Letnji period posebno je važan ljubiteljima muzičkih festivala. Za nama su Egzit festival, Lavfest, uskoro će se završiti i Nišvil, kao i Sabor trubača u Guči, a tek će početi najveći beogradski festival – Bir fest.
Osim uživanja u druženju, muzici i veseloj atmosferi, posetioci festivala moraju imati na umu i ono što za sobom ostavljaju.
Veliki problem svih letnjih festivala širom sveta, poput Glastonberija, Lolapaluze i Koačele, pri čemu neki od njih broje i do 400.000 posetilaca, upravo je velika količina otpada, a posebno plastike, koja ostaje razbacana po mestu održavanja festivala i nakon njegovog završetka.
Najveće pretnje za životnu sredinu svakako predstavljaju bacanje plastičnih boca i ambalaža za hranu i piće, bezobzirno ostavljanje šatora za sobom uprkos tome što oni nisu proizvod za jednokratnu upotrebu i upotreba šljokica za ukrašavanje.
Mnogi festivali započeli su akcije smanjivanja upotrebe plastike i kontrolu plastičnog otpada. Organizatori Glastonberija zabranili su prodaju vode i gaziranog pića u plastičnoj ambalaži, fokusirajući se na limenke koje se mogu reciklirati. Apelovali su i na posetioce da nose sopstvena pakovanja za piće i hranu.
Pomenuli smo i da posetioci ostavljaju za sobom tek jednom korišćen šator iako je moguće koristiti ga iznova. Razlog za to jeste niska cena većine šatora. Danski proizvođač KarTent osmislio je model šatora koji je vodootporan i u potpunosti se može reciklirati.
Organizatori su izričiti po pitanju štetnosti šljokica. Iako na prvi pogled deluje kao da mali svetlucavi ukrasi na licu i telu ne mogu nikome naškoditi, šljokice su zapravo mikroplastika koja se zadržava u vodi i ne može se razgraditi. Britanska kompanija Biogliter nudi zdraviju alternativu za sve ljubitelje – šljokice bez plastike koje su biorazgradive u prirodi.
I festivali u Srbiji nose se sa teretom smeća.
Nakon Egzit festivala, JP „Čistoća“ odvezla je oko 50 tona otpada u reciklažni centar na razdvajanje i preradu. Na ovogodišnjem Egzitu prvi put su bili postavljeni zasebni kontejneri za plastične čaše na 23 mesta u okviru festivala, kao motivacija za zaštitu životne sredine i „ozelenjavanje“ svesti.