Da li će „Tesla“ nadmašiti proizvođače dizelaša i benzinaca po broju proizvedenih vozila?

Foto-ilustracija: Unsplash (Eudenio Pastoral)

Najveći broj automobila 2017. godine proizvela je kompanija „Tojota“, i to oko 10,5 miliona komada. Zajedno sa drugoplasiranim „Folksvagenom“ na tržište je izbacila gotovo 20,8 miliona novih motornih vozila. Plan američkog proizvođača elektromobila „Tesla“ o godišnjoj proizvodnji od čak 20 miliona četvorotočkaša zvuči još fascinantnije kada se stavi u komparativnu perspektivu. To je, dakle, tek nešto manje od zbirnog rezultata dva velika i iskusna predstavnika auto-industrije. Povrh svega, i „Tojotina“ i „Folksvagenova“ ponuda se bazira na dizelašima i benzincima koji su primamljiviji kupcima usled nižih troškova pri kupovini i većeg dometa i mogućnosti „dopune“ gorivom.

Kako se onda novajlija i alternativac Ilon Mask, koji se nalazi na čelu „Tesle“ usuđuje da pomisli da bi mogao da prestigne ovako ozbiljne konkurente, pogotovo ako uzmemo obzir da je tokom iste godine iz njegovih fabrika izašlo tek nešto više od 100 hiljada automobila? I možda još bitnije, koji je rok za sprovođenje njegovih reči u delo?

Moram da vas razočaram na samom početku – prezentujući „Tesline“ planove za sutrašnjicu na prvom Danu baterija, obeleženom 22. septembra u Fremontu (Sjedinjene Američke Države), inovator i preduzetnik Mask u mnogim slučajevima nije precizirao ni vremenski okvir ni budžet – a izneo je i te kako dosta ambicioznih zamisli. Oni koji su nešto bolje upoznati sa likom budućeg kolonizatora Marsa sigurno nisu iznenađeni.

No hajde da vidimo šta (ne)će ostvariti!

Ilon Mask je obećao da će u naredne tri godine vozila na električni pogon postati znatno dostupnija prosečnim potrošačima. Ovo će pre svega biti omogućeno pojeftinjenjem samih baterija. Ukoliko je za verovati njegovim rečima, „Teslini“ stručnjaci će unapređenjem ćelija i razvojem odgovarajuće tehnologije sniziti troškove energetskog skladištenja barem duplo. Njihov poduhvat rezultovaće elektromobilom koji će koštati 25 hiljada dolara, ali i mogućnošću prelaženja dužih razdaljina.

Trenutno je Model 3, čija je početna cena 35 hiljada dolara, elektromobil koji je Mask namenio za ljude plićeg džepa – ali su oni, iako plići od baš dubokih, mnogo dublji od onih plitkih. Dodatno, cena Modela 3 ide i iznad 50 hiljada dolara.

Podsetimo se, nekoliko godina ranije, Mask je najavio godišnju proizvodnju od pola miliona elektromobila u 2018. i milion elektromobila u 2020. godini. Prvi je definitivno omašio, a za drugi treba samo da sačekamo kraj godine kako bi „neispunjenje“ postalo zvanično.

U međuvremenu, „Tesli“ su porasli apetiti, a da li su i kapaciteti za realizaciju?

Jelena Kozbašić

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti