EU ETS 2 – ključ za smanjenje emisija saobraćaja

EU Sistem trgovine emisijama za drumski saobraćaj i zgrade (EU ETS 2), čija je primena planirana od 2027. godine, predstavlja nezamenljiv instrument za efikasno i troškovno racionalno smanjenje emisija, navodi se u novom izveštaju Centra za evropske politike (CEP). Ovo je posebno značajno za sektor teškog drumskog saobraćaja, koji se ubraja među najveće emitere ugljen-dioksida u Evropi. Zbog toga, i pored političkog pritiska, EU ETS 2 ne sme da bude ukinut niti oslabljen.

Udruženje evropskih proizvođača automobila (ACEA) na svojoj zvaničnoj stranici objavilo je tekst u kojem se razmatra zbog čega postoje podeljena mišljenja kada je reč o njegovoj primeni. S jedne strane, strahuje se da bi primena EU ETS 2 mogla da dovede do neočekivanog porasta cena CO2, što bi se direktno odrazilo na rast cena fosilnih goriva i time pogodilo potrošače. Mnoge države članice, posebno one sa nižim prihodima, brinu da bi takav razvoj događaja mogao da izazove socijalne tenzije i poveća troškove života.

EU ETS 2
Foto-ilustracija: Unsplash (Ed 259)

S druge strane, CEP upozorava da je Evropa na kritičnoj prekretnici u svojoj klimatskoj politici. Slabljenje ovog mehanizma ugrozilo bi postizanje dekarbonizacije, a njegovo odlaganje ili ukidanje dovelo bi do toga da Evropska unija posegne za strožim komandno-kontrolnim merama. Takve mere, poput direktnih zabrana ili strožih tehničkih standarda, mogle bi nesrazmerno da pogode grupe čije su primanja niska, ali i industrijsku konkurentnost.

Prednosti EU ETS 2

Jedna od ključnih prednosti EU ETS 2 leži u tome što postavlja ukupnu gornju granicu na emisije gasova sa efektom staklene bašte, ali istovremeno daje fleksibilnost učesnicima tržišta da sami biraju kako će smanjiti emisije. Na taj način, cena CO2 određena na tržištu pokazuje koje mere za smanjenje emisija su najisplativije i najefikasnije. Ovo je posebno značajno za sektor transporta, jer doprinosi smanjenju ukupnih troškova vlasništva (TCO) vozila sa nultom i niskom emisijom, uključujući i teška vozila (HDV), u odnosu na vozila na fosilna goriva. U slučaju da cena CO2 ostane niska, klimatski prihvatljiva vozila neće moći da se takmiče sa konvencionalnim po uslovima na tržištu.

Kako je istaknuto, EU ETS 2 dobija posebno na značaju zato što određeni delovi delovi zakonodavnog okvira EU za dekarbonizaciju još uvek nisu usvojeni. To se odnosi na izmenu Direktive o oporezivanju energije, kao i na Direktivu o težinama i dimenzijama komercijalnih vozila. Dok su te regulative i dalje u procesu dogovaranja, ETS 2 ostaje najpouzdaniji instrument za ostvarivanje klimatskih ciljeva.

Pročitajte još:

Kritike i zahtevi za izmenama EU ETS 2

Uprkos tome, politički otpor postoji. Čak 18 država članica nedavno je pozvalo na izmene sistema, što je CEP ocenio kao korak koji bi ugrozio njegove osnovne funkcije. Takve izmene ne bi samo usporile proces dekarbonizacije, već bi i povećale rizik od donošenja restriktivnijih mera, navodi se u izveštaju.

Kako bi se osigurala društvena prihvatljivost, ključna je da se dosledno primeni mehanizam kompenzacije. Fond za socijalni klimatski prelaz (Social Climate Fund) već je uspostavljen kako bi državama članicama dao alate da ublaže finansijske teškoće koje bi mogle da nastanu usled uvođenja ETS 2. Iako ovaj fond pruža značajnu podršku, ona i dalje nije dovoljna. Zato stručnjaci naglašavaju da je potrebno dodatno jačanje ovakvih instrumenata, kako bi tranzicija bila pravedna i prihvatljiva za sve građane. Kako se navodi, potrebno je pojačati finansijsku podršku i tehničku pomoć za vozače, male prevoznike i domaćinstva da bi prelazak na rešenja sa nultom emisijom bio izvodljiv, inkluzivan i društveno pravedan. Posebna pažnja treba da bude usmerena na ruralne zajednice i one sa niskim primanjima.

Prema zaključku CEP-a, EU ETS 2 mora da ostane snažan jer predstavlja ključni alat za smanjenje emisija, porebno u teškom drumskom saobraćaju. Samo njegova dosledna primena, uz pravedne socijalne mere, može da obezbedi da Evropa nastavi put ka klimatskoj neutralnosti, a da uz to zaštiti one koji su najizloženiji ekonomskim izazovima.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti