Evropska unija planira postići klimatsku neutralnost do 2050, a kako bi to ostvarila, svi sektori moraju smanjiti emisije, uključujući i pomorski saobraćaj. Brodovi troše velike količine goriva, oslobađajući emisije koje doprinose klimatskim promenama i zagađuju vazduh uz obale.
Zagađenje je posebno izraženo u Sredozemlju, gde je pomorski saobraćaj gust, a more poluzatvoreno, pa zagađenje ostaje zarobljeno u blizini gusto naseljenih obala. Zbog toga je 2023. godine pokrenut projekat GreenMED, koji se završava krajem septembra. Projekat je imao za cilj pomoći priobalnim zajednicama i pomorskoj industriji da se pripreme za čišću i održiviju budućnost.
Zahvaljujući podršci Evropskog fonda za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu (EMFAF), projekat okuplja partnere iz Grčke, Španije, Kipra i Egipta s ciljem pripreme brodarske industrije regije za energetsku tranziciju.
Pročitajte još:
- Potencijal i izazovi nuklearnog pogona za trgovačke brodove
- Problem čistih goriva i dekarbonizacije brodarske industrije
- Veliki potencijal Maroka za zeleni vodonik – može li postati ključni igrač u tranziciji brodova na održiva goriva?
U roku od dve godine ukupan budžet projekta iznosi 926.085 evra.
U središtu projekta nalazi se novo postrojenje — Mediteranski opservatorij za održivo brodarstvo, dekarbonizacijski centar za istočni i širi mediteranski prostor. Opservatorij prikuplja podatke, razvija znanje i uključuje učesnike kako bi podržalo primenu čišćih rešenja u lukama i na moru.
Opservatorij je zamišljen da nastavi delovati i rasti i nakon završetka projekta, pomažući regiji da se pripremi za budućnost.
Rezultati projekta GreenMED omogućiće izradu dekarbonizacijskih scenarija i opcija, koje će biti dostupne učesnicima kao preporuke za kreiranje politika i donošenje investicijskih odluka, a istovremeno će ubrzati tranziciju na čistu energiju u regiji, u skladu s ciljem postizanja klimatske neutralnosti.
Energetski portal





