Odvojeno sakupljanje otpada je ključ sistema upravljanja komunalnim otpadom Crne Gore i tokom narednih pet godina akcenat će biti stavljen na materijale koji se mogu reciklirati kao što su papir, metali, plastika, staklo i drvo, predviđeno je Državnim planom upravljanja otpadom za period 2025-2029. godina. Kako se navodi u tom dokumentu, uvodiće se početni koraci ka odvojenom prikupljanju biootpada (zeleni otpad, kuhinjski otpad, jestiva ulja) i specijalnog otpada (WEEE, tekstil, baterije).
Ovaj važan dokument treba do 2029. godine obezbediti tranziciju Crne Gore na ekološki održivu i na klimatske promene otpornu cirkularnu ekonomiju, uz pružanje primerenih usluga upravljanja otpadom svojim građanima.
Upravljanje komunalnim otpadom će uključivati postrojenja za povrat materijala, gde će se odvojeno sakupljeni reciklabilni otpad oporaviti i očistiti kako bi se prosledio na ponovnu upotrebu/reciklažu, kao i postrojenja za tretman bio-otpada, u kojima će se odvojeno sakupljeni zeleni i organski otpad tretirati.
Predviđeno je da postoje postrojenja za tretman otpada, gde će se rezidualni otpad mehanički prethodno obraditi kako bi se povratio dodatni materijal koji se može reciklirati i proizvelo sekundarno gorivo, dok će se organska frakcija tretirati kako bi se proizvela energija i/ili kako bi se biološki stabilizovala.
Strateška procena uticaja na životnu sredinu za Državni plan upravljanja otpadom Crne Gore (Državni plan) 2025 – 2029. godine izrađena je, kako piše u tom dokumentu, u skladu sa nacionalnim zahtevima u oblasti životne sredine Crne Gore.
Proceduru SPU sprovodi Ministarstvo ekologije, održivog razvoja i razvoja severa (MERS) kao telo nadležno za izradu Državnog plana.
Opšti cilj pripreme Državnog plana je podrška državnoj upravi i lokalnim samoupravama i institucijama za sprovođenje i praćenje politike upravljanja otpadom u cilju usklađivanja sa pravnom tekovinom EU u oblasti životne sredine.
Svrha ovog izveštaja je da se identifikuju i analiziraju mogući uticaji na životnu sredinu od primene predviđenog planskog dokumenta u početnoj fazi njegove pripreme i da se predlože odgovarajuće mere za prevenciju, kontrolu i/ili kompenzaciju uticaja.
Pročitajte još:
- Otpad kao resurs – put ka održivoj energiji u Srbiji
- Usvojena Uredba o utvrđivanju plana smanjenja ambalažnog otpada za period od 2025. do 2029.
- Dalja ulaganja u izgradnju modernih regionalnih centara za upravljanje otpadom
Prema analizi, opšta ocena izveštaja je da nacrt dobro strukturiran i veoma sveobuhvatan plan sa jasno definisanim prioritetima i ciljevima.
,,Kao takav, implementacija planskog dokumenta ne predstavlja ozbiljnu pretnju po životnu sredinu i prirodu. Implementacija planskog dokumenta je u funkciji ispunjavanja nacionalnih zakonskih i strateških ciljeva upravljanja otpadom i usklađenosti sa nacionalnim i EU ciljevima zaštite životne sredine, unapređenja pravnih i institucionalnih mogućnosti u zemlji, a sve u cilju poboljšanja realizacije aktivnosti upravljanja otpadom”, navodi se u dokumentu.
Kako piše, nakon primene, od Državnog plana se očekuje da će rezultirati značajnim i dugoročnim pozitivnim uticajima na stanovništvo i životnu sredinu prvenstveno u oblasti higijene, zatim u poboljšanju i unapređenju sistema prikupljanja otpada i na kraju, možda i najvažnije, u oblasti konačnog odlaganja otpada i u prevenciji nastanka otpada.
Analiza pokazuje da ima nekoliko izazova koji se odnose na zakonodavne i institucionalne promene koje ne dolaze preko noći i zahtevaju političku spremnost da se dovedu do kraja.
,,Ovo zahteva političku volju i demonstraciju vlasništva nad procesima i projektima. Čak iako je finansiranje dostupno preko različitih izvora (IPA III i međunarodne finansijske institucije), vremenski okvir od pripreme aplikacija do dobijanja stvarnog finansiranja može da se proteže na nekoliko godina”, ističe se u strategiji.
Navodi se da bi nova infrastruktura za upravljanje otpadom mogla da se suoči sa protivljenjem javnosti, što proces izbora lokacije čini dugim i naporan
,,Javna svest bi mogla biti pokretačka snaga plana ili bi mogla biti prepreka u primeni. Uključivanje javnosti je neophodno i trebalo bi da bude deo procesa primene. Pozitivne promene koje se očekuju primenom plana zasnivaju se na promenama ponašanja na ličnom nivou koje zahtevaju vreme i zahtevaju temeljnu strategiju komunikacije i kontinuirano ponavljanje ključnih poruka”, navodi se u dokumentu.
Vreme potrebno za dimenzionisanje, projektovanje, tender, izgradnju i puštanje u rad infrastrukture za upravljanje otpadom može trajati nekoliko godina, u zavisnosti od vrste, veličine i cene.
,,Imajući u vidu ove ključne izazove, malo je verovatno da će oni biti prevaziđeni u narednih 5 godina. To čini plan, njegov vremenski okvir veoma ambiciozan, a postavljene ciljeve teško ostvarivim. Međutim, očekuje se da će nacrt DPUO-a postaviti temelje za buduće značajne promene koje su neophodne za postizanje ambicioznih ciljeva”, zaključeno je u dokumentu.
Izvor: RTCG