Za godinu dana broj biciklista u Parizu porastao za 50 odsto

Foto-ilustracija: Unsplash (Ilnur Kalimullin)

U skladu sa klimatskom krizom menja se i način života u gradovima. Naročito je važno pronaći rešenje kako imati pozitivan uticaj na životnu sredinu.

Gradonačelnica Pariza Ana Idalgo od svog prvog mandata iz 2014. godine teži da poboljša kvalitet života u Parizu, poboljšanjem kvaliteta vazduha, smanjenjem emisija štetnih gasova, kao i ozelenjavanjem gradskih površina. Jedna od njenih krupnih odluka po pitanju urbanog uređenja vezana je i za „prepuštanje“ velikog dela grada pešacima i biciklistima. Ona je proširila pešačke zone i učvrstila biciklističku infrastrukturu. Od prošlog leta biciklisti mogu da pređu ceo Pariz duž leve obale reke, putem koji je celom dužinom odvojen od saobraćaja.

Idalgo vodi radikalnu politiku ozelenjavanja grada stvaranjem „urbanih šuma“ i redizajniranjem nekih gradskih trgova i zaobilaznica kako bi manji fokus bio na automobilima. Brojne gradske površine pretvorene su u zelene oaze, a grad je bogatiji za nezanemarljiv broj sadnica.

Jedan od bitnijih postupaka bio je i uspešno uređenje grada na način na kojima je građanima sve na udaljenosti koja je manja od 15 minuta hoda ili vožnje biciklom od doma. Odnosno, sve potrebno se nalazi u bližoj okolini. To umnogome olakšava život građanima, a istovremeno smanjuje izvore štetnih gasova.

Rezultati zaista jesu zapanjujući. Broj biciklista porastao je za 50 odsto tokom jedne godine. Smanjeno je zagađenje i upotreba vozila. Više Parižana koristi bicikle nego metro. Pri tom, kroz grad je moguće s jednog kraja na drugi stići biciklom za svega 25 minuta. U planu je zabrana dizel motora do 2024. godine i automobila na gorivo do 2030.

Po svemu sudeći, Pariz postaje jedan od gradova na koji se treba ugledati.

Jelena Cvetić

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti