ABB je početkom oktobra ove godine pokrenuo novu, treću etapu svoje Next Level strategije koja će stvoriti dodatnu vrednost za kupce i akcionare. Osnovni elementi strategije uključuju: transformaciju ABB-ovih divizija u četiri vodeće poslovne jedinice na tržištu, uključujući i kontinuiranu transformaciju divizije Elektroenergetske mreže u vlasništvu ABB-a, realizaciju ABB-ovog punog digitalnog potencijala, unapređenje programa operativne efikasnosti i jačanje ABB brenda.
ABB-ov glavni izvršni direktor Ulrich Spiesshofer rekao je: „U poslednje dve godine, ABB je postao brži, usmereniji i efikasniji. Neprestano smo poboljšavali naše profitne margine i dodatno ojačali priliv novca. U trećoj fazi naše strategije Next Level nadograđujemo uspešnu transformaciju i jačamo našu poziciju vodeće tehnološke kompanije i globalog digitalnog lidera. Uz naša četiri pojednostavljena segmenta poslovanja koji su vodeći na tržištu, u kombinaciji s ABB Ability, usmereni smo na potrebe kupaca u energetici i Četvrtoj industrijskoj revoluciji na fokusiraniji i agilniji način.“
Oblikovane su tržišno vodeće, poslovne divizije:
Elektroenergetska oprema
Robotika i elektromotorni pogoni
Industrijska automatizacija
Elektroenergetske mreže
Nastavljena je transformacija unutar divizije Elektroenergetske mreže pod ABB-ovim vlasništvom:
Power Up program s ciljem rasta, smanjenja rizika i uvećanja neto dobiti.
EPC poslovni model za eliminisanje rizika
Partnerstvo sa Fluor-om za transformatorske stanice
Partnerstvo s Aibel-om za priobalne vetroelektrane
Drugi deo programa za otkup deonica u iznosu od 3 milijarde dolara planiran u periodu od 2017. do 2019. godine; prioriteti alokacije sredstava ostaju nepromenjeni.
Peter Voser, predsednik ABB-ovog Upravnog odbora, rekao je: “Uspešno sprovođenje naše Next Level strategije do danas, značajno je poboljšalo operativnu i finansijsku efikasnost i dovelo do veće usklađenosti sa potrebama kupaca i jednostavnijeg ABB-a. Ceo Upravni odbor radio je zajedno sa upravom i eksternim savetnicima na svim elementima treće etape, koja će povećati vrednosti za kupce i sve akcionare i osigurati našoj kompaniji dugoročan uspeh. Nastavak transformacije naše divizije Elektroenergetske mreže pod ABB-ovim rukovodstvom, najbolja je od svih pažljivo procenenih opcija za akcionare. Snažno podržavamo rukovodeći tim i akcioni plan koji je predstavljen na ABB-ovom godišnjem događaju Capital Markets Day koji je održan 04.10.2016. godine.“
Podsticanje rasta u četiri tržišno vodeće poslovne divizije
ABB postavlja novu organizacionu strukturu u četiri tržišno vodeće poslovne divizije: Elektroenergentska oprema, Robotika i elektromotorni pogoni, Industrijska automatizacija i Elektroenergetske mreže, na snazi od 01. januara 2017. godine. Divizije će biti ojačane kao poslovne jedinice unutar ABB-a, što će se reflektovati kao poboljšanje njihovih performansi i modela kompenzacija s naglaskom na individualne obaveze i odgovornosti. One će imati koristi od saradnje u prodaji između regiona i država, kao i od digitalne ponude na nivou cele grupe, zatim od ABB-ove vodeće opšte i administrativne strukture i troškova, zajedničkog upravljanja lancem nabavke i korporativnih istraživačkih centara.
ABB će i dalje jačati svoje divizije putem aktivnog upravljanja portfoliom. To uključuje traženje strateških oblasti, transformisanje poslovnih modela i napuštanje perifernih delatnosti.
„Preduzetnički duh osnova je našeg budućeg operativnog modela“, rekao je Spiesshofer. „Naše četiri tržišno vodeće poslovne jedinice, predvođene snažnim i sposobnim rukovodstvom, omogućiće stvaranje održivih vrednosti i profita od globalne prisutnosti i ABB Grupe, uz ABB Ability digitalnu ponudu, strukturu troškova i upravljanje lancem nabavke.“
Elektroenergetska oprema (Electrification Products)
Divizija Elektroenergetska oprema biće prvi izbor kompanijama u elektroenergetskom sektoru. Objedinjavanjem svih komponenti elektroenergetike u jednu celinu, a posebno integrišući delove bivše divizije Elektromotorni pogoni i industrijska automatika (DM Division), divizija Elektroenergetska oprema će biti broj 2 u svetu u tom segmentu, nudeći klijentima sve na jednom mestu (one-stop shop).
Infrastruktura za punjenje električnih vozila, poslovi vezano za segment solarne energije i kvalitet napajanja električnom energijom biće deo nove ponude unutar diviziju Elektroenergetska oprema, kako bi služili kao platforma za rast unutar ove divizije. Potrebne investicije za podsticanje rasta navedenih poslovanja u početku će imati umanjujući učinak na profitabilnost divizije.
Rast potrošnje električne energije nadmašuje njenu ukupnu proizvodnju. Sve više ljudi ima pristup električnoj energiji i novim oblicima potrošnje električne energije, kao što su punjači za električna vozila, što podstiče veću potražnju. Postoje značajne mogućnosti za digitalizaciju i inovacije unutar postojeće ponude ABB-ovih proizvoda.
Robotika i elektromotorni pogoni (Robotics and Motion)
Divizija Robotika i elektromotorni pogoni biće poželjan partner za oblast robotike, kao i za i inteligentna rešenja elektromotornih pogona. ABB -ova vodeća ponuda u industrijskim motorima i pogonima, kao i njegovo snažno poslovanje u segmentu robotike sastavni su delovi te novonastale podele koja nasleđuje raniju diviziju Elektromotorni pogoni i industrijska automatika (Discrete Automation and Motion).
Fokusirajući se na brzorastuće tržište robotike i koristeći ABB-ovu tehnološku platformu i globalno prisustvo, kompanija se idealno pozicionirala da se sa svoje trenutne druge pozicije u robotici, preseli na poziciju broj 1 na ovom vrlo atraktivnom tržištu. ABB će imati koristi od svoje jake pozicije u Četvrtoj industrijskoj revoluciji, od svoje globalne prisutnosti i uslužnih platformi.
ABB će i dalje ulagati i graditi svoju poziciju broj 1 u industrijskim motorima i pogonima s naglaskom na brzorastuće segmente i ulaženjem u laku industriju i rastuća tržišta poput Azije. Inteligentne usluge i vodeća digitalna ponuda već su čvrsti stub divizije i otvaraju značajne mogućnosti za rast. ABB će dodatno povećati profitabilnost divizije kroz stalnu usmerenost na operativnu efikasnost i optimizaciju lanca vrednosti.
Industrijska automatizacija (Industrial Automation)
Divizija Industrijska automatizacija će biti prvi partnerski izbor u oblasti industrijske automatizacije. Ova divizija nasleđuje raniju diviziju Procesna automatizacija (Process Automation). ABB će podsticati digitalizaciju kroz industrijske sektore, polazeći od svoje pozicije broja 1 u upravljanju procesima pomoću softvera i usluga. ABB ima jedinstvenu kombinaciju stručnosti u ovom domenu koja mu omogućava da ovlada upravljačkim centrima u širokom opsegu industrija, kao što su farmaceutska industrija, rudarstvo, saobraćaj, te nafta i gas. Fokusirajući se na rastuće segmente i povezujući održavanje, upravljanje i nadzor, ABB će podsticati prodiranje u tvrda uporišta i stvarati razliku za kupce.
Elektroenergetske mreže (Power Grids)
Energetske mreže biće poželjan partner za jače, pametnije i zelenije mreže širom sveta. Nakon sveobuhvatnog strateškog pregleda portfolija, Uprava i Izvršni odbor ABB-a zaključili su da će transformacija divizije Elektroenergetske mreže pod vlasništvom ABB-a stvoriti maksimalnu vrednost za akcionare u odnosu na druge opcije vlasništva, kao što su prodaja, IPO, spin-off ili zajedničko ulaganje.
Ključni faktori u procesu odlučivanja uključivali su atraktivnost tržišta, postojeće i buduće ponude proizvoda, prilike poslovnog modela i najbolji vid vlasništva, kao i sve alternativne opcije stvaranja vrednosti za ABB-ove akcionare. Ovaj osvrt uključivao je nezavisne analize iz McKinsey-ja i nezavisan finansijski savet iz Goldman Sachsa i Credit Suissea. Ova divizija, koja je broj 1 u svetu, iskoristiće prednosti elektroenergetske tranzicije i Četvrte industrijske revolucije što stvara znatno povećanje potražnje za proizvodima, sistemima, softverima i uslugama divizije Elektroenergetske mreže i podržavaju kretanje portfolija prema digitalizaciji.
Za ostvarenje punog potencijala divizije i nastavak započete transformacije, ABB je predstavio Power Up, sveobuhvatni program koji sadrži ključne aspekte poslovanja. On će podsticati rast i povećati zaradu s akcentom na temeljnim operativnim snagama i segmentima visokog rasta, kao i na digitalizovanim uslugama i softverima.
Ključni element u aktuelnoj transformaciji divizije je smanjenje rizika poslovnog modela i mogućnost rasta kroz dva strateška partnerstva najavljena na Capital Marekts Day-u, s Fluor–om za velike električne transformatorske stanice i Aibel-om za priobalne vetroelektrane. Oba partnerstva kombinuju ABB-ovo tržišno vođstvo u elektroenergetskim tehnologijama s odgovarajućim ekspertizama partnera – Fluor-ovo u upravljanju složenim inženjerskim projektima (EPC), a Aibel–ovo u projektima priobalnih vetroelektrana.
Drugi ključni element je ABB-ov izlazak iz poslovnih niša koje ne pripadaju osnovnim delatnostima, kao što je, na primer, nedavno najavljena prodaja ABB-ovog kablovskog poslovanja NKT kablovima, istovremeno čuvajući pristup tehnologiji kroz strateško partnerstvo.
Kao posledica navedene transformacije, ABB uvećava ciljani opseg EBITA marže za diviziju sa 8-12% na 10-14%, počev od 2018. godine.
„U našem strateškom pregledu portfolija pažljivo smo saslušali sve akcionare i mišljenja svih zainteresovanih strana. Nakon veoma temeljnog i detaljnog procesa, uz podršku vodećih savetnika i spoljnih saradnika, zaključili smo da nastavak transformacije divizije Elektroenergetske mreže pod vlasništvom ABB-a stvara najveću vrednost za naše akcionare i klijente. Nadovezujući se na dosadašnji uspeh transformacije, divizija Elektroenergetske mreže idealno je pozicionirana unutar ABB-a za postizanje dugoročnog, profitabilnog rasta tokom energetske i Četvrte industrijske revolucije i predstavlja sastavni deo naše ponude“, rekao je Spiesshofer.
Kvantni skok u digitalno s ABB AbilityTM
ABB je danas tihi digitalni lider. Idealno je pozicioniran da prevlada u digitalnom prostoru s novim i postojećim ponudama, digitalnim rešenjima koja se međusobno povezuju pomoću inteligentnih urežaja u okviru cloud platforme. Kompanija će iskoristiti svoje veliko poznavanje potreba svojih kupaca za planiranje, izgradnju i upravljanje jedinstvenom digitalnom ponudom koja će kupcima doneti bitnu operativnu razliku.
Nova digitalna ponuda ABB Ability kombinuje ABB-ov portfolio digitalnih rešenja i usluga za potrebe klijenata u svim segmentima, učvršćujući svoju vodeću poziciju u Četvrtoj industrijskoj revoluciji i jačajući konkurentnost ABB-ove četiri poslovne divizije.
ABB je takođe najavio dugoročno strateško partnerstvo s Microsoft-om, najvećom svetskom softverskom kompanijom, radi razvoja nove generacije digitalnih rešenja na integrisanoj cloud platformi. Kupci će imati korist od jedinstvene kombinacije ABB-ovog opsežnog znanja o domenima i portfolija industrijskih rešenja i Microsoft Azure inteligentnog cloud-a, kao i B2B inženjerskih kompetencija. Zajedno, partneri će implementirati digitalnu transformaciju među korisnicima putem segmenata ABB-ovog poslovanja, kao što su robotika, pomorska i lučka industrija i e-mobilnost.
„Ovo partnerstvo pružiće jedinstvene prednosti za naše klijente u javnom sektoru i preduzećima, industriji, transportu i infrastrukturi, na temelju kombinovanih snaga Microsoft-a i ABB-a“, rekao je Spiesshofer. „Gradeći na temelju ABB-ove instalirane baze sa više od 70 miliona povezanih uređaja i više od 70.000 ugrađenih upravljačkih sistema, sledeći korak je razvoj jedne od najvećih svetskih industrijskih cloud platformi.“
ABB-ovu digitalnu transformaciju vodiće Guido Jouret, pionir u IoT (Internet of Things), koji je svoju ulogu započeo kao glavni digitalni direktor, direktno odgovoran izvršnom direktoru ABB Grupe, od 01. oktobara 2016. godine.
Jačanje globalnog ABB brenda
ABB će objediniti sve svoje brendove širom sveta i staviti ih pod jedan jedinstveni korporativni brend. ABB-ov portfolio pojedinačnih kompanija biće unificiran, pokazujući tako punu širinu i dubinu globalne kompanijske ponude pod jednim brendom. Očekuje se da će ovaj prelazni period potrajati i do dve godine.
Jedinstveni brend igra ključnu ulogu u realizaciji vrednosnog potencijala ABB-ove digitalne ponude, jer kao takav povećava lojalnost kupaca, cenovne premije i verovatnoću kupovine. Jedinstveni brend omogućava ABB-u da relevantnim akcionarima bolje prezentuje svoju strategiju, naglasi stav Grupe u kojoj je kupac na prvom mestu, kao i digitalni način razmišljanja koji olakšava interakciju kako s postojećim tako i sa budućim korisnicima.
Brend će imati elemente dizajna namenjene jasnom artikulisanju ABB-ove vizije, smera i jedinstvenog položaja na tržištu prema kupcima, akcionarima, zaposlenima i svim drugim zainteresovanim korisnicima. ABB-ovo nasleđe lidera pionirske tehnologije, kao i tri područja fokusa njegove Next Level strategije ogledaju se u sloganu novog brenda: Let’s write the future. Together. TM
Ubrzanje operativne efikasnosti
ABB nastavlja da napreduje i jača svoju operativnu efikasnosti. ABB-ov programom uštede White-callar productivity nadmašio je očekivanja od kada je lansiran prošle godine. Kao rezultat toga, ABB je uvećao program smanjenja troškova za ciljanih 30% na 1,3 milijarde dolara. Te dodatne uštede ABB će ostvariti u prvobitno najavljenom vremenskom roku i uz nepromenjene troškove restrukturiranja i implementacije. ABB nastavlja svoje redovne programe štednje kroz operativnu efikasnost i upravljanje lancem nabavke svetske klase kako bi se postigla ušteda od 3-5% troškova prodaje svake godine.
ABB potvrđuje svoj cilj programa 1000-dnevnog obrtnog kapitala kako bi oslobodio oko 2 milijarde dolara do kraja 2017. godine. Program je na dobrom putu i fokusira se na poboljšanje upravljanja zalihama optimizacijom celog lanca vrednosti, od dizajna proizvoda do proizvodnje, kao i optimizacijom komponenti neto obrtnog kapitala.
Grupa je potvrdila svoje finansijske ciljeve za period 2015-2020, kako je navedeno u nastavku.
Raspodela kapitala
ABB je na Capitals Market Day-u objavio svoje planove za novi program otkupa deonica u vrednosti do 3 milijarde dolara od 2017. do 2019. godine. To odražava samopouzdanje i kontinuiranu snagu kompanije i njenu sposobnost stvaranja gotovine i finansijskog pozicioniranja. Na dan 30. septembra 2016. godine, ABB je najavio završetak svog nedavnog programa otkupa deonica u kom je svojim akcionarima vratio 3,5 milijardi dolara. Tokom poslednje tri godine, ABB je svojim akcionarima vratio 8,7 milijardi dolara u obliku dividendi i putem otkupa deonica.
Aktivno upravljanje portfoliom i dalje je ključni aspekt operativnog obrasca ABB-a, kao što je pokazano u nedavnim promenama portfolija i dodatnim akvizicijama, kao i najavljenom izlasku iz poslovanja s kablovima i promenama poslovnog modela u diviziji Elektroenergetske mreže.
ABB-ovi prioriteti ulaganja sredstava ostaju nepromenjeni: (1) finansiranje organskog rasta, izdaci za istraživanje i razvoj (R&D) sa atraktivnom stopom prinosa, (2) plaćanje stabilne, rastuće, održive dividende, (3) ulaganje u akvizicije koje generišu dodatnu vrednost i (4) povraćaj dodatnog novca akcionarima.
O ABB-u
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) je pionirski tehnološki lider u oblasti elektroenergetske opreme, robotike i elektromotornih pogona, industrijske automatizacije i elektroenergetskih mreža koji stoji na usluzi korisnicima iz javnog sektora, industrije, oblasti infrastrukture i transporta širom sveta. Već više od četiri decenije, ABB ispisuje budućnost industrijske digitalizacije. Sa instaliranom bazom od više od 70 miliona povezanih uređaja i više od 70.000 ugrađenih upravljačkih sistema u svim poslovnim segmentima, ABB je idealno pozicioniran da ostvari benefite od energetske i Četvrte industrijske revolucije. Uz naslijeđe od preko 130 godina, ABB posluje u više od 100 zemalja i zapošljava oko 135.000 ljudi. www.abb.com ABB u Srbiji – www.abb.rs
Za definicije pogledajte „Supplemental Financial Information“ pod „Capital Markets Day 2016.“ – „Dodatne informacije“ na našoj web stranici www.abb.com/investorrelations
Izvor: abb.rs