Od recikliranih zaštitnih maski prave asfalt

Foto-ilustracija: Pixabay

Širom sveta svakodnevno se baci 6,8 milijardi zaštitnih maski za jednokratnu upotrebu, koje najčešće završe u okeanima. Australijski naučnici razvili su materijal koji povezuje ovaj medicinski otpad sa recikliranim betonom i može se koristiti za izgradnju veoma trajnih puteva.

Naučnici sa Univerziteta RMIT u Melburnu dugo su radili na tome kako na najbolji način ponovo i bezbedno upotrebiti iskorišćene maske za lice.

U studiji koja je objavljena u časopisu “Science of The Total Environment”, autori navode da eksperiment koji je napravljen pokazuje kako korišćenje recikliranog betona sa iseckanim maskama za lice može da dovede do izgradnje asfalta koji je kvalitetan i jak.

Kako navodi jedan od autora, upotrebljene zaštitne maske mogu se koristiti za do dva sloja puta. Prema njihovim procenama za asfaltiranje puta sa dve trake bilo bi potrebno oko tri miliona maski po kilometru, što je oko 93 tone maski.

Ovakav način upotrebe ovog medicinskog otpada u velikoj meri bi olakšao njegovo odlaganje. Kako su one napravljene od plastike, koja se veoma teško i sporo razgrađuje, putevi koji su napravljeni od njih i recikliranog betona, duže bi trajali.

Kako bi se za ovu vrstu asfalta koristio reciklirani materijal, troškovi izgradnje i održavanja ne bi bili bi toliko visoki. Autore jedino brine činjenica i na koju upozoravaju, a to su visoki troškovi dezinfekcije i transporta maski sa deponija, ali veruju da je mogućnost da se one ponovo upotrebe i dalje opravdana.

Od početka pandemije koronavirsa, količina odbačenih maski za lice znatno se povećala i ovaj otpad preti da “zatrpa” planetu koja je već pokrivena plastikom za jednokratnu upotrebu, možda je ovo najbolji način da se one ponovo upotrebe.

Putevi od recikliranih materijala već se prave, u Los Anđelesu jedna ulica je presvučena asfaltom od reciklirane plastike od korišćenih flaša za vodu. Naime, plastika koja je korišćena za proizvodnju asfalta zamena je za bitumen. Prema urađenim laboratorijskim testovima ova masa je između osam i 13 puta trajnija i putevi koji su njom presvučeni mogu trajati i duplo duže.

U ovom gradu za početak asfaltirana je samo jedna ulica, nakon završenih testiranja, ukoliko sve bude po planu, i druge ulice biće presvučene ovim “recikliranim asfaltom”.

Milica Radičević

 

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti