Kutak na planeti koji nismo zagadili

Naučnici veruju da su otkrili gde je na svetu najčistiji vazduh, potpuno nezagađen ljudskim aktivnostima – nalazi se na Južnom okeanu koji okružuje Antarktik.

Foto-ilustracija: Pixabay

Ovo je prva studija koja je istraživala sastav bioaerosola na Južnom okeanu, a koju su sproveli istraživači sa Univerziteta u Koloradu. Uspeli su da otkriju atmosfersku oblast koja je netaknuta ljudskim uticajem. Vreme i klima su blisko povezani i povezuju regije širom sveta. Kako ubrzano dolazi do klimatskih promena izazvanih ljudskim aktivnostima, n aučnici su odlučili da pronađu taj kutak na zemlji koji je najmanje pogođen tim uticajima.

Profesorka Sonja Krajdenvajs i njen tim pretpostavljali su da je vazduh iznad Južnog okeana najmanje izložen ovim uticajima i prašinom sa kontinenta.

Ustanovili su da je granični sloj vazduha koji snabdeva najniže oblačne sisteme na tom području bez ikakvih aerosolnih čestica koje su proizveli ljudi. Nije bilo tragova fosilnih goriva, useva, pesticida, a ni otpadnih voda.

Do zagađenja vazduha inače dolazi kada aerosoli, čvrste materije i gasovi dospeju u vazduh. Istraživanje je pokazalo da je Antarktik izolovan od širenja mikroorganizama iz južnih zemalja.

„Čini se da je Južni okean jedno od retkih mesta na Zemlji koje je najmanje pogođeno ljudskim aktivnostima“, navodi Tomas Hil, naučnik i jedan od autora studije.

Naučnici su uzeli uzorke vazduha iz dela atmosfere koji je u direktnom kontaktu sa okeanom i to dok su ovim područjem putovali iz Australije. Uradili su analizu mikroorganizama u vazduhu i ustanovili da svi potiču iz okeana.

Na osnovu bakterijskog sastava mikroba zaključili su da aerosol iz udaljenih zemalja nastao ljudskom aktivnošću i zagađenje nije stiglo do juga i da je vazduh u ovim predelima „prastar“, stoji u izveštaju koji je preneo Si-En-En.

Izvor: RTS