom posete projektnom lokalitetu na Đerdapu.
Šefica regionalne kancelarije Evropske investicione banke za zapadni Balkan, Dubravka Negre, istakla je da je Srbija jedna od prvih zemalja van EU u koju je EIB počeo da ulaže u vodni saobraćaj. Bolja plovnost duž Save i Dunava ključna je za efikasniju trgovinsku i regionalnu povezanost.
„Ova brodska prevodnica važan je deo naših težnji da približimo Srbiju susednim zemljama i Evropskoj uniji i da podržimo stvaranje zajedničkog regionalnog tržišta. Projekat je deo šireg investicionog plana sa Evropskom investicionom bankom, vrednog ukupno 100 miliona evra. Uslediće još mnogo projekata”, dodala je Negre.
Milorad Grčić istakao je da smo danas svedoci da projekat revitalizacije prevodnice na srpskoj strani na „Đerdapu 1“ ide odličnim tokom.
“Radovi se odvijaju u roku. Projekat je od ogromnog značaja ne samo za ove krajeve, već i za celu Srbiju, a najlepši tok Dunava prolazi kroz našu zemlju. Dok ne završimo ovu prevodnicu, sva plovila prolaze kroz onu na rumunskoj strani. Posle pola veka moralo je ovo da se uradi. Prosečan broj plovila godišnje je bio 6.300, a modernija tehnologija omogućiće da dođemo do 10.000 plovila koja će ovuda proći. Sve ovo je važno za privredu, turizam i transport, za svaki segment koji napreduje zahvaljujući politici predsednika i Vlade Srbije”, rekao je Grčić.
Pročitajte još:
Obilasku je prisustvovao i Saša Nikolić, predsednik opštine Kladovo, koji je rekao da je ovaj projekat veoma značajan za državu, ali i ovu malu opštinu koja ima viziju turizma, te da će adaptacijom brodske prevodnice biti povećan broj putničkih brodova koji će pristati u Kladovu.
Brodska prevodnica Đerdap 1, koja je služila i duže od predviđenog veka od 40 godina, biće modernizovana pomoću sredstava EU u vidu bespovratne pomoći od 11,4 miliona evra. Dodatni 17,1 milion evra obezbeđen je u vidu zajma od Evropske investicione banke, pod povoljnim kreditnim uslovima za poreske obveznike Srbije. Realizacijom neophodnih radova, sveukupni tehnički vek obnovljene brodske prevodnice i njena funkcionalnost biće unapređeni za naredni period od 20 godina.
Projekat će podići pouzdanost infrastrukture brodske prevodnice, eliminisaće i sprečiće pojavu dugih zatvaranja, skratiće ciklus prevođenja i smanjiće vreme čekanja plovila, čime će Srbija postati pouzdan partner u prekograničnom transportu duž Dunava.
Izvor: Ministarstvo rudarstva i energetike