Energija iz vetra ima nedovoljno iskorišćen potencijal, za čije puno oslobađanje je potreban, između ostalog, i dalji razvoj infrastrukture. Putevi kojima se prevoze lopatice vetroturbina neretko su nepogodni za njihov transport, zbog ograničene širine, a posebno na delovima gde se nalaze tuneli, mostovi i veće krivine. Najveći raspon lopatica koji u ovom trenutku može da se prevozi putevima nije duži od 70 metara.
Efikasnost proizvodnje energije iz ovog izvora zavisi i od dužine samih lopatica. To znači da povećanje efikasnosti rada vetroturbina zahteva i produžavanje njenih lopatica. Kako bi se omogućilo da one u budućnosti dostignu dužinu i preko 100 metara, potrebno je pronaći drugačiji način njihovog transporta.
Jedno od mogućih rešenja dolazi u obliku inovativnih tehnologija, kao što je WindRunner – najveći avion na svetu, dizajniran za prevoz ovih ogromnih lopatica. Ovaj avion omogućiće transport lopatica dužine do 105 metara, što je, poređenja radi, duže od standardnog fudbalskog terena.
Pročitajte još:
- Evropska industrija vetroturbina suočava se sa nepravednom konkurencijom iz Kine
- Rezultati nove analize: Evropa ima dvostruko veći potencijal vetroenergije nego što smo mislili
- Ubrzanje projekata vetroelektrana na moru u Velikoj Britaniji
WindRunner moći će da sleti na polupripremljene zemljišne staze koje su duge 1.800 metara, što je značajno kraće od standardnih pista. Zahvaljujući takvom dizajnu, lopatice vetroturbina moći će da se isporuče gotovo direktno do mesta njihove instalacije.
Najveći avion ikada izrađen bio je Antonov An-225, dizajniran za transport tereta, sa zapreminom teretnog prostora od oko 1.160 kubnih metara. Međutim, kada bude završen, WindRunner će pomeriti granice mogućeg, sa zapreminom od neverovatnih 8.200 kubnih metara, kako je saopšteno na zvaničnom sajtu kompanije Radia, koja razvija ovaj revolucionarni avion.
Katarina Vuinac