Evropski pomorski sektor ima značajnu ulogu u trgovini, ekonomskom razvoju, energetskoj sigurnosti i povezivanju, međutim, neosporno negativno doprinosi zagađenju prirode i emisijama gasova sa efektom staklene bašte. Iako su postignuti pomaci prema većoj održivosti u ovom sektoru, drugo izdanje Evropskog izveštaja o ekološkom transportu pokazuje da je potrebno povećati napore u narednim godinama kako bi se postigli klimatski i ciljevi zaštite životne sredine Evropske unije.
Izveštaj, koji su objavile Evropska agencija za pomorsku sigurnost (EMSA) i Evropska agencija za životnu sredinu (EEA), navodi značajan ekološki uticaj pomorskog transporta.
Emisije metana su se najmanje udvostručile između 2018. i 2023. godine, dostigavši 26 odsto ukupnih emisija sektora 2022. godine, uglavnom zbog šire upotrebe tečnog prirodnog gasa (LNG). Zagađenje vazduha beleži kontrastne trendove: emisije sumpor-dioksida u EU smanjene su za 70 odsto od 2014. godine zahvaljujući uvođenju zona kontrole emisija sumpora (SECA), dok se od 2025. godine očekuju dodatna smanjenja u Sredozemlju i Severoistočnom Atlantiku. Istovremeno, emisije azotnih oksida porasle su za 10 odsto između 2015. i 2023. godine, čineći 39 odsto ukupnih emisija ovog gasa iz transporta u 2022. godini.
Pročitajte još:
- Zašto održiva goriva nisu dovoljna za smanjenje emisija iz avio-industrije?
- Neizvesna budućnost vodonika?
- Problem čistih goriva i dekarbonizacije brodarske industrije
Pored vazdušnog zagađenja, pomorski transport nastavlja da doprinosi zagađenju voda, kroz izlivanje nafte i otpadnih voda sa brodova. Iako je morski otpad iz ribolova i brodskog saobraćaja tokom poslednje decenije prepolovljen, i dalje postoji izazov da se on potpuno eliminiše. Do zagađenja mora takođe dolazi usled gubitka kontejnera.
Podvodna buka predstavlja dodatni ekološki rizik, posebno u Engleskom kanalu, Jadranskom i Baltičkom moru, ali bi se primenom odgovarajućih mera mogla smanjiti do 70 odsto u periodu od 2030. do 2050. godine.
Uzimajući u obzir ove izazove, Evropska unija radi na uvođenju novih mera za ubrzanje dekarbonizacije pomorskog sektora. Od 2024. godine, EU je proširila svoj sistem trgovine emisijama (EU ETS) na pomorski transport, čime je uvedena naknada za emisije ugljen-dioksida iz brodova. Prihodi od EU ETS-a usmereni su na finansiranje Fonda za inovacije, koji već podržava preko 300 brodskih projekata sa niskim emisijama.
Od januara 2025. godine na snagu je stupio i FuelEU pomorski pravilnik, koji podstiče korišćenje niskougljeničnih goriva i smanjuje intenzitet emisija na brodovima.
Energetski portal