Dok se sektor brodskog prevoza sprema za nove, stroge zakone o ograničenju emisija koji će stupiti na snagu 2020. godine, potpuno električni trajekt, pretpostavlja se najveći na svetu, završio je prvo putovanje između dva danska ostrva.
Prva vožnja trajekta Elen, koji pokreće baterija od 4,3 MWh, obavljena je između dve ostrvske luke na jugu Danske.
Elen ima kapacitet 200 putnika i 30 vozila. Proizvođač baterije, švajcarska kompanija Leklanš (Leclanche), naveo je da će, zahvaljujući čistom pogonskom sistemu novog trajekta, godišnja štetna emisija biti smanjena za 2.000 tona ugljen-dioksida i 1,4 tone sumpor-dioksida.
Od početka septembra električni trajekt će voziti između 5 i 7 puta dnevno na ruti na kojoj je obavljena prva vožnja.
Feribot pokreću dva motora koje je napravila danska firma Danfos Editron. Elen može da pređe 40 kilometara bez punjenja, što je, prema procenama, sedam puta više nego što se ranije računalo.
„Elen pokazuje da čak i duže rute mogu da se pokriju plovilima na električni pogon“, rekao je Ole Vej Petersen, gradonačelnik grada Ero. On je dodao i da očekuje da trajekt bude interesantan turistima.
Trajekt je dugačak 60 metara, a širok 13. Radeći na njemu, danski dizajneri su se suočili sa brojnim izazovima kako bi bio funkcionalan za plovidbu morem, uključujući izgradnju palube i za putnike i za automobile na istom nivou.
Takođe su konstrukciju mosta uradili od alimunijuma umesto od čelika, kako bi se smanjila težina i povećao domet, a ugrađeni nameštaj na trajektu napravljen je od recikliranog papira.
Projekat je finansiran od strane Evropske unije.
Ciljevi
Od januara 2020. na snagu će stupiti ograničenje emisije sumpora Međunarodne pomorske organizacije kojim se limit spušta na samo 0,5 odsto sa sadašnjih 3,5 odsto. Pošto Elen uopšte nema emisiju, takva plovila postaće norma.
„Taj projekat pokazuje da danas možemo da zamenimo pogon na fosilno gorivo pogonom na čistu energiju i tako doprinesemo borbi protiv globalnog zagrevanja za dobrobit naših zajednica“, naveo je u saopštenju direktor Leklanša Anil Srivastava.
Na unutrašnjem planu, potpuno održivo električno plovilo doprineće ispunjenju novih, ambicioznih klimatskih planova Danske.
Nova socijalistička vlada, koja je preuzela dužnost u junu, obećala je smanjenje ukupne emisije za 70 odsto do 2030.
To je jedan od najambicioznijih ciljeva u svetu za razvijene zemlje i pozicionira Dansku kao predvodnicu u borbi za podizanje ciljeva EU do istog roka.
Trenutno se vode neformalni razgovori o cilju EU za 2030, koji je sada 40 odsto, a nova šefica Evropske komisije Ursula fon der Lajen obećala je Evropskom parlamentu podršku za podizanje cilja.
Izvor: EurActiv.rs